Micii comercianti din Turcia vand romanilor produse la preturi speciale "Hagi price"

Autor: Mirabela Tiron 19.05.2010

Proprietarii de magazine din bazarurile turcesti, care reactioneaza la cuvantul Romania cu "buna ziua" si "ce faci", spun ca romanii sunt clienti buni, care lasa "economii" semnificative in magazinele lor.

Primul cuvant care le vine in minte comerciantilor turci cand aud de Romania este Hagi. Chiar si cand incep negocierile cu turistii romani, proprietarii de mici magazine ofera asa-zisul "Hagi price" sau "price for Hagi", adica un mic discount pentru compatriotii fotbalistului roman.

Lezgin Acar, proprietarul magazinului de covoare Lady's Hand din bazarul Antalyiei, spune ca nu a fost niciodata in Romania si ca nu cunoaste multe lucruri despre aceasta tara, dar ca stie totul despre Hagi. "A jucat la Galatasaray si a dat multe goluri. Ma bucur cand vin clienti romani la mine in magazin, le fac o mica reducere. Covorul acesta este la "hagi price"", spune Acar, care incaseaza anual peste 10.000 de euro din vanzarea covoarelor tesute din matase sau din lana. In magazinul lui cel mai ieftin dar si cel mai mic covor costa 40 de euro, preturile celor mai scumpe produse depasind 500 de euro
Cu toate acestea, toate preturile sunt "negociabile", mai ales daca clientul este din tara lui Hagi.

Si in magazinul lui Ismail Erdem, proprietarul magazinului de covoare de lux Gulizar Carpet Kilims Galery din Antalya, primesti reduceri la produse daca vii din tara lui Hagi.

"Il iubesc pe Hagi, sunt un mare fan. Chiar i-am vandut covoare de 75.000 de euro", sustine Ismail Erdem, care adauga ca romanii sunt clienti buni. Fostul fotbalist George Hagi a jucat in clubul de fotbal Galatasaray din Istanbul in perioada 1996-2001, dupa care, timp de un an a fost antrenorul echipei.
Ismail isi intampina clientii romani cu "ce faci" si "buna ziua", incercand sa gaseasca un client pentru covoarele al caror pret depaseste 1.500 de euro.

"Si Becali este foarte cunoscut aici in Turcia. A facut o donatie la biserica Sfantul Nicolae", spune Erdem.

Numarul din ce in ce mai mare de turisti romani care viziteaza Turcia a adus incasari semnificative comerciantilor turci. Anul trecut, aproape 65.000 de romani au vizitat litoralul turcesc din zona Antalyiei, numarul acestora fiind in crestere fata de anii anteriori, datorita eliminarii vizei de intrare pe teritoriul turcesc, potrivit datelor oficialilor din turism din Antalya. Suma cheltuita de romani doar in cea mai cunoscuta statiune de pe litoralul mediteranean, Antalya, s-ar putea ridica la peste 50 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF, ce iau in considerare pretul mediu de 500 de euro al unui sejur si banii alocati altor cheltuieli.

Salih Saldiray Kara, proprietarul magazinului de bijuterii din aur Estanbul Art Gold, sustine ca in ultimii doi ani a vandut cel mai scump produs din magazin, un inel din aur cu pietre de diamant, unui roman. "17.000 de dolari mi-a dat acum doi ani un roman pentru un inel cu diamante mari, care este cel mai scump model pe care il am in magazin", spune Kara, afirmand ca economiile romanilor trebuie sa fie mari.

Preturile produselor comercializate de turci difera de la un bazar la altul. Astfel ca, daca in orasul Side, una dintre cele mai importante statiuni turistice din Turcia, aflata la circa 75-80 de kilometri de Antalya, pretul unei narghilele ajunge la 65 de euro, in bazarul din partea veche a orasului Antalya, aceeasi narghilea se vinde cu 25 de euro. "La revedere si multumesc", precizeaza Lezgin Acar intr-o romana stalcita.

Tot intr-un magazin de bijuterii de lux, Stocks Jewellery, vanzatoarea romanca Carmen Munteanu afirma ca bijuteriile de cateva mii de euro sunt cumparate de rusi dar si de romani. "Sa mai spuna cineva ca romanii nu au bani. Cei care ajung aici cumpara bijuterii ca si rusii", a spus ea. In magazinul Stocks Jewellery, o pereche de cercei din aur cu smarald costau 3.500 de euro iar un colier cu rubin si diamante ajungea la 55.000 de euro.