Proprietăţi

Retailul stradal isi revine inaintea mallurilor. Retailerii pot inchiria spatii care inainte erau prea scumpe

Retailul stradal isi revine inaintea mallurilor. Retailerii pot inchiria spatii care inainte erau prea scumpe
14.04.2010, 23:15 113

Carrefour, magazinele Mic.Ro Retail ale lui Dinu Patriciu sidistribuitorul ceasurilor Rolex sunt doar trei exemple de chiriasiaflati in cautarea unor spatii comerciale care nu se gasescneaparat in malluri, destinatia preferata a retailerilor in ultimiiani, pe fondul emulatiei din piata imobiliara.

"Scaderea chiriilor pentru spatiile comerciale din centrulBucurestiului a fost mult mai mare decat in mallurile care mergbine in Capitala si unde proprietarii au oferit in general reduceritemporare, pe o perioada de un an. Sunt lanturi de magazine deproximitate, precum Profi, Plus sau Mega Image, care se mai extindsi este cerere si din partea brandurilor de lux in zona Dorobanti",spune Georgiana Andrei, head of retail department in cadrul firmeide consultanta imobiliara Colliers International.

Desi doar in Bucuresti sunt aproximativ 170 de spatiidisponibile in centre comerciale, proprietarii de spatii stradaleau reactionat mai repede comparativ cu proprietarii de malluri,care sunt interesati de intreg mixul de chiriasi, si nu doar deocuparea unui spatiu comercial.

In plus, chiriile in malluri nu au scazut pentru toata lumea."Proprietarii de centre comerciale din oras cer aceleasi chirii cainainte de criza", spune proprietarul unei bijuterii din Iasi carecauta fie un spatiu de sine statator, fie unul gen "insula" inmijlocul arterei pietonale.

Proprietarii de centre comerciale au interese diferite de ladoua tipuri de retaileri - daca marile lanturi comerciale aducnotorietate si trafic mallului, motiv pentru care au chirii maireduse, micii retaileri, in general locali, sunt cei de la care seasteapta un plus de profitabilitate.

"In prezent, retailerii locali sunt cei care fac diferentaintr-un mall, iar acestia sunt inca speriati - nu au iesit dincriza. Vor iesi poate la sfarsitul anului sau poate in 2011",spunea recent intr-un interviu pentru ZF Mihnea Serbanescu, generalmanager si actionar al firmei de consultanta imobiliara DTZEchinox.

Una dintre cele mai recente tranzactii de pe piata spatiilorstradale a fost cea prin care francezii de la Carrefour auinchiriat un spatiu in zona Piata Gorjului pentru deschiderea unuisupermarket. In acelasi timp, surse din piata afirma ca piata spatiilor din zone secundare afost revitalizata de proiectul omului de afaceri Dinu Patriciu careintentioneaza sa porneasca o afacere cu magazine de proximitate subbrandul Mic.Ro Retail.

Plecand de la zona de "mancare", interesul companiilor a revenitsi pentru retailul de lux. In acest sens, planuri agresive deextindere au anuntat recent si distribuitorii marcii de ceasuriRolex, care in acest an ar urma sa deschida un magazin pe CaleaVictoriei si altul in nordul Capitalei.

"Sunt cerinte din partea brandurilor de lux pentru CaleaVictoriei si zona dintre Piata Romana si Piata Unirii. Interesuleste din partea unor branduri care se uitau de ceva timp pe piata,iar acum s-au apropiat si preturile chiriilor de niveluriacceptabile dupa ce proprietarii au stat cu spatiile neinchiriate",spune Monica Barbu, vicepresedinte al firmei de consultantaimobiliara The Advisers Knight Frank.

Revitalizarea centrului istoric si chioscurile care se extind inincercarea de a fi cat mai aproape de consumatori sunt alte douaelemente care contribuie la cresterea activitatii pe segmentulspatiilor stradale din Bucuresti, o piata controlata de patru-cincifirme detinute de oameni de afaceri precum Radu Dimofte, AlainBonte, Liviu Tudor sau Siminel Andrei, prin intermediul fondului deinvestitii american Broadhurst, proprietarul spatiilor Romarta.

"Am observat ca este o noua tendinta cu aceste magazine de tipul«one stop shop», de genul R-Kiosk sau Inmedio si totodata existainteres pe zona centrului istoric", spune Luiza Moraru, head ofretail department al firmei de consultanta imobiliara CB RichardEllis Eurisko.

Bucurestiul este in prezent una dintre putinele capitaleeuropene care nu dispune de o artera comerciala suficient deatractiva pentru marii retaileri de imbracaminte care nu au intratpe piata locala decat in momentul in care au avut suficiente spatiiin centre comerciale pentru a putea deschide in acelasi timp maimulte magazine.

Dupa venirea acestora in malluri, pentru o mai buna vizibilitateacestea ar putea deschide magazine si in spatii stradale.

"Mai sunt totodata branduri prezente in malluri, dar care dorescsa deschida si unitati stradale pentru cresterea notorietatii.Pentru centrul istoric este o cerere puternica pentru cafenele siinclusiv retailerii se uita spre zona, dar cauta cladiri care safie in regula si in ceea ce priveste fit-out-ul", a mai spusGeorgiana Andrei de la Colliers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO