Top MBA

Trebuie sa iti schimbi jobul pentru a obtine o crestere salariala semnificativa

Trebuie sa iti schimbi jobul pentru a obtine o crestere salariala semnificativa

Mihaela Deacu, directorul programului de Executive MBA oferit de Tiffin University la Universitatea din Bucuresti

19.03.2008, 21:14 60

Desi exista diferente de structura, locatie, stil de predare si chiar influente venite pe filiera europeana sau americana, niciun program de MBA nu este usor, spune Mihaela Deacu, directorul programului de Executive MBA oferit de Tiffin University la Universitatea din Bucuresti, dupa ce a absolvit chiar ea anul trecut cursurile programului pe care il conduce.
"Un MBA iti schimba complet modul de a gandi, si nu doar in ceea ce priveste perspectiva de business. Practic, aduna si organizeaza tot ceea ce stiai pana atunci. Este vorba despre eficienta, pentru ca ai ocazia sa inveti din greselile altora inainte sa te confrunti tu cu ele", explica ea.
Iar un MBA vine, de cele mai multe ori, in perioade de puternica ascensiune profesionala, si se suprapune in viata unor oameni care detin deja pozitii manageriale si lucreaza cate 10-12 ore pe zi. Ce este cel mai greu? "Sa gestionezi timpul. Este foarte simplu: daca nu inveti, pici."
Mai mult decat atat, un MBA pune la dispozitia managerilor anumite instrumente pe care multi romani nu le au. "Iti da incredere in tine, pentru ca a citi nu este acelasi lucru cu a experimenta", precizeaza Deacu.
Pentru managerii care se asteapta ca dupa absolvire sa primeasca majorari salariale consistente vestile nu sunt tocmai bune. "In cadrul aceleiasi firme, cresterea salariala este relativ mica dupa absolvirea unui MBA. Trebuie sa iti schimbi jobul pentru o crestere salariala semnificativa", explica Deacu.
Cat priveste oportunitatea alegerii unui program de MBA in tara sau in strainatate, directorul programului oferit de Tiffin University considera ca aceasta este intr-un anume fel o falsa discutie, intrucat pentru un manager roman nu prea exista optiunea unui MBA in strainatate. "Pentru a urma un MBA la Harvard sau la Insead, un manager trebuie sa renunte la job si este putin probabil ca un angajator, oricat de mult si-ar aprecia staff-ul, sa le permita managerilor sa isi ia liber atata timp. Cei care pot sa faca acest lucru sunt antreprenorii care au pus un business pe picioare, liberi din punct de vedere financiar si care isi pot permite sa faca o pauza de un an sau doi, timp in care sa studieze la o scoala de prestigiu din strainatate."
In cadrul multinationalelor de pe piata, pe de alta parte, managerii sunt trimisi la MBA fie pentru ca solicita ei acest lucru, fie in urma unor evaluari in care se constata ca au nevoie de pregatire.
S-a creat astfel in piata falsa impresie ca programele de MBA rezolva orice problema in viata profesionala a unui manager, in structura unui departament sau a unei companii. MBA-ul nu este insa solutia pentru orice. Exista situatii in care managerii au nevoie de cu totul altceva. "Daca ai nevoie de ceva foarte personal, un MBA poate sa nu fie solutia, pentru ca un astfel de program te ajuta sa vezi un business in ansamblu, dar nu iti rezolva probleme foarte specifice pentru care este posibil sa ai nevoie de cursuri motivationale individuale, spre exemplu", subliniaza Deacu.
Ca efect al intrarii a tot mai multi jucatori pe piata, vom asista in urmatorii ani la o segmentare in ceea ce priveste programele de MBA. Iar segmentarea inseamna in primul rand maturizare.
"Toate scolile care au intrat pe piata au targetat o nisa neocupata, fie au ofeit programe online, fie programe de week-end. Spre exemplu, acum cativa ani, erau putini managerii care plecau in strainatate sa faca cate un modul dintr-un program de MBA in cate o tara. Acum acest lucru se intampla, mai ales in cadrul antreprenorilor care au pus businessuri pe picioare si care isi permit aceasta libertate", spune Deac.
Cu toate acestea, nu vom asista la o maturizare a pietei locale mai devreme de cinci sau chiar zece ani.
Toti cei 16 profesorii care predau in cadrul programului Tiffin sunt americani, iar cele noua module care se desfasoara pe parcursul a 21 de luni acopera toate ariile de business, programul fiind unul de general management. Deac spune ca cea mai buna forma de "advertising" pentru un program de MBA sunt recomandarile pe care le fac absolventii.
Programul oferit de Tiffin University la Universitatea Bucuresti este din acest an Executive MBA. "Aproximativ 90% dintre cei care vin la cursurile noastre sunt middle si top manageri. Programul nostru era practic Executive dinainte, numai ca nu il numeam asa. Mai mult decat atat, din octombrie, programul va fi oferit si la Timisoara", spune Mihaela Deacu, care adauga ca si aici vor fi tot 25 de locuri, ca si in Bucuresti. Ea spune ca piata din vestul tarii este inca neacoperita, insa admite ca Budapesta este un concurent puternic, fiind la doar trei ore de mers cu masina.


De unde le vin studentii

Farma - 16 %
Servicii - 16%
IT & Telecom - 16%
Bancar - 10%
Real Estate & Constructii - 10%
FMCG - 9%
Educatie - 8%

Nume program: Tiffin Executive MBA
Institutia: Tiffin University at University of Bucharest
Data aparitiei: 2002
Specializare: general management
Cost: 15.490 de euro
Durata: 21 de luni
Numar total absolventi: 49

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO