Special

Micii comercianti din Turcia vand romanilor produse la preturi speciale "Hagi price"

Exclusiv ONLINE: Micii comercianti din Turcia vand romanilor produse la preturi speciale “Hagi price”
19.05.2010, 00:00 6891

Proprietarii de magazine din bazarurile turcesti, carereactioneaza la cuvantul Romania cu "buna ziua" si "ce faci", spunca romanii sunt clienti buni, care lasa "economii" semnificative inmagazinele lor.

Primul cuvant care le vine in minte comerciantilor turci candaud de Romania este Hagi. Chiar si cand incep negocierile cuturistii romani, proprietarii de mici magazine ofera asa-zisul"Hagi price" sau "price for Hagi", adica un mic discount pentrucompatriotii fotbalistului roman.

Lezgin Acar, proprietarul magazinului de covoare Lady's Hand dinbazarul Antalyiei, spune ca nu a fost niciodata in Romania si ca nucunoaste multe lucruri despre aceasta tara, dar ca stie totuldespre Hagi. "A jucat la Galatasaray si a dat multe goluri. Mabucur cand vin clienti romani la mine in magazin, le fac o micareducere. Covorul acesta este la "hagi price"", spune Acar, careincaseaza anual peste 10.000 de euro din vanzarea covoarelor tesutedin matase sau din lana. In magazinul lui cel mai ieftin dar si celmai mic covor costa 40 de euro, preturile celor mai scumpe produsedepasind 500 de euro
Cu toate acestea, toate preturile sunt "negociabile", mai ales dacaclientul este din tara lui Hagi.

Si in magazinul lui Ismail Erdem, proprietarul magazinului decovoare de lux Gulizar Carpet Kilims Galery din Antalya, primestireduceri la produse daca vii din tara lui Hagi.

"Il iubesc pe Hagi, sunt un mare fan. Chiar i-am vandut covoarede 75.000 de euro", sustine Ismail Erdem, care adauga ca romaniisunt clienti buni. Fostul fotbalist George Hagi a jucat in clubulde fotbal Galatasaray din Istanbul in perioada 1996-2001, dupacare, timp de un an a fost antrenorul echipei.
Ismail isi intampina clientii romani cu "ce faci" si "buna ziua",incercand sa gaseasca un client pentru covoarele al caror pretdepaseste 1.500 de euro.

"Si Becali este foarte cunoscut aici in Turcia. A facut odonatie la biserica Sfantul Nicolae", spune Erdem.

Numarul din ce in ce mai mare de turisti romani care viziteazaTurcia a adus incasari semnificative comerciantilor turci. Anultrecut, aproape 65.000 de romani au vizitat litoralul turcesc dinzona Antalyiei, numarul acestora fiind in crestere fata de aniianteriori, datorita eliminarii vizei de intrare pe teritoriulturcesc, potrivit datelor oficialilor din turism din Antalya. Sumacheltuita de romani doar in cea mai cunoscuta statiune de pelitoralul mediteranean, Antalya, s-ar putea ridica la peste 50 demilioane de euro, potrivit calculelor ZF, ce iau in considerarepretul mediu de 500 de euro al unui sejur si banii alocati altorcheltuieli.

Salih Saldiray Kara, proprietarul magazinului de bijuterii din aurEstanbul Art Gold, sustine ca in ultimii doi ani a vandut cel maiscump produs din magazin, un inel din aur cu pietre de diamant,unui roman. "17.000 de dolari mi-a dat acum doi ani un roman pentruun inel cu diamante mari, care este cel mai scump model pe care ilam in magazin", spune Kara, afirmand ca economiile romanilortrebuie sa fie mari.

Preturile produselor comercializate de turci difera de la un bazarla altul. Astfel ca, daca in orasul Side, una dintre cele maiimportante statiuni turistice din Turcia, aflata la circa 75-80 dekilometri de Antalya, pretul unei narghilele ajunge la 65 de euro,in bazarul din partea veche a orasului Antalya, aceeasi narghilease vinde cu 25 de euro. "La revedere si multumesc", precizeazaLezgin Acar intr-o romana stalcita.

Tot intr-un magazin de bijuterii de lux, Stocks Jewellery,vanzatoarea romanca Carmen Munteanu afirma ca bijuteriile de catevamii de euro sunt cumparate de rusi dar si de romani. "Sa mai spunacineva ca romanii nu au bani. Cei care ajung aici cumpara bijuteriica si rusii", a spus ea. In magazinul Stocks Jewellery, o perechede cercei din aur cu smarald costau 3.500 de euro iar un colier curubin si diamante ajungea la 55.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO