ZF English

Statul Major pregateste soferi buni

12.11.2001, 00:00 12



"322", rosteste dispecera apasat in microfonul statiei. "Esti, 322?". "Da", raspunde o voce de barbat. "Esti solicitat pe Magheru". "Patru minute"... Tico-ul mov are la volan un barbat intre doua varste. Parul mai lung, alura sportiva, imbracamintea deloc conformista, accentuata de pantofii sport, par recuzita unui boem.

Transformarea s-a produs doar de cateva luni. Caci omul de la volan a trait, cea mai mare parte a timpului, intr-un regim cazon. A comandat cateva sute de soldati. Nimeni n-ar spune asta. Acum e "322". Taximetristul amabil, cu vocabular bine inchegat si conversatie pe placul clientilor.



Mentalitatea balcanica a fostilor sefi

Cand l-au vazut doi generali, fosti sefi, pe colonelul Toader Sau la volanul taximetrului, colturile gurii li s-au strambat a nemultumire. I-au si spus fostului ofiter de Stat Major:

"Dom'le, chiar asa, ti-ai pierdut demnitatea?! Faci pe soferu'?". Ce sa le spuna colonelul? Ca au ramas cu mentalitatea de Balcani? Ca pentru ei e o rusine sa muncesti cinstit? I-a lasat in pace.

Cand a intrat in rezerva, in urma cu un an, doua luni a stat acasa. Un concediu prelungit si bine meritat, dupa o cariera de militar de 37 de ani. Apoi si-a luat obiceiul de a merge la Cercul Militar.

Mai o tabla, mai un sah. Dar intalnirile ii lasau un gust amar. De inutilitate. A acceptat o oferta de lucru la o firma. N-a mers. Atunci si-a spus ca poate ar fi mai bine sa-si aleaga o meserie in care sa nu simta rutina.



Consiliul de familie

"In urma cu trei luni, am facut un consiliu de familie. Le-am spus nevestei si fiului: a€oCe-ar fi sa fac taximetrie?a€?. Am dezbatut chestiunea, expunand motivele. Unu: aveam nevoie de o noua activitate ca de aer. Doi, deloc de neglijat: o sursa de castig cu care sa-mi completez pensia. ai trei: ma incita sa cunosc mai multe tipuri umane".

Colonelul Toader Sau a absolvit acoala militara in 1963, in Odobesti - Vrancea, de unde isi trage si obarsia. In 1967 a fost repartizat in Beius, comandant de pluton. Aici a cunoscut-o pe sotia lui Lucia si a ramas in Bihor.

In 1976 a absolvit cursurile Academiei Militare, Facultatea de Comanda si Stat Major. A lucrat ca ofiter de Stat Major, in Biroul Operatii si Pregatiri de Lupta din Garnizoana Oradea.

A iesit in rezerva din functia de sef al Biroului Trupe Teritoriale. Cat timp a fost comandant, colonelul trecea drept unul dintre cei mai meticulosi si exigenti cu subordonatii.



Prima comanda a ratat-o

Patroana firmei oradene de taximetrie Fulger, Sanda Asztalos, l-a ajutat sa-si puna la punct dosarul. Femeia a fost bucuroasa sa-l aiba in firma, iar ofiterul in rezerva a trecut la treaba.

"Prima comanda am ratat-o. Cineva din exterior ar spune ca e simpla taximetria. Dar sunt niste reguli stricte. Trebuie sa cunosti ca-n palma orasul".

In bordul masinii are un plan al orasului Oradea si o harta. Vrea sa fie prompt. Nu-i place sa lase clientul sa astepte. "Daca fac o treaba, vreau sa o fac asa cum trebuie", spune Toader. ai militarul disciplinat nu se dezminte. Nici cu cea de-a doua meserie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO