Micii comercianti din Turcia vand romanilor produse la preturi speciale "Hagi price"
Proprietarii de magazine din bazarurile turcesti, care reactioneaza la cuvantul Romania cu "buna ziua" si "ce faci", spun ca romanii sunt clienti buni, care lasa "economii" semnificative in magazinele lor.
Primul cuvant care le vine in minte comerciantilor turci cand
aud de Romania este Hagi. Chiar si cand incep negocierile cu
turistii romani, proprietarii de mici magazine ofera asa-zisul
"Hagi price" sau "price for Hagi", adica un mic discount pentru
compatriotii fotbalistului roman.
Lezgin Acar, proprietarul magazinului de covoare Lady's Hand din
bazarul Antalyiei, spune ca nu a fost niciodata in Romania si ca nu
cunoaste multe lucruri despre aceasta tara, dar ca stie totul
despre Hagi. "A jucat la Galatasaray si a dat multe goluri. Ma
bucur cand vin clienti romani la mine in magazin, le fac o mica
reducere. Covorul acesta este la "hagi price"", spune Acar, care
incaseaza anual peste 10.000 de euro din vanzarea covoarelor tesute
din matase sau din lana. In magazinul lui cel mai ieftin dar si cel
mai mic covor costa 40 de euro, preturile celor mai scumpe produse
depasind 500 de euro
Cu toate acestea, toate preturile sunt "negociabile", mai ales daca
clientul este din tara lui Hagi.
Si in magazinul lui Ismail Erdem, proprietarul magazinului de covoare de lux Gulizar Carpet Kilims Galery din Antalya, primesti reduceri la produse daca vii din tara lui Hagi.
"Il iubesc pe Hagi, sunt un mare fan. Chiar i-am vandut covoare
de 75.000 de euro", sustine Ismail Erdem, care adauga ca romanii
sunt clienti buni. Fostul fotbalist George Hagi a jucat in clubul
de fotbal Galatasaray din Istanbul in perioada 1996-2001, dupa
care, timp de un an a fost antrenorul echipei.
Ismail isi intampina clientii romani cu "ce faci" si "buna ziua",
incercand sa gaseasca un client pentru covoarele al caror pret
depaseste 1.500 de euro.
"Si Becali este foarte cunoscut aici in Turcia. A facut o donatie la biserica Sfantul Nicolae", spune Erdem.
Numarul din ce in ce mai mare de turisti romani care viziteaza
Turcia a adus incasari semnificative comerciantilor turci. Anul
trecut, aproape 65.000 de romani au vizitat litoralul turcesc din
zona Antalyiei, numarul acestora fiind in crestere fata de anii
anteriori, datorita eliminarii vizei de intrare pe teritoriul
turcesc, potrivit datelor oficialilor din turism din Antalya. Suma
cheltuita de romani doar in cea mai cunoscuta statiune de pe
litoralul mediteranean, Antalya, s-ar putea ridica la peste 50 de
milioane de euro, potrivit calculelor ZF, ce iau in considerare
pretul mediu de 500 de euro al unui sejur si banii alocati altor
cheltuieli.
Salih Saldiray Kara, proprietarul magazinului de bijuterii din aur
Estanbul Art Gold, sustine ca in ultimii doi ani a vandut cel mai
scump produs din magazin, un inel din aur cu pietre de diamant,
unui roman. "17.000 de dolari mi-a dat acum doi ani un roman pentru
un inel cu diamante mari, care este cel mai scump model pe care il
am in magazin", spune Kara, afirmand ca economiile romanilor
trebuie sa fie mari.
Preturile produselor comercializate de turci difera de la un bazar
la altul. Astfel ca, daca in orasul Side, una dintre cele mai
importante statiuni turistice din Turcia, aflata la circa 75-80 de
kilometri de Antalya, pretul unei narghilele ajunge la 65 de euro,
in bazarul din partea veche a orasului Antalya, aceeasi narghilea
se vinde cu 25 de euro. "La revedere si multumesc", precizeaza
Lezgin Acar intr-o romana stalcita.
Tot intr-un magazin de bijuterii de lux, Stocks Jewellery,
vanzatoarea romanca Carmen Munteanu afirma ca bijuteriile de cateva
mii de euro sunt cumparate de rusi dar si de romani. "Sa mai spuna
cineva ca romanii nu au bani. Cei care ajung aici cumpara bijuterii
ca si rusii", a spus ea. In magazinul Stocks Jewellery, o pereche
de cercei din aur cu smarald costau 3.500 de euro iar un colier cu
rubin si diamante ajungea la 55.000 de euro.