Retailul stradal isi revine inaintea mallurilor. Retailerii pot inchiria spatii care inainte erau prea scumpe

Autor: Cristi Moga 14.04.2010

Supermarketurile si chioscurile, dar si retailerii de lux, au reinceput sa se uite spre spatii stradale. Proprietarii de malluri cauta echilibru intre brandurile notorii si retailerii care pot plati chirii mai mari.



Carrefour, magazinele Mic.Ro Retail ale lui Dinu Patriciu si distribuitorul ceasurilor Rolex sunt doar trei exemple de chiriasi aflati in cautarea unor spatii comerciale care nu se gasesc neaparat in malluri, destinatia preferata a retailerilor in ultimii ani, pe fondul emulatiei din piata imobiliara.

"Scaderea chiriilor pentru spatiile comerciale din centrul Bucurestiului a fost mult mai mare decat in mallurile care merg bine in Capitala si unde proprietarii au oferit in general reduceri temporare, pe o perioada de un an. Sunt lanturi de magazine de proximitate, precum Profi, Plus sau Mega Image, care se mai extind si este cerere si din partea brandurilor de lux in zona Dorobanti", spune Georgiana Andrei, head of retail department in cadrul firmei de consultanta imobiliara Colliers International.

Desi doar in Bucuresti sunt aproximativ 170 de spatii disponibile in centre comerciale, proprietarii de spatii stradale au reactionat mai repede comparativ cu proprietarii de malluri, care sunt interesati de intreg mixul de chiriasi, si nu doar de ocuparea unui spatiu comercial.

In plus, chiriile in malluri nu au scazut pentru toata lumea. "Proprietarii de centre comerciale din oras cer aceleasi chirii ca inainte de criza", spune proprietarul unei bijuterii din Iasi care cauta fie un spatiu de sine statator, fie unul gen "insula" in mijlocul arterei pietonale.

Proprietarii de centre comerciale au interese diferite de la doua tipuri de retaileri - daca marile lanturi comerciale aduc notorietate si trafic mallului, motiv pentru care au chirii mai reduse, micii retaileri, in general locali, sunt cei de la care se asteapta un plus de profitabilitate.

"In prezent, retailerii locali sunt cei care fac diferenta intr-un mall, iar acestia sunt inca speriati - nu au iesit din criza. Vor iesi poate la sfarsitul anului sau poate in 2011", spunea recent intr-un interviu pentru ZF Mihnea Serbanescu, general manager si actionar al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Una dintre cele mai recente tranzactii de pe piata spatiilor stradale a fost cea prin care francezii de la Carrefour au inchiriat un spatiu in zona Piata Gorjului pentru deschiderea unui supermarket. In acelasi timp, surse din piata afirma ca piata spatiilor din zone secundare a fost revitalizata de proiectul omului de afaceri Dinu Patriciu care intentioneaza sa porneasca o afacere cu magazine de proximitate sub brandul Mic.Ro Retail.

Plecand de la zona de "mancare", interesul companiilor a revenit si pentru retailul de lux. In acest sens, planuri agresive de extindere au anuntat recent si distribuitorii marcii de ceasuri Rolex, care in acest an ar urma sa deschida un magazin pe Calea Victoriei si altul in nordul Capitalei.

"Sunt cerinte din partea brandurilor de lux pentru Calea Victoriei si zona dintre Piata Romana si Piata Unirii. Interesul este din partea unor branduri care se uitau de ceva timp pe piata, iar acum s-au apropiat si preturile chiriilor de niveluri acceptabile dupa ce proprietarii au stat cu spatiile neinchiriate", spune Monica Barbu, vicepresedinte al firmei de consultanta imobiliara The Advisers Knight Frank.

Revitalizarea centrului istoric si chioscurile care se extind in incercarea de a fi cat mai aproape de consumatori sunt alte doua elemente care contribuie la cresterea activitatii pe segmentul spatiilor stradale din Bucuresti, o piata controlata de patru-cinci firme detinute de oameni de afaceri precum Radu Dimofte, Alain Bonte, Liviu Tudor sau Siminel Andrei, prin intermediul fondului de investitii american Broadhurst, proprietarul spatiilor Romarta.

"Am observat ca este o noua tendinta cu aceste magazine de tipul «one stop shop», de genul R-Kiosk sau Inmedio si totodata exista interes pe zona centrului istoric", spune Luiza Moraru, head of retail department al firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Eurisko.

Bucurestiul este in prezent una dintre putinele capitale europene care nu dispune de o artera comerciala suficient de atractiva pentru marii retaileri de imbracaminte care nu au intrat pe piata locala decat in momentul in care au avut suficiente spatii in centre comerciale pentru a putea deschide in acelasi timp mai multe magazine.

Dupa venirea acestora in malluri, pentru o mai buna vizibilitate acestea ar putea deschide magazine si in spatii stradale.

"Mai sunt totodata branduri prezente in malluri, dar care doresc sa deschida si unitati stradale pentru cresterea notorietatii. Pentru centrul istoric este o cerere puternica pentru cafenele si inclusiv retailerii se uita spre zona, dar cauta cladiri care sa fie in regula si in ceea ce priveste fit-out-ul", a mai spus Georgiana Andrei de la Colliers.