Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Interviu ZF. Lucian Maican, CEO, Systematic: O implicare mai activă a mediului de afaceri ar avea un impact semnificativ în dezvoltarea conducerii şcolilor, în dezvoltarea întregului sistem de educaţie

Lucian Maican, CEO, Systematic: Acest rol de „sponsor“ pentru diferitele iniţiative este extrem de important şi ajută mult la îmbunătăţirea dotărilor din şcoli. Ştim deja că nu este uşor să acoperi toate nevoile curente din bugetele publice, aşa că această suplimentare de fonduri venită din zona de business este extrem de bine venită.

Lucian Maican, CEO, Systematic: Acest rol de „sponsor“ pentru diferitele iniţiative este extrem de important şi ajută mult la îmbunătăţirea dotărilor din şcoli. Ştim deja că nu este uşor să acoperi toate nevoile curente din bugetele publice, aşa că această suplimentare de fonduri venită din zona de business este extrem de bine venită.

Autor: Ramona Cornea

19.02.2024, 10:30 114

„Cred că noi, cei din mediul de afaceri, ar trebui să investim mai mult timp pentru a acorda suport personalului de conducere din şcoli sau celor care coordonează proiecte, iar astfel de colaborări sigur vor avea un impact semnificativ”

O implicare mai activă a mediului de afaceri ar avea un impact semnificativ atât în dezvoltarea conducerii şcolilor, cât şi în dezvoltarea întregului sistem de educaţie, susţine Lucian Maican, general manager al Systematic, un producător internaţional de software cu capital danez.

„Pe viitor cred că o implicare mai activă a mediului de afaceri, fie prin mentorat, fie prin diferite colaborări precum schimburi de experienţă, ar ajuta foarte mult. Cred că noi cei din mediul de afaceri ar trebui să investim mai mult timp pentru a acorda suport personalului de conducere din şcoli sau celor care coordonează proiecte, iar astfel de colaborări sigur vor avea un impact semnificativ atât în dezvoltarea lor personală, cât şi în dezvoltarea întregului sistem de educaţie”, a spus el pentru ZF.

Reprezentantul Systematic spune că marea majoritate a iniţiativelor din zona mediului de business către sistemul de educaţie este reprezentată de proiecte comune în care mediul de business vine cu sponsorizări, iar proiectele sunt derulate fie direct de cadrele didactice, fie cu ajutorul unor ONG-uri.

„Acest rol de «sponsor» pentru diferitele iniţiative este extrem de important şi ajută mult la îmbunătăţirea dotărilor din şcoli. Ştim deja că nu este uşor să acoperi toate nevoile curente din bugetele publice, aşa că această suplimentare de fonduri venită din zona de business este extrem de bine venită. În ultima perioadă, chiar am văzut şcoli foarte bine dotate cu absolut tot ceea ce este nevoie, atât în mediul urban, cât mai ales în mediul rural, iar multe proiecte de dotare a acestora vin cu o componentă privată”, a adăugat el.

Lucian Maican se implică în proiectele dezvoltate de Asociaţia pentru Valori în Educaţi (AVE) şi a fost business-mentor de două ori în programul Academia de Leadership şi Management Şcolar.  În promoţia 2022-2023, a lucrat cu directorul ajunct al Colegiului Naţional Spiru Haret din Bucureşti Roxana Goga. De asemenea, în 2021 a fost business-mentor în cadrul sesiunii de antrenament gratuit organizate de AVE când a fost concursul de ocupare a funcţiilor de director de şcoală.

„Pentru mine personal, şi cel mai probabil pentru mulţi alţi colegi din zona de business, această relaţie (de mentorat – n.red.)  înseamnă deschidere, dorinţa de a depăşi obstacole, curaj, determinare şi o învăţare continuă de ambele părţi“. 

„Începutul este mereu dificil, majoritatea dintre noi, cei din mediul de afaceri, neavând multe cunoştinţe despre sistemul nostru educaţional, cel puţin nu la nivelul la care discută directorii de şcoală între ei. După primele întâlniri a trebuit să îmi iau „temă pentru acasă” şi să mă documentez despre ce înseamnă CES, cum funcţionează sistemul, cine-i cine, ce acţiuni se iau la nivel de Inspectorat Şcolar şi/sau la nivel de Minister şi multe, multe altele. Este foarte important să înţelegi limbajul specific educaţiei şi cum funcţionează sistemul ca să poţi ajuta cu experienţa din business. Apoi trebuie să recunosc faptul că este o mare bucurie şi împlinire să simţi şi să vezi că poţi ajuta”, a spus el despre relaţia de mentorat în care a fost implicat.

Dacă pentru cei din mediul de afaceri identificarea activităţilor de îmbunătăţire a modului de lucru, crearea unui plan de acţiuni cu termene clare şi responsabili pe fiecare acţiune sunt activităţi de zi cu zi cu care sunt obişnuiţi şi cu care lucrează constant, pentru un director de şcoală, mai ales dacă este la început pe acest rol, acestea sunt mai greu de abordat şi chiar şi mai dificil de implementat la nivel de şcoală, împreună cu întreg colectivul de cadre didactice sau în zona administrativă, a explicat Lucian Maican.

„Eu nu am văzut relaţia de mentorat cu directorii de şcoală cu care am lucrat până acum ca pe o relaţie „mentor-mentee”, ci mai degrabă ca pe o relaţie de colaborare în care, prin împărtăşirea experienţelor fiecăruia, să putem învăţa cum să gestionăm anumite situaţii punctuale, prin care unii dintre directori nu au trecut până acum. Din ce am experimentat eu, precum şi din feedbackul primit, se pare că acest tip de colaborare este foarte apreciat de directori.”

Din relaţia de mentorat a învăţat foarte mult despre sistemul educaţional din România, despre diferitele tipuri de provocări cu care se confruntă directorii de şcoală, despre faptul că şi în şcoli există obiective de performanţă bine definite, susţine general managerul Systematic.

„Aceste obiective pot fi definite într-un mod foarte realist şi cu sens atât pentru o şcoală din mediul rural, poate chiar dintr-o zonă defavorizată, unde provocările sunt de un anume tip şi cer anumite acţiuni şi/sau programe, cât şi pentru o şcoală cu rezultate foarte bune, din mediul urban, unde provocările sunt de alt tip, dar cu siguranţă la fel de importante, şi care pot fi adresate prin alte tipuri de acţiuni. Am cunoscut oameni fabuloşi, pe care nu mă aşteptam să îi văd în sistemul nostru educaţional, cu o putere de muncă de neimaginat, care se trezesc la 6 dimineaţa şi termină ziua binişor după miezul nopţii, oameni care sunt axaţi întotdeauna pe elev şi văd întreg sistemul din perspectiva elevului, nu din cea a profesorului sau a directorului de şcoală, gândire extrem de sănătoasă din punctul meu de vedere, elevul fiind într-adevăr principalul beneficiar al unui sistem educaţional.”

În plus, Maican spune că a mai învăţat şi că sunt nenumărate situaţii când problemele din şcoli nu sunt cu mult diferite faţă de ceea ce întâlneşte în zona de business.

„De exemplu, şi în şcoli există conflicte între angajaţi, situaţii când angajaţii nu se ridică la nivelul de performanţă cerut de rol sau când avem de-a face cu proiecte noi. Toate ar trebui tratate într-un mod oarecum similar cu ceea ce întâlnim în zona de business, diferenţele fiind date doar de specificul fiecărei situaţii în parte şi nicidecum de cum ar trebui gestionate din punct de vedere profesional.  Şi aici sper că am putut ajuta cu experienţa mea, discutând despre situaţiile pe care am fost nevoit să le gestionez de-a lungul timpului, care au fost deciziile luate sau rezultatele. Mi-am dorit ca directorii de şcoală cu care am lucrat până acum să înveţe din ceea ce am făcut bine, dar şi din greşelile pe care le-am făcut”, explică el.

Lucian Maican spune că a luat contact cu AVE în 2018, la Gala Premiilor pentru Directorii Anului şi a fost impresionat de poveştile directorilor de şcoală nominalizaţi la diferite categorii. Atunci şi-a propus să se implic şi el în programele AVE pentru că a fost pentru prima dată când a crezut cu adevărat că poate face ceva concret pentru a schimba în bine educaţia din România şi că poate contribui în mod direct, chiar dacă această contribuţie este foarte mică.

„Tot atunci mi-am întărit convingerea că la conducerea multor instituţii din România ajung oameni care nu au experienţa unui administrator sau cea de manager şi care întâmpină numeroase dificultăţi la care nu ştiu cum să reacţioneze. Aceşti oameni au nevoie de ajutor, de suport, de ghidare în acest nou rol. Şi am ştiut că pot ajuta cu experienţa mea în această direcţie”, a concluzionat el.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO