Top MBA

Partea intunecata a unui MBA: Weekenduri pierdute, nopti nedormite sau kilograme in plus

Partea intunecata a unui MBA: Weekenduri pierdute, nopti nedormite sau kilograme in plus
23.03.2009, 15:55 498

Cei mai multi dintre cei care incep un program de MBA au in jur de 30 de ani, au deja cativa ani buni de experienta de lucru si, in general, simt nevoia sa dea un "refresh" vietii profesionale. Realizarea acestui lucru nu se face insa fara "efecte secundare".

"In viata profesionala am redus motoarele la ralanti deoarece am ales sa fac un MBA. Afectarea personala a fost vizibila, am pus in plus zece kilograme de care am scapat in urmatorii doi ani. Cel mai tare mi-au fost afectate weekendurile, dar nu regret nimic si daca as fi pus in fata aceleiasi decizii, la fel as face", spune Radu Lupu Gorduza, strategic manager al GE Healthcare pentru Romania, Bulgaria si Republica Moldova, subsidiara uneia dintre cele mai mari companii din lume, care a inregistrat in 2007 vanzari de 270 de milioane de euro pe aceste piete.
Gorduza, 39 de ani, de profesie medic, a absolvit in 2002 programul de MBA Romano-Canadian al Bucharest School of Management (BSM), principalul motiv pentru care a facut aceasta alegere fiind faptul ca ii lipsea o baza de cunostinte economice.
El a ales sa faca cursurile la zi si, in paralel, sa lucreze, cat pentru a-si asigura "suportul financiar zilnic".
"Am pus o baza 'stiintifica' impulsurilor si actiunilor pe care le faceam inainte pe baze instinctive. Fiind de formatie medicala, multe notiuni mi-au lipsit, iar MBA-ul a completat aceasta carenta", explica Gorduza, care adauga ca singurul sau regret este faptul ca nu a ales sa faca un MBA in Franta, Marea Britanie sau SUA, intrucat aceste variante i-ar fi dat posibilitatea unui networking net superior.
Pe de alta parte, Gorduza apreciaza faptul ca in plan personal i-a crescut increderea si siguranta pe terenul discutiilor specifice inter-departamentale sau cu partenerii externi. "Am luat un nou job la cateva luni dupa absolvire, dar decizia angajatorului s-a bazat in principal pe experienta anterioara", mai spune el.
 
 
Cateva sute de ore de studiu pe an
Tudor Furir, director general al importatorului de bauturi Pernod Ricard, cu afaceri de peste 30 de milioane de euro, a terminat anul trecut un program de MBA la Open University Business School (OUBS).
El spune ca este foarte important ca intr-o astfel de perioada sa stii cum sa-ti administrezi timpul. "A fost o perioada dificila, timpul alocat studiului si pregatirii lucrarilor si examenelor fiind principala provocare. Am stiut de la inceput acest lucru si mi-am asumat riscul aferent. Am muncit mult in weekenduri si in perioadele premergatoare examenelor mi-am luat cateva zile de concediu. Cei care vor sa frecventeze un MBA trebuie sa stie ca este necesar sa aloce cateva sute de ore de studiu pe an. Managementul timpului este o chestiune importanta in acest context", spune Furir, care este de parere ca a reusit sa balanseze timpul alocat studiului cu timpul liber.
Un alt absolvent al programului de MBA Romano-Canadian, Dan Trifu, vicepresedintele Grivco (Grupul Industrial Voiculescu si Compania), povesteste ca era intr-o perioada departe de cea optima cand s-a hotarat sa urmeze un program de MBA. El absolvise cu un an inainte o facultate economica foarte buna, la vremea respectiva beneficiind si de o specializare de un an de zile la o facultate de top din Europa. Din acest motiv, plusul, ca si cunostinte de specialitate, nu a fost impresionant, in opinia sa.
Cu toate acestea, Trifu apreciaza ca ritmul de viata intens, care a venit "la pachet" odata cu frecventarea cursurilor, reprezinta o parte importanta din procesul de maturizare emotionala si de conturare a personalitatii sale.
"A fost o perioada de care imi voi aminti intotdeauna cu foarte multa placere. Ca orice perioada cu activitate intensa, a actionat ca un fel de catalizator, atat in viata profesionala, cat si in cea privata, separand prioritatile momentului de aspectele mai putin importante", spune Trifu, care adauga ca, pe parcursul programului, desi a fost "furat" de ritmul activitatii autoimpuse, care excludea imperativ notiunea de timp liber, in acelasi timp a regasit echilibrul necesar unei existente implinite in toate domeniile importante, fara ca aceasta "materie" sa fie printre cele din curriculum.
 
 
Sase ani, doua joburi, trei promovari si un copil
Lorelai Marchidan, 37 de ani, manager resurse umane la Servier, filiala locala a celui mai mare producator independent de medicamente din Franta, a ales calea mai lunga pentru a urma MBA-ul.
Ea a obtinut intai Certificatul in Management si apoi Diploma in Management in cadrul scolii de business a Codecs, dupa care a facut modulele de MBA la Open University of London din Marea Britanie, universitate cu care Codecs are un parteneriat pe piata locala.
Studiile sale s-au intins pe o perioada de sase ani in total, trei ani pentru Certificat si Diploma si trei ani pentru MBA, timp in care a investit peste 10.000 de euro.
Pentru a participa la cursuri, mergea la scolile rezidentiale, unde statea intre trei si cinci zile. In rest, trebuia sa predea lucrarile la date fixe, existand si tutori indrumatori care veneau de doua - trei ori in tara pe parcursul a sase luni. Pe langa acestea, pastra legatura cu profesorii prin intermediul e-mailurilor.   
"In acesti sase ani am schimbat doua joburi, am urcat trei trepte in ierarhie si am avut primul copil. Cred ca, daca iti administrezi timpul cum trebuie, reusesti sa ai si viata personala si profesionala si, de ce nu, chiar si viata sociala. De asemenea, cred ca este bine sa le combini, altfel ajungi la saturatie", spune managerul de resurse umane al Servier, cu afaceri estimate in 2009 de peste 100 de milioane de euro.
Marchidan a absolvit in 1994 Facultatea de limbi straine, specializarea engleza-romana in Bucuresti si a inceput apoi sa lucreze in business. Simtea ca ii lipsesc cunostintele economice si de administrarea afacerilor si din acest motiv a optat pentru aceste cursuri, intrucat Certificatul si Diploma cuprind module care contin informatii bazale pentru cineva care activeaza in lumea afacerilor. Modulele de MBA, pe de alta parte, sunt esentiale daca vrei sa ai teoria necesara unui post de management.
"Foarte interesante au fost discutiile cu tutorii si cu ceilalti studenti. Deoarece studentii veneau din diferite medii culturale, din diferite domenii, din tari diferite, schimbul de experienta era literalmente real. Pentru mine personal, MBA-ul a insemnat nu doar teoria si cartile, foarte interesante de altfel, dar si o deschidere culturala mai mare si o toleranta mai mare la ceea ce este considerat de obicei altfel", spune Marchidan.
 
 
Intamplator sau nu, recunoasterea vine
In afara de faptul ca un program de MBA iti incarca programul, exista multe alte avantaje, care pot compensa acest lucru.
"MBA-ul mi-a schimbat modul de abordare al businessului. Am inteles mai bine importanta unei abordari holistice si am inteles ca o decizie trebuie privita in ansamblu si ca trebuie evaluate toate consecintele pe care aceasta le genereaza la nivelul diferitelor departamente din organizatie", explica Furir.
In opinia lui Furir, absolvirea unui astfel de program a fost importanta pentru ca i-a structurat cunostintele pe care deja le avea si i-a oferit sansa de a descoperi concepte si abordari de business noi pe care le aplica acum in "day to day business".
Cu toate acestea, este foarte importanta experienta pe care o ai in spate. Spre exemplu, Furir a avut colegi care au intampinat dificultati majore in a absolvi deoarece le lipsea experienta profesionala.
Cei mai multi dintre cei care au terminat un program de MBA sunt de acord ca posibilitatea de a cunoaste oameni noi a contat foarte mult. La astfel de cursuri poti intalni viitori parteneri de afaceri, posibili angajatori sau clienti.
"Networkingul a fost o componenta importanta, am cunoscut oameni din diferite industrii cu care am ramas in relatii amicale. Este important sa poti accesa informatii in timp util si uneori un telefon poate sa te scuteasca de multe ore de munca", spune Furir.
De aceeasi parere este si vicepresedintele Grivco, care spune ca recunoasterea de atunci a potentialilor angajatori si, in consecinta, calitatea ofertelor primite pe piata fortei de munca au cunoscut o crestere semnificativa.
"Intamplator sau nu, cariera mea profesionala a cunoscut, din acel moment, o crestere accentuata", conchide Trifu.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO