Special

Gen Z. Tribe lifestyle. De la barman în Regie la proprietar de cafenea la Aviatorilor: cum a dus Răzvan Ene cafeaua de specialitate în mijlocul unei zone de birouri?

♦ Răzvan Ene, fondator al Work’s Coffee: Ospitalitatea este primordială. Oaspeţii au standarde tot mai ridicate.
♦ Investiţia de pornire pe care a pus-o la bătaie a fost de aproximativ 55.000 de euro, o parte considerabilă din sumă având ca provenienţă programul StartUp Nation cu fondurile din 2017.

♦ Răzvan Ene, fondator al Work’s Coffee: Ospitalitatea este primordială. Oaspeţii au standarde tot mai ridicate. ♦ Investiţia de pornire pe care a pus-o la bătaie a fost de aproximativ 55.000 de euro, o parte considerabilă din sumă având ca provenienţă programul StartUp Nation cu fondurile din 2017.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

06.04.2023, 17:20 1184

Răzvan Ene era student şi avea un job de barman-ospătar într-un bar din Regie, în Bucureşti, în perioada 1999-2002, când i-a trecut prima dată prin minte să devină antreprenor în HoReCa. Era pentru el, la acea vreme, apogeul împlinirii profesionale, aşa că şi-a propus să facă din asta un proiect în sine. În cele din urmă, i-a reuşit, iar proiectul lui poartă numele Work’s Coffee şi se află nu departe de Piaţa Charles de Gaulle din Bucureşti.

„Mi-a rămas întipărită în memorie o imagine cu o seară veselă în cămin, în care stăteam de vorbă cu colegii de cameră la o bere şi am spus că, dacă până la vârsta de 40 de ani nu voi avea un business în acest domeniu, nu cred că voi fi împlinit din punct de vedere profesional.“

Abia în 2017 s-a ivit însă oportunitatea, iar Răzvan a ales să profite de ea. Lucra pe atunci în domeniul implementării sistemelor informatice. În vara anului 2016, întorcându-se dintr-o delegaţie, un coleg de birou l-a invitat la o cafea într-un loc care i-a atras atenţia şi care l-a făcut să se vadă pe el însuşi în postura de proprietar de cafenea. Aşa că s-a înscris la cursuri de specializare în lumea cafelei, a învăţat mai multe despre ce înseamnă acest domeniu, pentru ca un an mai târziu să înceapă să lucreze concret la planul de deschidere. Pe 3 septembrie 2018 îşi primea primii oaspeţi la Work’s Coffee Shop, la câteva minute de staţia de metrou Aviatorilor.

A fost oare prea târziu?

„Consider că dacă făceam acest pas mai devreme, nu aveam maturitatea necesară să înţeleg anumiţi paşi în dezvoltarea acestui proiect“, spune astăzi Răzvan Ene.

Investiţia de pornire pe care a pus-o la bătaie a fost de aproximativ 55.000 de euro, o parte considerabilă din sumă având ca provenienţă programul StartUp Nation cu fondurile din 2017. Pentru că şi-a găsit locul într-o zonă cu multe spaţii de birouri, Răzvan a ales să dea cafenelei numele actual, deşi iniţial avea alte variante în minte. S-a adaptat însă, aşa cum a făcut şi în ceea ce priveşte amenajarea locului.

„Înainte de a avea acest loc, mergeam singur sau cu prietenii şi savuram cafeaua în diverse locuri şi din fiecare mă inspiram, creionându-mi în minte imaginea viitoarei mele cafenele. Cel mai mult m-am inspirat de la un loc întâlnit în Praga, deoarece amenajarea şi căldura regăsite în acel coffee shop mi-au plăcut foarte mult.“

De patru ani încoace, în jurul Work’s Coffee a luat naştere o comunitate formată din oameni care vin din diverse domenii de activitate, oameni care s-au cunoscut chiar acolo, la cafenea, au legat prietenii şi revin pentru vibe-ul pe care îl găsesc acolo.

„Mi-am clădit acest business pe o puternică interacţiune cu oaspeţii, oferindu-le informaţii despre cafeaua folosită şi modul de preparare. E important ca ei să simtă că primesc atenţie din partea noastră. Ospitalitatea este primordială“, crede Răzvan Ene.

Experienţa acumulată în ultimii patru ani l-au făcut nu doar să cunoască mai bine lumea HoReCa, ci şi să se gândească mai departe, la deschiderea unui al doilea local.

„Piaţa cafelei s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani şi este într-o continuă evoluţie. Oaspeţii au standarde tot mai ridicate şi tocmai acest lucru te obligă să fii din ce în ce mai bun pentru a putea rezista în piaţă.“

 Ce rol joacă sustenabilitatea în acest business?

„Servirea băuturilor „to go“ (la pachet „ trad.) se face în pahare din materiale biodegradabile sau în recipientele oaspeţilor, fără a mai folosi alte resurse. De asemenea, apa potabilă este oferită oaspeţilor din partea casei, prin filtrarea acesteia direct de la robinet. Totodată, încercăm în fiecare zi să găsim soluţii cât mai prietenoase cu mediul şi care nu au un impact negativ asupra acestuia şi a societăţii.“

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO