Romania la raport

Modificările Codului fiscal aduc ambiguitate şi obligaţii suplimentare în loc de simplificări, spun consultanţii

Ramona Jurubiţa, Tax Partner KPMG: În aceste condiţii de criză, în care societăţile ar trebui să îşi concentreze eforturile în vederea eficientizării activităţilor şi adoptării deciziilor strategice care să le ţină în piaţă, acest lucru devine din ce în ce mai dificil pentru că acestea sunt asaltate de modificările legislative de la o zi la alta, dar şi de obligaţiile administrative suplimentare care nu aduc nici o simplificare în ceea ce priveşte procesul de conformare existent şi aşa destul de greoi şi complex.

Daniel Anghel, partener, taxe indirecte, PwC: Referindu-ne la domeniul imobiliar, este foarte probabil ca persoanele care au încheiat antecontracte de vânzare-cumpărare pentru apartamente noi să renunţe la acestea întrucât odată cu creşterea TVA şi, implicit, a preţului final să nu mai îndeplinească condiţiile de eligibilitate pentru a beneficia de finanţare de la bănci. În aceste condiţii, ne aşteptăm la o creştere a stocului de apartamente libere raportat de dezvoltatorii imobiliari din trimestrul IV din 2010.

05.07.2010, 09:00 177

Modificările aduse Codului fiscal sunt ambigue atât dinperspectiva utilizării unor termeni care nu sunt definiţi nici înCodul fiscal, nici în alt act normativ, precum şi din cauzanecorelării cu o serie de alte reglementări speciale legate decontribuţiile sociale, ceea ce le face dificil de aplicat, înopinia consultanţilor fiscali.

Ambiguităţile Codului fiscal

Un exemplu în acest sens este utilizarea conceptului de"venituri de natură profesională" fără ca acesta să fie definit, cuconsecinţa posibilei extinderi a sferei de aplicare a diverselorcontribuţii sociale, în disonanţă cu legislaţia primară carereglementează asigurările sociale respective şi în conflict cu legispeciale care instituie alte sisteme de contribuţii pentru anumitecategorii profesionale, a explicat Alexandru Reff partenercoordonator Tax & Legal Deloitte.

"Ar urma astfel ca unii destinatari ai legii să fie obligaţi săcontribuie de mai multe ori, uneori chiar fără a putea beneficia devreo prestaţie socială ca urmare a contribuţiilor plătite. Deexemplu, avocaţii care contribuie deja într-un sistem propriu saupersoanele independente în general cărora li se cere să se asigureîn caz de şomaj când lipsa unui loc de muncă este definiţia însăşia persoanei independente".

Mai mult, mecanismul de colectare prescris - reţinere de cătreplătitorul de venit - este imposibil de aplicat practic în destulecazuri, cum ar fi încasarea veniturilor de către membrii unorprofesii liberale de la clienţii lor (ex. avocaţi, notari), maiales că în cazul în care aceşti clienţi sunt persoane fizice, artrebui să se înregistreze separat în scopul virării contribuţiilorreţinute de la prestatori.

În plus, clienţii nu au cum să calculeze dacă prestatorul de lacare ar urma să reţină contribuţiile a depăşit plafonul dincolo decare contribuţiile nu se mai datorează, a mai spus Reff.

Pe de altă parte, introducerea posibilităţii de a recalifica oactivitate ca fiind dependentă în urma îndeplinirii unui singurcriteriu din cele enumerate de textul ordonanţei poate da naştereunor interpretări contradictorii şi arbitrare.

"Este posibil astfel ca o persoană să desfăşoare o activitate cuadevărat independentă şi totuşi să îndeplinească în mod izolat unuldin criteriile pentru recalificarea prestaţiei sale ca fiindactivitate dependentă. Spre exemplu, unul din criterii se referă lafaptul că beneficiarul de venit trebuie să contribuie nu doar cuprestaţia sa fizică sau cu capacitatea intelectuală, ci şi cucapitalul propriu. În aceste condiţii, un consultant care presteazăservicii pentru mai mulţi beneficiari, contribuind numai cucapacitatea sa intelectuală, dar neîndeplinind niciunul dincelelalte criterii impuse în ordonanţă, este susceptibil de adesfăşura o activitate dependentă în raport cu fiecare dinbeneficiari", a afirmat reprezentantul Deloitte Tax.

Taxe şi contribuţii suplimentare pentru PFA şi drepturide autor

În ce priveşte impozitarea persoanelor fizice, deşi intenţiaguvernului de a limita utilizarea PFA şi a drepturilor de autorpentru reducerea costurilor fiscale este foarte transparentă,există probleme de natură practică.

În legătură cu reconsiderarea veniturilor obţinute dinactivităţi independente - cum ar fi cele din cesiunea de drepturide autor - ca fiind venituri de natură salarială, nu se prevedeclar cine va suporta contribuţiile sociale aferente şi în cemăsură.

De asemenea, a fost menţinut un criteriu de determinare aactivităţilor dependente cu un potenţial ridicat de abuz - "oricealte elemente care reflectă natura dependentă a activităţii", asubliniat Emilian Duca, partener BDO Tax.

Mai mult, ordonanţa face trimitere la o sintagmă inexistentă înCodul fiscal "venituri de natură profesională, altele decât celesalariale" pentru care se prevede obligaţia plătitorului de venitde a reţine şi calcula impozitul pe venit şi contribuţiile sociale(CAS, CASS şi şomaj).

"Această prevedere poate fi tradusă, la limită, prin obligaţiade a reţine impozit şi contribuţii sociale atât persoanelor fiziceautorizate sau întreprinderilor individuale, cât şi persoanelorcare exercită profesii liberale (avocaţi, notari, lichidatorietc.). Dacă această interpretare este corectă, atunci problemelepractice derivate sunt atât de complexe încât ar putea blocasectoare întregi de activitate. Totuşi, ne putem aştepta la odelimitare a ariei de aplicare a acestor dispoziţii prin normelemetodologice, aşteptate să fie publicate într-un termen de 30 dezile", a spus Duca.

La rândul ei, Miruna Enache, tax senior manager Ernst &Young, a menţionat că este necesar ca normele să vină cu precizărifoarte detaliate. "Aşa cum este formulată, ordonanţa este foarteevazivă şi permisivă, iar contribuabilul nu ştie ce să facă. Încondiţiile în care formularea este neclară apare pericolulinterpretărilor".

Alina Timofti, partener NNDKP Tax Advisory Services, a afirmatcă deşi în domeniul PFA sau al drepturilor de autor s-au produs întrecut anumite abuzuri care au condus la ocolirea contribuţiilorsociale aferente salariilor, statul încearcă, ca de obicei, săcontrablanseze o ineficienţă a aparatului de control cu majorareaunor taxe şi contribuţii.

"Partea tristă în legătură cu aceste modificări legislativereferitoare la PFA şi drepturi de autor este că ele nu au «nuanţe»şi bagă toţi contribuabilii în aceeaşi oală. Ce vreau să spun estecă noile modificări nu par a ţine cont, de exemplu, de categorialargă a profesiilor liberale care sunt prin natura lor profesiiindependente - multe dintre ele având reglementări specialeaplicabile de exemplu în domeniul asigurărilor sociale. În opiniamea, o astfel de abordare nenuanţată poate conduce chiar laîngrădirea dreptului de a profesa în mod independent", a precizatTimofti.

Dan Schwartz, managing partner al Scot&Company Consulting, asusţinut că este foarte greu de estimat la acest moment care vor fiefectele economice şi sociale generate de schimbarea tratamentuluifiscal al drepturilor de autor. "Cu siguranţă însă, noua lorabordare atât din punctul de vedere al contribuţiilor sociale, câtşi din cel al impozitări cu impozitul pe venit va duce la costuricrescute pentru cei care achiziţionează astfel de drepturi şi oscădere de venituri pentru deţinătorii lor".

Problemele antrenate de majorarea TVA la24%

Un prim efect al creşterii TVA este majorarea preţurilor cătreconsumatorii finali.

"În acest context al majorării preţurilor ne aşteptăm ca celemai afectate domenii să fie cel al vânzărilor şi al leasinguluifinanciar de autovehicule, cel al vânzărilor de apartamente înproiecte imobiliare noi şi vânzările de obiecte electrocasnice.Întrucât preţul acestora va creste simţitor odată cu creştereacotei de TVA, consumatorii finali s-ar putea arăta reticenţi în amai achiziţiona astfel de bunuri", a spus Daniel Anghel, Partener,taxe indirecte, PwC

El anticipează că vor avea foarte mult de suferit instituţiilebancare, precum şi instituţiile publice care nu au dreptul de adeduce TVA pentru achiziţii (spitale, instituţii de învăţământ,azile) astfel că va trebui să suporte un cost cu TVA mai mare.

"Schimbarea cotei de TVA va crea probleme semnificative în ceeace priveşte regularizarea avansurilor încasate înainte de 1 iulie2010 şi pentru care s-a colectat TVA la cota de 19%. Mă refer înspecial aici la livrările cu preţuri fixe, cu TVA inclus, pentrucare s-au încasat avansuri de 100%. În acest caz regularizareaavansului la momentul livrării / prestării conform noii cote vaconduce la situaţia în care vânzătorul să datoreze o sumă de TVAsuplimentară (generată de creşterea de cotă) pe care nu o poateîncasa de la cumpărător şi pe care va trebui să o suporte dinbuzunar", a explicat Anghel.

O altă problemă este cea a prefinanţării TVA, odată cu creştereacotei la 24% urmând să crească semnificativ şi nivelul deprefinanţare.

"Majorarea nevoii de prefinanţare a TVA va atrage după sinecreşterea costurilor ocazionate de atragerea resurselorsuplimentare de numerar. În anumite condiţii, aceste costurisuplimentare se vor dovedi prea mari având în vedere perioadafoarte lungă de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA.Mergând mai departe, considerăm că nivelul mare de pre-finanţare şicosturile aferente vor fi elemente care vor descuraja masivinvestiţiile noi în România, cu atât mai mult cu cât ţările vecineoferă condiţii mult mai favorabile", a mai spus reprezentantulPwC.

În plus majorarea TVA va contribui masiv la încurajareaeconomiei subterane, în opinia consultanţilor.

Ramona Jurubita, Tax Partner KPMG, a precizat că există încămulte situaţii neclare şi care necesită o analiză detaliată. "Mărefer aici la situaţiile de tranziţie cum ar fi facturi emiseînainte de 1 iulie, servicii prestate după 1 iulie dar facturate înavans, discounturi care se referă la o perioadă care cuprinde atâtprimul semestru din 2010 cât şi semestrul urmator, şi exemplele potcontinua".

Obligaţii administrative suplimentare

Reprezentanta Ernst & Young a amintit faptul că aparobligaţii administrative suplimentare. "Sunt necesare măsuri caresă reducă sarcinile declarative ale contribuabililor. Acesteagenerează costuri suplimentare atât pentru persoanele fizice cât şipentru persoanele juridice, precum şi la nivelul administraţiilorfiscale. Acest aspect este contradictoriu cu faptul că se încearcăeficientizarea administraţiilor fiscale şi reducereacosturilor".

Cum vor fi aplicate impozitele majorate lalocuinţe?

Autorităţile au luat măsuri şi pentru creşterea impozitelorpentru persoanele care deţin mai mult de o locuinţă, însă până lapublicarea în Monitorul Oficial a modificărilor problema naşteîntrebări din partea consultanţilor imobiliari.

"Pentru cei care au trei case, înseamnă că nu o duc tocmai răufinanciar, dar întrebarea este ce se întâmplă cu moştenirile - treipersoane care au moştenit împreună o casă. Cum li se va percepeTVA, dacă fiecare mai deţine o locuinţă? Sau dacă soţul şi soţia auîmpreună două case pe numele amândurora. Se consideră că fiecareare câte una, sau fiecare câte două? Sunt diverse situaţii. Ceicare au cumpărat mai multe locuinţe ca o investiţie nu ar trebui săaibă o situaţie financiară atât de rea, încât să fie nevoiţi săvândă din ele. Teoretic, baza de impozitare este încă una redusă,dar este incomodă creşterea taxelor, atâta timp cât ai un cost înplus", apreciază Ruxandra Cleciu, partener al firmei de consultanţăimobiliară Neocasa.

Pentru cea de-a doua locuinţă proprietarii vor plăti impozitemai mari cu 65%, a treia locuinţă va fi taxată suplimentar cu 150%,în timp ce a patra şi următoarele locuinţe vor fi impozitatesuplimentar cu 300%, baremuri majorate faţă de schema 15% - 75% -100% aplicată în prezent.

Modificările Codului fiscal aplicabile de la 1iulie

  • Majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 24%;
  • Includerea în veniturile salariale şi taxarea sumelor acordateangajaţilor sub forma tichetelor de vacanţă, tichetelor de creşă,tichetelor-cadou, tichetelor de masă sau plăţilorcompensatorii;
  • Introducerea impozitului de 16% asupra tuturor veniturilor dindobânzi - se aplică în cazul depozitelor la vedere, conturilorcurente, depozitelor la termen, instrumentelor de economisire;
  • Unificarea la 16% a impozitului pe veniturile din tranzacţii cutitluri de valoare (altele decât părţile sociale şi valorilemobiliare la societăţile închise); s-a eliminat cota de 1%aplicabilă în cazul în care titlurile erau deţinute mai mult de unan;
  • Majorarea de la 1% la 16% a cotei de impunere a câştigurilordin operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la termen pe bază decontract, precum şi orice alte operaţiuni de acest gen pentrupersoanele fizice rezidente;
  • Cota impozitului pe dividende s-a majorat de la 10% la 16%,inclusiv pentru fondurile deschise de investiţii; scutiri deimpozite pe dividende se aplică:

- fondurilor de pensii facultative sau de pensii administrateprivat;

- entităţilor care deţin minimum 10% din titlurile departicipare ale plătitorului de dividende;

- organelor administraţiei publice acţionari ai plătitorului dedividende.

  • Înjumătăţirea cotei de cheltuieli deductibile din venituriledin drepturi de autor - cota de cheltuială forfetară acordată lacalculul venitului net anual din drepturi de proprietateintelectuală scade de la 40% la 20%;
  • Orice venituri de natură profesională, altele decât celesalariale, se impozitează cu cota de impozit pe venit; asupraacestor venituri se datorează contribuţii de asigurări sociale, desănătate şi de şomaj;
  • Persoanele cu venituri din activităţi independente vor plăticontribuţii de asigurări sociale individuale similare celorachitate de orice angajat, de 16,5%, dar numai pentru sumeleîncasate care echivalează cu cinci salarii medii brute pe an;
  • Unificarea la 25% a impozitului pe veniturile din jocuri denoroc - toate câştigurile din jocuri de noroc sunt impozitate cu25%, impozitul fiind calculat şi reţinut de către firmaorganizatoare;
  • Impozitul plătit unui stat străin se deduce dacă se prezintădocumentaţia corespunzătoare şi dacă se aplică prevederileconvenţiei de evitare a dublei impuneri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO