Special

Antreprenorii din Vâlcea: Unde vine puterea familiei într-o afacere, riscurile scad, iar agoniseala creşte

Antreprenorii din Vâlcea: Unde vine puterea familiei...

Autor: Mădălina Dediu Panaete, Florentina Niţu

15.11.2023, 00:08 273

Transferul între generaţii se face natural, copiii nici nu mai ţin minte de câţi ani sunt în business, dar problema este cum facem să creştem economia locală cu totul, e vocea comună a antreprenorilor şi managerilor de afaceri româneşti din judeţul Vâlcea prezenţi la conferinţa ZF & BRD „Tu eşti viitorul în business“.

Puterea afacerilor antrepre­noriale din judeţul Vâlcea vine din legătura strânsă dintre fa­milie şi business, care merg mână în mână. Companiie româ­neşti din zona respectivă care au ajuns lideri de piaţă în domeniile în care activează au o filozofie comună: familia reprezintă piatra de temelie a progresului în afaceri, pentru că ea reduce riscurile şi creşte agoniseala, a fost una dintre concluziile conferinţei ZF & BRD „Tu eşti viitorul în business“.

„Străbunici mei au avut moară pe apă la Grebleşti (judeţul Vâlcea – n. red.), bunicul şi tata au avut moară pe apă, au fost întreprinzători, au lucrat în familie, iar dacă lucrezi în familie îţi creşte puterea şi îţi scad riscurile. Puterea familiei vine din sinergiile care se adună, din ceea ce se face zilnic, din comunicare. Unde sunt doi puterea creşte şi riscurile scad, iar agoniseala e mai mare“, a spus Constantin Boromiz, acţionar al Boromir, cea mai mare afacere românească din sectorul de morărit şi panificaţie.

Constantin Boromiz este o figură a prosperităţii locale care a dus mai departe tradiţia întreprinzătorilor din propria familie şi a dezvoltat un business de 160 de milioane de euro. „Sunt de mai bine de 30 de ani în afaceri, iar în familie discutam mereu ce facem mâine, ce facem cu afacerile, iar copiii noştri au venit în afaceri pentru că asta au văzut. Când a venit primul copil în firmă s-a alăturat în mod natural“, a menţionat el.

Felix Daniliuc, director în cadrul departamentului IMM din cadrul BRD, a evidenţiat poziţia de top a judeţului Vâlcea în clasamentul BRD, situându-se în primele cinci regiuni din perspectiva portofoliului de clienţi şi de credite.

El a subliniat prezenţa unei identităţi puternice, a unui spirit antreprenorial şi a unui centru de compe­tenţă bine definit în sectorul retailului comercial.

„Există identitate, există spirit antrepre­norial şi există un pol de competenţă în retailul comercial. Fibra, identitatea românească este aici. (...) Cifrele vorbesc de la sine. Avem o performanţă economică, bazată pe nişte fundamente sănătoase. În egală măsură vedem perspectivele şi vedem dinamica pieţei, iar implicarea unui finanţator într-un judeţ cu potenţial cum este Vâlcea e importantă“, a precizat Felix Daniliuc.

La rândul său, Alexandru Şoacăte, director general adjunct, Annabella unul dintre cei mai importanţi retaileri din România, originar din Vâlcea, a subliniat importanţa perspectivelor şi perspicacităţii antreprenorilor locali din Vâlcea în identifi­carea oportunităţilor la momentul potrivit. „Faptul că antreprenorii de aici au fost suficient de flexibili şi au acţionat la momentul respectiv, a dus la dezvoltarea a trei mari reţele de retail din Vâlcea. În ţară, puţine reţele antreprenoriale au supravieţuit, dar în Râmnicu Vâlcea sunt trei reţele mari“, a întărit executivul.

Însă, cu toate că afacerile antreprenoriale din Vâlcea cunosc o dezvoltare, iar transferul între generaţii se face natural, ajungându-se ca cei mai tineri să nu îşi mai amintească de câţi ani sunt implicaţi în business, provocarea majoră constă în cum putem stimula creşterea economică la nivel local în totalitate.

„Trebuie să ne asumăm investiţii, dar investiţii masive şi să ne fixăm în minte 500 milioane de euro sau un miliard de euro, dar pentru asta trebuie să joci. Pentru asta trebuie să-ţi creezi o echipă şi să o dezvolţi şi din aproape în aproape să faci investiţii“, a spus Boromiz.

El a adăugat că industria alimentară din România trebuie să devină un exportator net. Deficitul în sectorul alimentar ar trebui zero, iar acest lucru e o obligatoriu.

„Eu zic că e simplu să facem o strategie. Trebuie să plecăm de la importuri şi acolo unde se vedem produsele care se importă, ajutăm întreprinzătorul. Cel care exportă acum are o avere acumulată şi experienţă. Nu văd o greutate să facem asta, dar întreprinzătorul trebuie susţinut.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO