Companii

De la o idee gasita pe internet la un business care trece cu bine prin criza

De la o idee gasita pe internet la un business care trece cu bine prin criza

1: Pretul unui „sejur medical” se ridica pana la 5.000 de euro in Romania, fata de Italia, de exemplu, unde numai tratamentul dentar ar costa inspre 20.000 de euro ; 2: Cititi mai multe despre clientii straini ai cabinetelor medicale din Romania in cel mai recent numar al BUSINESS Magazin

12.11.2009, 00:00 71

De la fereastra cabinetului sau din Iasi, medicul stomatologSebastian Lupu priveste avioanele care aterizeaza pe aeroportul dinoras. "Se pare ca nici anul asta nu o sa avem probleme cupacientii", isi spune el. Dentistul a pornit in 2004 o afacereconsiderata de multi lipsita de sanse: Dental Travel isi propuneasa le ofere strainilor servicii de calitate la un pret semnificativmai mic fata de tara lor. A gasit ideea pe internet si, dupadiscutii cu alti medici din strainatate, si-a deschis un cabinet inIasi si a investit intr-un site de promovare a afacerii.

Procesul de organizare a "sejurului" nu e tocmai complicat:"Odata ajunsi in tara, pacientii sunt preluati de partenerii meidin aeroport si de acolo sunt transportati la hotelul pe care ei sil-au ales vizionand site-urile iesene".

De regula, pacientul are intre 40 si 50 de ani, are familie,responsabilitati, dar nu isi permite tratament stomatologic in taralui de resedinta decat daca apeleaza la credite bancare. Mediculpovesteste ca italienii, caci ei vin cel mai des, au multeprejudecati legate de Romania ("promovarea de care avem parte inpresa de acolo este negativa"), astfel incat cei care sosesc suntde regula dintre cei care anterior au avut totusi contact cu romanisi stiu ca nu-i paste aici niciun pericol. Mesajul transmis defamiliile celor ce vin aici pentru tratament nu e prea linistitor:"Daca te mai intorci viu, mergem si noi in Romania", insa lasfarsitul vizitei in Iasi, pacientii lui Lupu "inteleg ca aici nuse da in cap pe strada si nu iti smulge nimeni geanta cand teplimbi". Asa se face ca unii pacienti revin chiar si pentru a saseaoara. Atrasi de Romania, dar poate mai mult decat orice atrasi depret.

"Daca un dinte de portelan costa 650 de euro in Italia, aici leoferim preturi de patru-cinci ori mai mici. Iar clientii fideli ausi discount", explica medicul. Sejurul dureaza, in medie, osaptamana, timp in care turistii viziteaza Iasiul si o serie deobiective turistice, preferate fiind manastirile din Moldova care,potrivit dentistului, "ii fascineaza pe toti". Sebastian Lupuremarca pasiunea acestora pentru mersul pe bicicleta sau pe jos,dar si faptul ca prefera sa fie lasati sa se descurce singuri: "Iilasi intr-un loc si te trezesti ca ajung la douazeci de kilometridistanta". Zona comerciala si numarul mare de hoteluri situate inapropierea cabinetului sunt un plus pentru afacere.

Pretul unei astfel de vacante se ridica pana la 5.000 de euro,fata de Italia, de exemplu, unde numai tratamentul dentar ar costainspre 20.000 de euro. Mai mult, aici oamenii cer facturi pentrusumele platite ca sa isi poata deduce cheltuielile. "Diferenta depret fata de tara lor este astfel si mai mare, iar acesta e inca unavantaj."

Afluxul cel mai mare de pacienti straini se intampla in perioadaconcediilor, in lunile august si septembrie. Medicul marturisesteca zecile de pacienti care vin anual s-ar putea transforma in sutedaca Romania ar avea infrastructura buna. Ungaria, Croatia sauPolonia sunt recunoscute pentru serviciile de acest gen, pentru ca"turistul se urca in avion, ajunge intr-o ora exact in orasul incare are nevoie, iar seara se intoarce. Romania este mult in urma.De altfel, la noi turismul medical este in stadiul depionierat".

Situatia in Capitala e diferita: clinicile din Bucuresti nuconteaza pe romanii din strainatate si foarte putin pe straini.Olivia Bugaciu, director de dezvoltare al Velvet Dental, afirma cavara sunt tratati si turisti straini, insa numarul acestora estenesemnificativ. Varful, format din localnici, se atinge primavarasi toamna, bucurestenii parasind Capitala pentru vacante in timpulverii si in perioada sarbatorilor de iarna. Preturile au crescut,la fel si numarul de pacienti, insa exista o justificare: "Aminvestit in aparatura, dar si in pregatirea suplimentara apersonalului medical. Clientii sunt atenti la tehnologia folositasi la competenta personalului, de aceea trebuie sa tinem pasul cuclinicile concurente", afirma Bugaciu.

Mariana Oancea, director executiv al Dental Med, spune capreturile s-au marit fata de anul trecut, insa si numarul depacienti a crescut cu 30%. "Ca solutie impotriva crizei, Dental Meda incercat orientarea spre segmentul de clienti premium, cu ostabilitate mai mare la intemperiile financiare", declara Oancea.In ceea ce priveste strainii care apeleaza la serviciile clinicii,acestia sunt de obicei oameni de afaceri si nicidecumpacienti-turisti.

"Dat fiind ca majoritatea clientilor nostri sunt persoane carecer servicii de foarte buna calitate, cu pret pe masura, acestprofil de pacient nu se suprapune cu cel al «turistului dentar»,pozitionat de obicei in clasa medie sau joasa in tara de origine sicare este in cautarea unui tratament cu costuri cat mai mici",subliniaza Mariana Oancea.

Exemplul Cehia

In Cehia, numarul strainilor care se trateaza este in crestere,de la 69.000 de persoane in 2007 la 79.000 in 2008, potrivitdatelor de pe site-ul firmei de cercetare PMR Publications.Valoarea tratamentelor aplicate celor aproape 80.000 de strainicare au ales o clinica din Cehia s-a ridicat anul trecut la aproape23 mil. euro, potrivit aceleiasi surse. Cei mai multi pacienti auvenit din Slovacia, circa 20%, si au solicitat tratamente scumpeprecum transplanturile. Pe de alta parte, circa 88.700 de cehi s-autratat in afara, costurile fiind estimate la circa 14,3 mil. euro.Ioana David

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO