ZF 24

UPDATE - Sindicatele, patronatele si masurile anticriza

15.01.2009, 18:34 46

Sindicatele si patronatele au propus luni o serie de masuri pentru atenuarea crizei financiare de care se loveste in prezent si Guvernul Romaniei. Printre acestea, una este aceea ca angajatorii sa nu recurga la concedieri, in ciuda problemelor cu care s-ar putea confrunta acestia.

Ce masuri anticriza au propus sindicatele si patronatele guvernului:

Diverse sindicate si patronate

1. Revizuirea, modificarea si simplificarea pe fond a OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, precum si a Ordinului comun al MEF, MT si MDLPL nr. 915/2008 privind conditiile de incheiere a contractelor de lucrari; (ARACO, CONPIROM, UGIR 1903)
2. Implicarea Eximbank pentru garantarea finantarii unor lucrari cu durata tehnologica mare (nave maritime, utilaje complexe s.a.); (CNPR, CARTEL-ALFA)
3. Sustinerea implicarii companiilor puternice in programe de cercetare-dezvoltare si punerea in fabricatie de produse noi; (CNPR, CARTEL-ALFA)
4. Stimularea reducerii accentuate a intensitatii energetice la nivelul de varf al celei mai eficiente tehnologii specifice unui sector de activitate; (CNPR, CARTEL-ALFA)
5. Sustinerea unitatilor care prin profilul lor de activitate realizeaza produse ecologice si de protectie a mediului inconjurator (ex.: initiativa pentru producerea si utilizarea automobilelor electrice ca si in Portugalia sau cu consum foarte redus); (CNPR, CARTEL-ALFA)
6. Pentru locurile de munca noi, efectiv create, in fiecare unitate administrativ- teritoriala (judet, municipiu, oras, comuna), sa se constituie un fond la dispozitia administratiei locale prin retinerea, timp de 1-2 ani, a unui procent de 75% din taxele si impozitele aplicate angajatorului si angajatului, fond destinat exclusiv realizarii de lucrari de interes public solicitate de mediul de afaceri; (CNPR, CARTEL-ALFA)
7. Oferirea unei compensatii banesti (1000-1500 euro), o singura data, la acceptarea unui loc de munca, precum si pentru persoanele care accepta un loc de munca la distanta de peste 300 KM de locul de resedinta si lucreaza minim 1 an de zile. Acordarea unui sprijin financiar de 1000 euro/dupa un an de activitate; (CNPR, CARTEL-ALFA)
8. Sustinerea prin masuri fiscale a persoanelor care lucreaza la domiciliu (plata partiala a cotei de somaj si asigurari sociale cu asigurarea beneficiilor pentru contributie 100%); (CARTEL-ALFA, CNPR)
9. Revizuirea pe fond si simplificarea Legii exproprierii pentru cauza de utilitate publica, nr. 33/1994, in sensul declararii traseelor de infrastructura rutiera de importanta majora cu executare imediata; (ARACO, CONPIROM)
10. Reglementarea termenului privind recuperarea TVA pentru exportatori in limita legala de 30 zile, fara conditia verificarii situatiei, care de regula amana plata luni de zile, cu efecte negative asupra deblocarii financiare si accesului la fonduri nerambursabile de la buget si UE; (CONPIROM, CARTEL-ALFA, CNPR)
11. Plata TVA la data incasarii c/v bunurilor livrate/serviciilor prestate/lucrarilor executate; (CNIPMMR, ARACO)
12. Reducerea semnificativa si in regim de urgenta a parafiscalitatii (500 de taxe nefiscale, fara taxele nefiscale ale autoritatilor publice locale); (CNIPMMR, UGIR-1903)
13. Sustinerea prin masuri fiscale a companiilor ce pun in fabricatie produse rezultate din cercetarea proprie; (CNPR, CARTEL-ALFA)
14. Diminuarea discrepantelor si inechitatilor veniturilor salariale, inclusiv prin adoptarea unor politici fiscale coerente si stimulative; (CNSLR-FRatIA, BNS)
15. Adoptarea unei Legi a salarizarii unice in sistemul bugetar, in scopul crearii unui sistem salarial echitabil si stimulativ; aplicarea graduala a modificarilor in sistemul de salarizare; (CNSLR-FRatIA, CNIPMMR, BNS)
16. Adoptarea unui set de masuri care sa favorizeze reinsertia in activitate a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca cu varsta de pana la 54 ani si oferirea a doua locuri de munca corespunzatoare pregatirii; Suspendarea timp de 6 luni a ajutorului in cazul refuzarii a doua locuri de munca (cursuri de formare adecvate persoanei); (CARTEL-ALFA, CNPR);
17. Respectarea Acordului social incheiat in anul 2008, privind cresterea salariului minim garantat, care pana in 2014 sa fie de 0.5 din salariul mediu pe economie; (CARTEL-ALFA, CSN MERIDIAN, CNSLR FRatIA; BNS)
18. Finalizarea in cel mai scurt timp posibil, maxim trim. I 2009, a proiectelor de revizuire a legilor contractului colectiv, sindicatelor si patronatelor si a conflictelor de munca, pentru a ne putea incadra in prevederile Memorandumului incheiat de Guvernul Romaniei, confederatiile sindicale si patronale si Misiunea de Asistenta Tehnica a OIM din 16.05.2008 si a Calendarului de activitati convenit la Geneva in 11 iunie 2008; (BNS, CNSLR FRatIA)
19. Revizuirea legii tribunalelor muncii (CARTEL-ALFA, CNSLR-FRatIA
20. Revizuirea legii Consiliului Economic si Social (CARTEL-ALFA, CNSLR-FRatIA)

CNPR (Confederatia Nationala a Patronatului Roman)

1.Sustinerea activitatii in companiile de importanta deosebita, ce asigura peste 1000 locuri de munca sau care furnizeaza produse de masa necesare economiei (petrol, produse petroliere si gaze naturale, ciment, otel si materiale neferoase, ingrasaminte chimice, autovehicule) aflate temporar in dificultate datorita crizei economice mondiale, prin acces la creditare, transformarea datoriilor in obligatiuni sau actiuni, cu plata de dobanzi sau rascumparare in termen de 12 luni s.a.). Utilizarea facilitatii ce se va aproba la nivelul UE, de a nu se mai notifica la nivelul CE ajutoarele de stat de pana la 1,5-2 milioane euro
2. Asigurarea creditarii in conditii de competitivitate a costurilor financiare, a activitatii agentilor economici, in conformitate cu specificul activitatii acestora
3. Cresterea calitatii locurilor de munca, cresterea productivitatii muncii si a nivelului de salarizare, proces ce se realizeaza cu finantare din bugetul de stat, concomitent cu procesul de modernizare tehnologica. Formularea unor proiecte cum ar fi "Romania digitala” sau "Romania alimentara”
4. Instituirea unei cote de impozitare forfetare zero pentru afaceri de pana la 200000 euro si a unui impozit forfetar redus pentru afaceri de pana la 500000 euro/an

CONPIROM (Confederatia Patronala din Industria Romaniei):

1. Alocarea prin bugetul de stat pe anul 2009 a unor fonduri mai mari pentru investitiile de capital, a.i. aceste investitii sa determine o cerere semnificativa de materii prime, materiale si produse din industria autohtona
2. Instituirea unor reglementari protectioniste (netarifare sau impuse prin caiete de sarcini) care sa impiedice sau sa limiteze importul de materii prime, materiale si produse de slaba calitate, sub cerintele UE ori la preturi de dumping;
3. Promovarea unor reglementari care sa descurajeze importul de autoturisme second hand care, pe langa faptul ca sunt poluante, ingusteaza piata autoturismelor noi, indigene
4. Extinderea programului „Rabla“ si la persoane juridice
5. Anularea restrictiei de cofinantare de la bugetul de stat si fonduri UE a sectorului industriei navale, cu pondere in productia industriala si exportul romanesc
6. Acordarea de sprijin pentru firmele romanesti in vederea dotarii cu echipamente si achizitii de materiale prin subventii la credite si garantii de stat ale acestor credite
7. Acordarea de credite cu dobanda subventionata pentru productia de energie electrica, in general, si regenerabila, in special. Nominalizarea in codul CAEN a tuturor surselor regenerabile producatoare de energie. (ex. lipsesc Brichetele)
8. Revederea contractelor de asigurare a combustibililor si energiei, astfel incat sa se prevada clauze asiguratorii din partea furnizorilor sau intermediarului in cazul intreruperii livrarii din alte cauze decat cele din forta majora
9. Activarea Legii maistrului (care a fost abrogata) pentru imbunatatirea organizarii si conducerii procesului de productie de catre un personal instruit si recunoscut, cu diploma. in urma abrogarii acestei legi, muncitorii nu au mai fost interesati de finalizarea studiilor de perfectionare ca maistru, prin care isi dezvolta abilitatile de organizare a locului de munca, precum si lucrul in echipa, abilitatile de formator de oameni, abilitatile tehnice, viziunea de ansamblu, tehnicile de evaluare a activitatii, delegarea atributiilor
10. Modificarea legislatiei privind regimul de munca al strainilor, prin prelungirea valabilitatii autorizatiei de munca pentru straini la trei ani – asa cum prevede un proiect de ordonanta aflat in dezbatere pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, simplificarea formalitatilor necesare in cazul prelungirii autorizatiei de munca, precum si reducerea taxelor
11. Investitii bugetare in unitatile 3 si 4 Cernavoda
12. Investitii in sectorul hidroenergetic pt. 600 MW
13. Subventii pentru investitorii privati in domeniul energiei regenerabile si combustibililor regenerabili
14. Introducerea subventiei pe produs (complementara) si stabilirea prin lege a termenelor de acordare a subventiilor
15. inghetarea imediata a legilor restitutiei, pe cale administrativa, printr-un termen de incheiere a restituirilor
16. Stabilirea prin lege a obligativitatii intocmirii cartii funciare pentru terenurile agricole si interzicerea vanzarii fara acest document
17. Revederea sistemului de asigurari astfel incat calamitatile (seceta, inghet etc.) sa fie introduse la plata in regim privat. Acest lucru inseamna confirmarea lor de catre o autoritate de specialitate neutra recunoscuta de ambele parti, ca de ex. Institutul National de Metrologie
18. Instituirea obligativitatii de a se lucra - in asociatii - terenurile agricole destinate pentru cultura mare
19. In vederea eficientizarii activitatii fortei de munca in agricultura si a controlului veniturilor acestora sa se introduca impozitarea simbolica a veniturilor din agricultura la persoane fizice si juridice, a.i. prin acest mecanism sa poata fi urmarite fiscal
20. Revederea legislativa si reglementarea pasunatului in zonele de campie pentru crescatorii de oi
21. Revederea legislatiei privind fiscalitatea, prin restrangerea numarului de obligatii fiscale si fiscalizarea in primul rand a circulatiei bunurilor mobile si imobile si mai putin pe munca
22.Reconsiderarea fiscalitatii prin comasarea/reducerea numarului de taxe sau diminuarea volumului acestora
23.Modificarea legislatiei privind declararea veniturilor de catre fiecare cetatean, astfel incat sa fie pus in situatia de a justifca standardul de viata pe care il afiseaza
24. Revizuirea mecanismelor de acordare a fondurilor europene- respectiv a ghidului solicitantului, prin eliminarea unor cerinte care ingreuneaza si intarzie elaborarea proiectelor, pararel cu asumarea pe proprie raspundere a beneficiarului
25. Acordarea unor garantii de stat pentru continuarea unor obiective de investitii private - de interes general - pentru productie, a caror finantare in conditiile actuale ar fi neeconomica
26.Modificarea Legii privind cumulul de functii. Interzicerea cumulului de functii ale bugetarilor la firme private
27.Desfiintarea legilor speciale care creeaza discriminari intre diferitele categorii socio- profesionale
28.Stabilirea prin lege a implicarii active a primarilor in indrumarea persoanelor apte de munca benefeciare de ajutor social din unitatile administrativ-teritoriale pe care le conduc spre angajatorii pentru care lipsa fortei de munca a devenit o reala problema. incheierea in acest sens a unor protocoale de colaborare cu unitatile cu deficit de forta de munca (raza de 75 - 80 de km), in vederea angajarii acestor persoane si a diminuarii platii din bugetul primariei a ajutoarelor sociale
29.Modificarea Legii nr. 76/2002 (Legea somajului) si a Legii 416/2001 in sensul unei mai mari implicari a ANOFM in dirijarea si recalificarea fortei de munca in domenii in care datele statistice indica deficit cu posibilitatea ca angajatorul interesat de respectiva forta de munca sa suporte cheltuielile cu formarea profesionala a acestora (eventuala reconversie si calificare la locul de munca
30.Conditionarea acordarii indemnizatiei de somaj pentru persoana care la data solicitarii dreptului, refuza un loc de munca potrivit pregatirii sale sau nivelului studiilor, situat la o distanta de cel mult 70 de km de locuinta de domiciliu sau refuza sa participe la servicii de formare profesionala;
31.Reducerea cu 50% a personalului din institutiile bugetare
32.Reducerea la jumatate a institutiilor „auto finantate“- agentii- care au legatura cu bugetul statului. Veniturile sa fie sub incidenta curtii de conturi. Bugetul de venituri si cheltuieli sa fie aprobat de o institutie superioara;
33.Simplificarea procedurilor birocratice instituite in scopul combaterii coruptiei, care in fapt favorizeaza sau genereaza coruptie, prin cresterea raspunderii factorilor de decizie semnatari, concomitent cu reducerea numarului acestora si a termenelor de pronuntare pentru fiecare in parte.(ex. Licitatii, atribuiri, autorizatii sau avize diverse etc.)
34. inghetarea procesului de privatizare a producatorilor de energie (10 ani);
35.Nationalizarea pentru 10 ani a tuturor resurselor naturale si prevederea de la buget a unor fonduri pentru reabilitatea acestora si introducerea in circuitul socio-medical a acestor unitati care valorifica resursele naturale
36. Unificarea criteriilor in ceea ce priveste vanzarea actiunilor pe piata de capital care sa asigure informatii si garantii pentru investitorii in domeniu, pentru bursa actiunilor si piata alternativa si a criteriilor de listare unitare

UGIR (Uniuna Generala a Industriasilor din Romania):

1.Lansarea de programe de investitii in infrastructura.Romania are o nevoie acuta de investitii in toate categoriile de infrastructura, exista programe de investitii cu o puternica componenta de finantare prin fondurile structurale si de coeziune ale Uniunii Europen, fiind necesara finalizarea de urgenta a proiectelor si punerea lor in aplicare. Recuperarea intarzierilor din programele operationale de mediu si de transport.
2. Reducerea cheltuielilor bugetare, limitarea salariilor in sectorul public care sunt practic sustinute de sectorul privat al economiei. Acestea creeaza o presiune suplimentara asupra salariilor din firme care nu pot fi sustinut de o activitate economica a acestora tot mai redusa.
3. Stimulente de natura fiscala pentru firme care sa contribuie la reducerea poverii fiscale si imbunatatirea conditiilor de functionare a acestora. Este momentul reducerii numarului de taxe si de impozite, a parafiscalitatii generate de existenta lor.
4. Program special pentru sprijinirea dezvoltarii si functionarii IMM-urilor, facilitarea accesului la credite si la accesarea prin proiecte a fondurilor structurale si de coeziune.
5. Set de masuri pentru dezvoltarea sectorului agricol, dezvoltarea capacitatii de prelucrare si valorificare a productiei agricole indigene.
6. Pachet de masuri care sa stimuleze achizitia de bunuri si servicii realizate in cea mai mare parte in Romania.
7. Intarirea capacitatii sistemului bancar de a asigura creditarea activitatii curente si de investitii pentru firmele din Romania. Cresterea capitalizarii EximBank si CEC.
8. Infiintarea unui comitet de gestionare a crizei cu participarea patronatelor reprezentative din fiecare sector de activitate economica, revigorarea si intarirea institutiei dialogului social.
9. Modificarea legislatiei privind rambursarea TVA (in conformitate cu ordinul Ministrului Finantelor 107/2007).
10. Modificarea legislatiei privind plata concediilor medicale (sa fie platite integral de Casa de Sanatate si nu de angajator).
11. Exonerarea angajatorului de la plata sumelor pentru persoanele cu handicap, daca nu au posibilitatea sa angajeze (in baza confirmarii AJOFM). Sa existe obligativitatea angajarii persoanelor cu handicap si nu plata la un buget centralizat de unde nu se stie ce se face cu banii incasati.
12. Eliminarea taxelor de mediu la fondul centralizat si constituirea unui fond de mediu la nivelul companiilor, pentru rezolvarea conditiilor de mediu al companiei.
13.Diminuarea contributiilor, taxelor si impozitelor pe salarii.
14. Plata impozitului pe profit anual.
15. Liminarea nenumaratelor taxe si impozite neevidentiate in Codul Fiscal.
16. Modificarea Codului Muncii privind procedura de concediere colectiva, angajare si dezangajare.
17. Modificarea legii achizitiilor publice, astfel incat firmele romanesti sa aiba acces si posibilitate de adjudecare.
18. Anularea reorganizarii prin HG a Fondului de Garantare, pentru a putea actiona imediat la garantarea creditelor.
19. Modificarea legislatiei privind raportarile la nivel local si national la Ministerul Muncii (ex. Lista salariatilor pe suport hartie si electronic lunar).
20. Anularea modificarii HG 1247/2005 prin care se exclud IMM-urile de la accesarea a trei programe de finantare pentru proiectele de crestere a competitivitatii, pe motiv ca pot accesa fonduri prin fonduri structurale POS. Din pacate accesarea fondurilor structurale este mult mai dificila pentru IMM-uri si de accea solicitam revenirea la HG 1247 initiala.
21. Imbunatatirea legii contractelor. Preluarea modelului altor tari din U.E. prin care se stabilesc termene (25-30 zile) pentru plata facturilor intre furnizori si client.
22. Modificarea Legii Concurentei si reforma Consiliului Concurentei.
23. Dupa modelul francez, noul Guvern al Romaniei sa propuna de urgenta Parlamentului, un Proiect de Lege a modernizarii economiei, care vizeaza printre altele reducerea preturilor practicate de marile lanturi de magazine, precum si masuri de imbunatatire a accesului IMM-urilor la credite bancare.
24. Infiintarea unui Departament in Ministerul Economiei condus de un secretar de stat care sa aiba ca unica sarcina promovarea valorificarii resurselor regenerabile de orice fel.
25. Sprijinirea coagularii producatorilor de energie regenerabila in sensus de a se creea un dispecerat central pentru dirijarea productiei fiecarui producator la utilizatorul final, raspunderea asupra cantitatii si calitatii produsului revenind fiecarui producator individual.
26. Interventia Bancii Nationale, pentru imbunatatirea politicii de creditare a bancilor comerciale.
27. Creditarea IMM-urilor prin EXIMBANK a exporturilor si a investiilor la jumatate din dobanda bancilor comerciale.
28. Sprijin prin fonduri guvernamentale (fonduri de risc, pentru creditarea exportatorilor si a IMM-urilor cu imprumuturi de 100 – 300 000 euro, cu dobanda zero pe o perioada de 2-3 ani pentru firmele care au fost profitabile (ex. Grecia), sau fond national de sprijin al economiei (ca in Franta).
29. Infiintarea unei banci de investitii cu capital romanesc pentru sustinerea investitiilor in industria romaneasca.
30. Reducerea cheltuielilor bugetare, prin reducerea agentiilor si a numarului de functionari, in scopul utilizarii economiilor la capitalizarea EXIMBANK.
31. Inghetarea tarifelor la utilitati si scaderea lor in conditia consumului pentru industrie.
32. Impunerea Codului de bune practici hipermarketurilor printr-o hotarare de guvern sau lege.
33. Achizitionarea de bunuri de larg consum pentru institutiile statului, numai de la producatorii romani (excluderea intermediarilor).
34. Sprijin prin institutiile statului pentru o concurenta reala si loiala a produselor romanesti in piata locala (verificarea intrarilor de produse din import, din punct de vedere calitativ si cantitativ si impunerea printr-un ordin al Ministrului Sanatatii a obligatitivitatii ca marfa sa fie insotita de un certificate de calitate EKO-TEX, standard 100 – nu contine substante cancerigene).
35. Sprijin institutional pentru promovarea produselor romanesti la export pe alte piete decat UE.
36. Infiintarea unui grup de gestiune a crizei (dupa modelul Frantei) format din Presedinte, Prim-Ministru, reprezentatii fiecarui sector al industriei si Banca Nationala pentru asumarea unui Program de masuri anticriza pe care sa-l discute bilunar.
37. Guvernul si Presedentia sa deschida o dezbatere, pentru a se incerca definirea unei Strategii economice, care sa permita regasirea drumului pentru o crestere economica robusta si durabila.
38. Crearea unui sistem integrat de sprijinire de catre stat prin masuri fiscale , administrative si financiare a activitatii agentilor economici.
39. Reesalonarea unor debite fata de stat in functie de urgenta, prioritatea si vechimea acestor debite.
40. Modificarea regulamentului privind acordarea ajutoarelor de stat pentru agentii economici cu capital de stat si privat.
41. Finantarea unor politici agricole prin sustinerea financiara directa afermierilor in vederea dezvoltarii sectorului agricol si asigurarii sigurantei alimentare a populatiei pentru 2009.
42. Aplicarea unitara si nediferentiata a a Ordinelor MSF 612/2002 si 1803/2008, astfel incat sa fie eliminate discrepantele majore si neconcurentiale intre medicamentele autohtone si cele de import, fapt ce va avea un impact pozitiv asupra starii de sanatate a populatiei.
43. Limitarea angajarii persoanelor pensionate pentru limita de varsta si interzicerea, ca atata timp cat acestea se afla in activitate sa poata cumula pensia cu salariul, urmand ca pe perioada de activitate sa beneficieze numai de salariu.
44. Stoparea intreruperilor nejustificate a activitatii agentilor economici.
45. Adoptarea unei Ordonante de Urgenta prin care sa se acorde oricarui lucrator posibilitatea contestarii includerii unui agent economic prin utilizarea procedurii Ordonantei presedentiale prevazuta de art 581 Cod de proc Civil.

ARACO (Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii):

1. Adoptarea programelor sectoriale si regionale de pregatire, finantare si executie a lucrarilor de constructii-investitii publice, In limita fondurilor ce pot fi asigurate anual si multianual;
2. Valorificarea resurselor minerale utile pentru dezvoltarea industriei materialelor de constructii;
3. Adoptarea, prin Ministerul Finantelor Publice, a normelor de alimentare a bugetelor institutiilor centrale si locale pentru finantarea lucrarilor de constructii In functie de data facturarii acestora de catre constructori, In scopul evitarii blocajelor financiare;
4. Reorganizarea sistemului de invatamant profesional - arte si meserii, pentru calificarea muncitorilor, maistrilor si tehnicienilor;
5. Simplificarea documentatiei tehnico-economice si de urbanism pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii si de finantare a acestora;
6. Legiferarea eliminarii impozitului pe profitul reinvestit pentru executia constructiilor civile, industriale, agroindustriale si a infrastructurii localitatilor, amplasate in Romania;
7. Aplicarea pentru o perioada limitata a unor nivele reduse de TVA pentru lucrari ca locuintele sociale, reabilitarea termica a cladirilor, instalatii de producere a energiilor alternative s.a.
8. Revizuirea legislatiei si concentrarea eforturilor pentru crearea conditiilor de pregatire, finantare si executie in parteneriat public privat a lucrarilor de constructii-investitii

BNS (Blocul National Sindical):

1. Masurile de sprijin pe termen scurt trebuie sa fie elaborate astfel Incat sa sprijine dezvoltarea economiei pe termen mediu si lung, contribuind la Imbunatatirea eficientei energetice, implementarea cerintelor de mediu, cresterea investitiilor In cercetare-dezvoltare si inovare. De asemenea ar trebui avut In vedere crearea premiselor pentru cresterea productivitatii In sectoarele economiei fara ca acest obiectiv sa depinda exclusiv de utilizarea fortei de munca;
2. Identificarea unui set de masuri pentru asigurarea accesului la finantare p pentru derularea ciclului de productie pentru companiile ce au contracte Incheiate pe termen mediu si lung;
3. Stabilirea, Impreuna cu partenerii sociali, a unui pachet de masuri pentru sprijinirea industriei de automobile, asumate de Guvern si care sa fie promovate la nivel european In vederea obtinerii de sprijin pentru aceste sectoare de activitate
4. Evaluarea, bugetarea si lansarea In executie, pe baza unui calendar de 4 ani, a lucrarilor de reabilitare termica a cladirilor si a constructiei unor locuinte sociale destinate exclusiv Inchirierii
5 Evitarea din partea statului a unor masuri de natura sa afecteze cash flow-ul companiilor private
6. Finalizarea procedurilor pentru demararea activitatii Companiei Nationale de Energie
7. Restructurarea financiara si reorganizarea activitatii Companiei Nationale a Huilei;
8. Pastrarea locurilor de munca de calitate si In sectoare economice cu valoare adaugata mare si care au perspective de dezvoltare pe termen mediu si lung;
9. Sprijinirea politicii de ocupare trebuie sa fie prioritate, utilizand cu prioritate resursele Fondului Social European. Se impune Insa o revizuire a documentelor cadru ce stau la baza stabilirii prioritatilor la finantarea proiectelor din FSE;
10. Formarea profesionala si asigurarea accesului la diverse forme de pregatire profesionale care sa facilizeze accesul pe piata muncii la ocuparea unor locuri de munca de calitate
11. Identificarea de masuri care sa sprijine mobilitatea interna In piata muncii;
12. Cresterea eficientei controlului In piata muncii prin identificarea si promovarea unui set de masuri care sa conduca la eliminarea posibilitatii ca relatii de munca ”deghizate” sa fie gestionate prin utilizarea unor tipuri de contracte, altele decat cele de muca
13. Cresterea investitiilor In educatie si formare profesionala si promovarea unor masuri care sa conduca la cresterea interesului In randul lucratorilor pentru formare profesionala continua si la cresterea adaptabilitatii acestora;
14. Asigurarea cu prioritate a fondurilor necesare pentru finantarea proiectelor viabile de investitii In infrastructura
15. Acordarea unei atentii deosebite stabilirii domeniilor prioritare si punerii In aplicare a politicilor publice de sprijinire a sectoarelor economice
16. Identificarea, evaluarea, adoptarea si operationalizarea masurilor ce vor permite realizarea a minim 1000 km infrastructura rutiera; realizarea si publicarea listei lucrarilor de interes public, ce urmeaza a fi concesionate pentru a fi executate de catre mediul privat, stabilirea calendarului de concesionare. Dintre masurile de importanta majora: legea exproprierii pentru interes public; licitarea executiilor pe tronsoane de 30-40 km; stabilirea de preturi ferme de executie, indexabile maxim cu valoarea inflatiei;
17. Stimularea investitiilor private In dezvoltarea de noi capacitati de productie In industria alimentara ;
18. Asigurarea sprijinului necesar In vederea cresterii investitiilor In special prin utilizarea judicioasa a fondurilor europene;
19. Simplificarea procedurilor de acces la schemele de ajutor de stat pentru Intreprinderile mici si mijlocii
20.Sprijinirea modernizarii agriculturii si dezvoltarii rurale prin folosirea eficienta a fondurilor europene. Evaluarea, bugetarea si operationalizarea programului de masuri pentru sustinerea agriculturii, inclusiv stabilirea unui pachet de masuri fiscale care sa determine stimularea utilizarii terenului agricol ;
21.Promovarea unei politici fiscale si bugetare prudente si identificarea unor instrumente fiscale care sa conduca la corectarea unor deficiente ale pietelor, vizand totodata: restructurarea poverii fiscale, reducerea evaziunii fiscale, largirea bazei de impozitare pentru categorii sociale si tipuri de venituri neimpozitate suficient, introducerea bugetelor multianuale
22. Mentinerea taxei de prima Inmatriculare si punerea ei de acord cu politicile si practicile europene;
23. Regandirea politicii promovate de Guvern In ceea ce priveste administrarea pachetelor minoritare detinute In acest moment de stat si utilizarea prerogativelor alocate de legislatia In vigoare actionarilor minoritari pentru a determina o politica a acestor companii care sa promoveze si interesele statului si ale economiei romanesti ;
24. Promovarea unei politici viabile pentru persoanele Incadrate In munca, cu un nivel foarte scazut al veniturilor
25. Reglementarea sistemului de salarizare a personalului din Agentia Romana pentru Salvarea vietii pe mare (aflata In subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii)
26. Abrogarea HG nr.1672/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice pentru evaluarea personalului artistic, tehnic si administrativ de specialitate din institutiile de spectacole sau concerte In vederea stabilirii salariilor de baza;
27. Revizuirea politicii si prioritatilor In domeniul constituirii si utilizarii fondului de somaj, urmarind cresterea resurselor alocate din fondul de somaj pentru promovarea masurilor active de ocupare, concomitent cu cresterea si monitorizarea fiecarui tip de masura de ocupare
28. Sprijinirea angajatorilor pentru investitii In cresterea sanatatii si securitatii la locul de munca prin stabilirea ca prioritate In utilizarea resurselor FSE
29. Regandirea politicii In domeniul accidentelor de munca si bolilor profesionale si utilizarea fondului constituit In acest sens conform obiectivelor stabilite In legislatia In vigoare din acest domeniu
30. Eliminarea inechitatilor din sistemele de securitate sociala
31. Sprijinirea puterii de cumparare a populatiei prin masuri care sa Imbunatateasca modul de functionare al pietelor si care sa conduca la o reducere a preturilor In special la produsele de baza
32. Identificarea unor masuri de sprijin si asigurarea asistentei financiare pentru categoriile sociale vulnerabile
33. Revizuirea modului de formare a preturilor la utilitati si respectarea cadrului legal cu privire la definirea consumatorilor vulnerabili si stabilirea unor masuri de sprijin pentru acestia
34. Introducerea unor exceptii In ceea ce priveste categoriile de persoane carora li se aplica interdictia cumularii pensiei cu salariul obtinut In baza unei relatii de munca cu o institutie a statului – persoanele care activeaza In institutiile de cultura si persoanele din Invatamant din mediul rural
35. Bugetul ar trebui construit pe premise si tinte realiste, iar executia bugetului trebuie gandita In termeni de prudentialitate si Impreuna cu aplicarea unui mecanism care sa deblocheze creditarea
36. Reducerea birocratiei si a sarcinilor administrative pentru accesarea fondurilor europene trebuie sa constituie o prioritate
37. Inasprirea sanctiunilor prevazute de Legea pentru combaterea evaziunii fiscale
38. Reluarea procesului de evaluare a activitatii completurilor specializate In litigii de munca si asigurari sociale, In vederea Infiintarii Tribunalelor Muncii ca entitati distincte In sistemul judiciar romanesc, cu reguli, competente si proceduri precizate In mod exhaustiv. In context, definirea clara a locului si rolului asistentilor judiciari ca personal asimilat magistratilor, cu stricta specializare si evolutie In cariera si rol activ In actul de justitie
39. Abrogarea OUG nr.79/2008 privind masuri economico – financiare la nivelul unor agenti economici, tratand astfel unitar agentii economici, indiferent de natura capitalului acestora
40. Initierea de negocieri cu potentiali finantatori internationali (UE, BCE, BEI, FMI) In scopul asigurarii, In caz de necesitate, a unor resurse financiare necesare asigurarii stabilitatii sistemului financiar din Romania si posibila Imbunatatire a rating-ului de tara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO