Business Internaţional

Scaderea vanzarilor de pe piata americana ingreuneaza drumul spre profit al producatorilor auto din Detroit

Scaderea vanzarilor de pe piata americana ingreuneaza drumul spre profit al producatorilor auto din Detroit

Click pentru imaginea intreaga

25.03.2008, 17:40 17

Producatorii auto americani se pregatesc pentru cel mai greu an din ultimul deceniu. Cativa dintre specialistii in domeniu au redus deja previziunile pe 2008 pentru vanzarile de autovehicule noi pe piata din SUA la mai putin de 15,5 milioane de unitati si au abandonat demult previziunile de revenire in a doua jumatate a anului, scrie International Herald Tribune.
Perspectiva sumbra, care reflecta efectele crizei creditelor, a sectorului imobiliar si a incetinirii economiei, va duce cel mai probabil la reduceri de productie in cazul companiilor producatoare de masini. Vestea buna pentru cumparatori este ca preturile si ofertele speciale vor fi cu siguranta in favoarea lor, pentru a-i atrage sa cumpere in conditiile grele de piata.
Dificultatile prin care trece economia americana anul acesta au determinat firma de cercetari de piata J.D. Power & Associates sa isi reduca previziunile pentru productia pe 2008 de la 15,7 milioane de unitati la 14,95 milioane, cel mai mic nivel al vanzarilor din 1995 pana in prezent. "Piata auto intra in recesiune, ceea ce nu s-a mai intamplat in ultimii zece ani", a declarat Bob Schnorbus, economistul-sef al firmei J.D. Power.
Industria auto a avut parte de vanzari anuale de 15,2 milioane de autovehicule in primele trei luni ale anului, dar se pare ca se indreapta spre o perioada si mai grea din punct de vedere al vanzarilor.
In plus, analistii sunt rezervati in privinta vanzarilor din a doua jumatate a anului in ciuda masurilor luate de banca centrala americana (Fed), care a redus din nou rata dobanzii de referinta, pana la 2,25%, pentru a stabiliza pietele financiare.
Avand in vedere nivelul ridicat de indatorare si lipsa banilor in cazul consumatorilor, foarte multi posibili cumparatori renunta la planurile de achizitionare a unei masini noi.
La randul lor, companiile de finantare din industria auto se tem sa nu repete greselile brokerilor de credite subprime si prin urmare refuza orice creditare riscanta pentru achizitionarea de masini.
"Suntem pusi in fata unei dileme: sa ne coboram standardele de creditare pentru a creste numarul vanzarilor sau sa ne mentinem pe pozitii. Pana acum, am ales sa spunem nu clientilor riscanti", a declarat Michael Jackson, presedintele AutoNation, cel mai mare retailer auto din Statele Unite.
Jackson a mai afirmat ca exista o alta clasa de cumparatori, dispusa si gata sa cumpere, dar care prefera sa astepte pretul cel mai bun.
"Nu sunt inca siguri ca preturile au ajuns la cel mai mic nivel posibil. Asteapta inca sa primeasca o oferta mai buna decat toate celelalte", a mai spus Jackson.
Ken Peress, administrator la un colegiu din Michigan, se afla in acest grup de cumparatori. "Caut una dintre cele mai simpatice masini, dar in acelasi timp astept sa primesc cea mai tare oferta. Vreau sa vad ce pot face companiile producatoare din punct de vedere al ofertelor, negocierilor si finantarilor", a declarat Peress.
Analistii sunt de parere ca producatorii vor lansa din clipa in clipa o serie de reduceri si oferte menite sa aduca publicul in showroom-uri.
Anul cu cele mai multe oferte speciale a fost 2004, cand producatorii auto au facut reduceri de pret de pana la 2.603 dolari (1.685 de euro). Media reducerilor din lunile ianuarie si februarie anul acesta a fost de 2.469 de dolari (1.600 de euro), conform lui Jesse Toprak, director executiv al echipei de analisti a site-ului Edmunds.com. "Ne asteptam la o rafala de oferte speciale in orice moment de acum incolo. Am putea atinge chiar numere record", a declarat Toprak.
Pana acum, cei trei mari producatori din Detroit (General Motors, Ford si Chrysler) au ales sa reduca nivelul productiei in loc de a lansa un razboi al ofertelor si reducerilor de pret. "Datorita contractului UAW, producatorii au mult mai multa flexibilitate care le permite sa ajusteze productia inca din fabrica", a declarat Schnorbus de la J.D. Power.
Robert Nardelli, presedintele Chrysler, a declarat ca firma condusa de el are deja in planurile pe acest an reduceri mari de productie. Nardelli a adaugat ca preturile mari la carburanti si situatia precara a economiei sunt "greu de anticipat" si ca evolutia pietei ar putea fi mai nefasta decat au preconizat analistii de la Chrysler. "In cazul in care ne inselam si nu am fost destul de conservatori, ne vom adapta foarte repede", a declarat presedintele companiei.
Alan Mulally, CEO al Ford, le-a spus investitorilor ca planul de productie al Ford pentru 2008 se bazeaza pe estimarile conform carora vanzarile totale din industrie vor fi de 15,7 milioane de unitati. De asemenea, Mulally a precizat ca vanzarile din primul trimestru "au fost destul de scazute fata de asteptarile companiei". In ciuda dificultatilor de pe piata, directorul s-a aratat foarte increzator in previziunile facute, specificand ca nu este nevoie de eforturi foarte mari pentru a echilibra vanzarile scazute. "Avem bani cash, avem lichiditati. Trebuie doar sa mentinem parametrii planurilor facute", a declarat Mulally.
Chrysler, Ford si General Motors se afla in plina perioada de restructurari care includ disponibilizari in cadrul angajatilor de la fabricile de productie.
GM isi mentine inca previziunile de vanzari anuale ale industriei de 15,7 milioane de autovehicule. Cu toate acestea, Ray Young, CFO al companiei, a declarat ca General Motors administreaza operatiunile "din trimestru in trimestru" din cauza incertitudinilor evolutiei industriei. In cadrul unei conferinte cu investitorii din New York, Young a declarat ca vanzarile sub asteptari au determinat GM sa intarzie cheltuielile de capital destinate altor segmente decat cel al produselor noi. "Am declansat o serie de actiuni pentru a pastra lichiditatile", a declarat Young. Cu toate acestea, el a declarat ca GM nu va reactiona exagerat la slabiciunile pietei printr-o serie de reduceri de preturi sau prin transformarea unui numar mare de autovehicule in flote de inchiriat.
Producatorul auto beneficiaza intr-o anumita masura de greva de la American Axle and Manufacturing, care a fortat GM sa inghete activitatea fabricilor producatoare de pick-up-uri si SUV-uri. Aceste doua divizii au suferit pierderi majore in vanzari odata cu cresterea rapida a preturilor la carburanti.
Unul dintre analistii de top ai industriei auto este de parere ca GM ar trebui sa reduca si mai mult costurile.
"Situatia actuala a vanzarilor slabe ofera din punctul nostru de vedere o oportunitate pentru introducerea unor actiuni mai agresive", a declarat Brian Johnson de la banca de investitii Lehman Brothers, care prevede vanzari anuale ale industriei de numai 15 sau 15,5 milioane de autovehicule.
Rapoartele de la J.D. Power & Associates prezinta sezonul de primavara ca fiind cel mai dificil sezon din acest an, cu vanzari raportate la o rata anuala de numai 14,8 milioane de unitati.
In afara de temerile legate de evolutia economiei in general, lunile aprilie si mai au inregistrat dintotdeauna cresteri semnificative la preturile combustibililor.
Media pretului benzinei fara plumb din SUA a atins 86 de centi pe litru, in crestere cu 26% fata de anul trecut, conform unor rapoarte ale grupului AAA.
Unii analisti sunt de parere ca preturile vor creste si mai mult.
"Preturile vor atinge valori maxime cuprinse intre 92 de centi si 1 dolar pe litru in aprilie si mai", a declarat Tom Kloza, analist-sef pe carburanti la Oil Price Information Service din New Jersey.
Avand in vedere presiunile la care sunt supusi consumatorii americani in acest moment, o crestere a preturilor la benzina nu vor face decat sa inrautateasca situatia pietei auto. "Toata lumea credea ca primul trimestru al lui 2008 va fi cel mai greu de anul acesta. Situatia pare sa se schimbe acum", a declarat Schnorbus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO