ZF 24

Înainte de căderea cortinei: consumul a avut plus 0,8% în februarie faţă de ianuarie 2020

„Nebunia“ rafturilor goale a început în România în martie şi nu este încă reflectată de statistici

„Nebunia“ rafturilor goale a început în România în martie şi nu este încă reflectată de statistici

Autor: Miruna Diaconu

06.04.2020, 19:35 122

Italia, ţara care a fost lovită de criza medicală la începutul lui februarie, şi-a trecut la „confidenţial“ datele despre evoluţia consumului în februarie.

România a înregistrat în februarie o creştere a cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul subunitară, lună la lună, şi cu două cifre, an/an, dar „nebunia“ aici a început în martie, prin urmare abia datele din ultima lună a trimestrului întâi vor arăta la ce nivel s-a restrâns consumul, ştiind că acesta va fi lovit şi pe partea de ofertă şi pe cea de cerere. 

Italia, ţara care a fost lovită de criza medicală la începutul lui februarie, şi-a trecut la „confidenţial“ datele despre evoluţia consumului, în februarie. Comerţul cu amănuntul a rămas pe plus în UE, în februarie, un plus de 0,8% faţă de ianuarie.

Pentru România, creşterea din februarie ar putea fi ultima în 2020, în contextul în care economiştii se aşteaptă la o cădere de 6-8% a consumului, ca urmare a crizei.

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, serie brută, a crescut cu 0,4% (brut) faţă de ianuarie 2020, datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun, unde s-a înregistrat o creştere de 3,2%. Faţă de aceeaşi lună a anului anterior, creşterea în luna februarie 2020 a fost de 13,8%, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

În luna februarie, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut cu 0,8% faţă de luna ianuarie, dar au fost înregistrate scăderi la carburanţi (-0,6%)  şi la vânzările de produse nealimentare (0,4%).

Primele două luni ale acestui an au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, ca serie brută cu 12,5% şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 10%.

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, comerţul a crescut în februarie 2020 cu 10,5% faţă de februarie 2019, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun, un plus de 11,2%, vânzările de produse nealimentare (Ă10,3%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor  (Ă9,6%).

Aceasta ar putea fi ultima dintre creşterile cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul pentru că situaţia actuală cauzată de criza coronavirusului a dus la închiderea multor afaceri, iar situaţia economică  va lovi în primul rând pe partea de ofertă pentru că multe fabrici s-au închis iar pe partea de cerere, mulţi oameni fie au rămas fără un loc de muncă fie au fost trimişi în şomaj tehnic, având doar o parte din salariul de acum câteva luni, ceea ce va duce la o scădere drastică a consumului. Scădere consumului este estimată pe diferite industrii între 5% şi 7% faţă de anul anterior.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO