ZF 24

Americanii de la Bechtel nu se dezmint: Unele utilaje folosite la Autostrada Transilvania, scoase la licitaţie la preţuri mai mari decât pe piaţă

Americanii de la Bechtel nu se dezmint: Unele utilaje...

Autor: Adina Oşan, Vasile Magradean

09.09.2014, 14:46 2283

Licitaţia este organizată de compania canadiană Ritchie Bros, iar la aceasta participă, marţi, peste o sută de oameni de afaceri din ţară şi străinătate, din SUA, Emiratele Arabe Unite sau Ungaria, dar şi reprezentanţi ai unor instituţii publice, cum ar fi Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca.

De asemenea, la licitaţie se poate cumpăra şi online de către persoane aflate în străinătate.

Unii oameni de afaceri care au participat la licitaţie au spus că anumite utilaje s-au vândut la preţuri mai mari decât pe piaţă, astfel încât nu au cumpărat nimic.

"Un buldo-excavator care pe piaţă este 25.000 de euro s-a vândut la licitaţie cu 27.000 de euro. Nu am cumpărat nimic, nu merită, pentru că nici starea utilajelor nu este bună, au stat mult timp în aer liber, erau ruginite unele şi aveau un grad mare de uzură", a spus un om de afaceri din Maramureş.

Alţii, în schimb, au susţinut că preţurile au fost bune.

"Am cumpărat utilaje, nu sunt chilipiruri. Am cumpărat un auto-greder cu 82.000 de euro şi un cilindru compactor cu 32.000 de euro. La felul cum arată utilajele, preţurile sunt foarte bune. Acestea se pot vedea, sunt expuse afară. Majoritatea sunt bune şi cred că am făcut o afacere bună. Utilajele ieftine de aici sunt foarte scumpe faţă de preţul pieţei, iar cele scumpe sunt mai ieftine decât pe piaţă", a spus un om de afaceri din Bucureşti.

Pe site-ul companiei Ritchie Bros se arată că toate utilajele, de la camioane, maşini de teren, betoniere, o staţie de betoane, concasoare, camioane, la buldozere sau excavatoare, se vând în euro, iar factura fiscală finală va fi emisă în numele Bechtel International Inc SRL.

"Se scot la vânzare peste 650 de utilaje care au aparţinut companiei Bechtel şi care au fost folosite la construirea Autostrăzii Transilvania. Sunt utilaje, maşini şi echipamente care nu au mai fost folosite în ultimii ani, de când nu s-a mai lucrat la autostradă. Sperăm să vindem totul în cadrul acestei prime licitaţii publice din România fără preţ minim de strigare, care se desfăşoară într-o singură zi", a declarat, marţi, unul dintre reprezentanţii firmei organizatoare a licitaţiei.

Un alt om de afaceri a venit din Dubai pentru a participa la licitaţia de vânzare a utilajelor Bechtel.

"Am venit să cumpăr ce se poate cumpăra - maşini, buldozere, excavatoare. Am o afacere de construcţii în Dubai şi am venit la licitaţia de la Săvădisla să cumpăr ce pot. Sper să pot obţine un preţ bun. Dacă e preţul bun, poate le iau pe toate", a afirmat Yaghi Atta, care a precizat că îl leagă de România faptul că şi-a făcut studiile aici în anii '80.

Toate utilajele cumpărate la licitaţia de marţi trebuie ridicate până în data de 8 octombrie.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumită Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, iar statul român plătind companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Compania americană Bechtel a finalizat 52 de kilometri din Autostrada Transilvania, de la Cluj-Napoca la Câmpia Turzii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO