ZF 15 ani

Leule, ce-ţi mai plac aniversările!

Leule, ce-ţi mai plac aniversările!

Autor: Corina Vasile

13.10.2013, 00:00 388

Să scrii din 5 în 5 ani despre acelaşi subiect este un exerciţiu foarte bun: vezi dacă mai crezi şi acum ce credeai acum 5 ani,  dacă ai prevăzut corect ce avea să se întâmple şi aşa mai departe.

Ziarul Financiar împlineşte 15 ani, aşa că primul lucru când am primit tema de la editorii ZF să scriu acest text aniversar în calitate de fost coleg al lor, am căutat în arhivă ce am scris la aniversarea de 10 ani, adică în noiembrie 2008, post-Lehman.

După încă cinci ani, prima concluzie ar fi: spre deosebire de multe alte organizaţii media, ZF a rezistat. Ca să nu mă repet, la întrebarea „de ce rezistat ZF şi alţii nu?” răspund cu textul din 2008 (aici). Adaug doar că în timp ce unii ţineau consilii în Brazilia despre fabrici de conţinut, ZF s-a adaptat nevoii de convergenţă şi digitalizării din mers şi fără prea multe documente programatice. Chiar şi eu, care nu sunt un „early adopter”, citesc azi ZF mai ales pe smartphone sau pe Internet; în ediţia  tipărită mă uit mai mult cu obişnuinţa celui căruia îi place să meargă la muzeuJ  - nimic nu se compară cu mirosul de cerneală, nu?

În al doilea rând, „mogulul” lor a construit grupul de media ca business, nu ca instrument de presiune politică, aşa că erau cei mai „echipaţi” managerial să reziste într-o criză mai lungă decât anticipa oricine acum 5 ani.

Ar mai fi de comentat ce aştept eu ca cititor de la ZF. Am cerut opinii şi de la cunoscuţi pe Facebook, şi ei cititori de ZF. Rămas practic singur pe piaţa cotidianelor de afaceri, ZF-ul ar trebui în primul rând să nu coboare standardele editoriale şi jurnalistice. Riscul şi tentaţia  automulţumirii există pe toate pieţele sau nişele unde un singur jucător domină.

În ultimii 5 ani a existat moda să căutam Vinovatul (cu V mare) pentru criză; în căutarea lui, statul a fost pus în opoziţie cu sectorul privat, autorităţile de reglementare cu jucătorii dintr-o piaţă sau alta, clienţii cu băncile, multinaţionalele cu companiile locale, ziariştii cu comunicatorii din companiiJ

Nici ZF nu a scăpat complet de această tendinţă. De câteva ori chiar am văzut titluri care începeau cu „şoc pe piaţa...”, de unde şi unele comentarii din piaţă cum că se tabloidizează şi ZF-ul. Alţii spuneau că deviază spre stânga, pentru că este uneori pe poziţii prea etatiste, în loc să fie exclusiv pro-business.

Adevărul este că puţini au rămas echilibraţi şi obiectivi în ultimii cinci ani; pentru că nu ne aşteptam la o asemenea amploare şi adâncime a crizei şi pentru că soluţiile clasice şi teoria economică standard s-ar putea să nu fie suficiente de această dată. În plus, „stânga” şi „dreapta” clasice sunt puţin relevante în situaţia actuală în care statele lumii, indiferent de orientarea politică a guvernanţilor, caută încă răspunsuri valabile azi pentru economiile naţionale. Deja destule voci spun că vorbim despre o „schimbare de paradigmă”. Problema este că nu avem un răspuns cert la întrebarea „în ce constă schimbarea asta de paradigmă?” Şi mai ales care ar trebui să fie noile roluri ale fiecărui actor în societate. În plus, pare că niciun actor de unul singur, prin acţiuni sau inacţiuni, nu are soluţia la ieşirea din criză. E prea complicat şi prea multă incertitudine. Până la remodelarea rolurilor, este probabil nevoie de cooperare. Adică să nu mai fie unii de o parte a baricadei şi alţii de cealaltă parte.

Aici ZF ar putea avea un rol de mediator, de agora, de poiana lui Iocan pe stil nouJ dacă vreţi să luăm un exemplu care să nu fie de import. Deja, pe măsură ce se apropie de aniversarea de 15 ani, ZF începe să se poziţioneze în acest fel, abordând tema fiscalităţii, care este esenţială pentru toţi actorii din economie: companii de orice fel, cetaţeni, stat... Este şansa de a trece de la un public nişat (economişti, corporatişti) la unul mai larg: orice om care  - şoc şi groazăJ - e preocupat de propriul buzunar, de finanţele familiei, de cum gândeşte un angajator, de cum să-şi asigure un venit pentru bătrâneţe şi aşa mai departe. Ceea ce pe mine personal mă face încrezătoare că vor fi multe de spus şi la aniversarea de 20 de ani a Leului, emblema ZF.

Corina Vasile a fost editorul secţiunii „Afaceri” în perioada 1998 – 2000 şi redactor-şef al ZF în perioada 2000 - 2002. În prezent este Director de Comunicare şi Relaţii Publice la Raiffeisen Bank.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO