Proprietăţi

Dezvoltatorii incep sa mareasca discounturile

Dezvoltatorii incep sa mareasca discounturile

Competitia dintre dezvoltatori se face simtita cel mai acut in cadrul targurilor imobiliare

04.10.2007, 19:38 26

Dezvoltatorii unor ansamblurilor rezidentiale au inceput diferite promotii pentru atragerea clientilor, recurgand la oferte care reduc preturile apartamentelor chiar si cu 15%, in conditiile in care oferta pe piata rezidentiala devine tot mai diversa.
Dezvoltatorii complexului rezidential Aurora din Otopeni, format din 13 vile si 140 de apartamente, au anuntat prin compania Regatta, promotorul proiectului, o oferta promotionala intre 1 si 15 octombrie, perioada in care la preturile apartamentelor nu se calculeaza spatiile comune.
In aceste conditii, preturile apartamentelor pot fi cu 15% mai mici - de la 140.000 de euro plus TVA la 117.000 plus TVA pentru un apartament cu trei camere, arata Regatta.
"Chiar daca majoritatea dezvoltatorilor ofera reduceri, cum ar fi loc de parcare gratuit, acestia sunt acoperiti prin pretul total al locuintei. In Romania, inca se lucreaza cu marje de profitabilitate foarte mari, chiar si de 70-80%", apreciaza Vlad Vlasceanu, managing director la Admedia Consultanta, compania care organizeaza Targul Imobiliar National - tIMOn.
Fie ca este vorba despre reduceri la pretul de achizitie, loc de parcare inclus in pret sau o modalitate de plata avantajoasa, totul se rezuma la un singur lucru: atragerea clientilor si semnarea contractului de vanzare.
"Am avut un caz in care un discount de 2% a fost suficient sa convingem un client sa semneze. Acum oferim un discount de 7% la proiectul Pallady Towers pentru primele 30 de apartamente vandute. Am reusit sa vindem in doua zile opt apartamente. Un discount mai mare de 10% ar ridica semne de intrebare din partea clientilor", spune Cornel Balan, manager proiecte exclusive la Euroest.
Dezvoltatorii Asmita Gardens au anuntat de asemenea o reducere de 5.000 de euro la apartamente in luna octombrie, prin Colliers International.
Competitia dintre dezvoltatori se face simtita cel mai acut in cadrul targurilor imobiliare, cand clientii au acces facil la toate ofertele de pe piata.
"De cele mai multe ori cumparatorii nu au o imagine de ansamblu asupra pietei, fie ca nu au acces la informatie fie ca nu au timpul necesar sa se informeze", a adaugat Balan.
Pe langa reduceri la preturile apartamentelor, o serie de dezvoltatori ofera diferite alte stimulente la achizitionarea unui apartament. Spre exemplu, Globe Trade Center ofera o excursie la Roma persoanelor care achizitioneaza un apartament in ansamblul rezidential FeliCity in perioada 3 octombrie - 15 noiembrie.
"Vanzarile de locuinte au un caracter ciclic, adica merg foarte bine toamna si primavara, mai putin bine vara si iarna. Intr-adevar, sunt foarte multe proiecte incepute dar inca nu se pune foarte multa presiune pe preturi in jos", spune Radu Lucianu, managing partner al companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
Estimarile privind cererea de locuinte din Capitala variaza intre 5.000 si 30.000 de apartamente anual, motiv pentru care preturile au cunoscut o crestere de 15-20% de la inceputul anului.


Piata ajunge la saturatie in urmatorii ani

Preturile actuale ale proprietatilor imobiliare din Romania nu sunt sustenabile in viitor, iar numarul ridicat de locuinte noi care vor fi finalizate pana in 2011 vor avea un impact masiv asupra celor vechi, potrivit companiei britanice de cercetare EuroProperty. In urmatorii doi ani, cresterea preturilor pentru locuinte va incetini la 10-15% anual, pentru ca apoi sa inregistreze o corectie, in momentul in care proiectele noi vor fi finalizate. Totodata, EuroProperty arata ca piata imobiliara va ajunge la saturatie si, in pofida cererii ridicate, numarul de cumparatori se va reduce.


Agentiile ridica artificial preturile

Preturile proprietatilor din Bucuresti sunt ridicate in mod artificial de agentiile imobiliare. Nu exista o cercetare oficiala privind preturile proprietatilor, iar agentiile imobiliare care isi iau comisioane in functie de aceste preturi promoveaza cifre care nu au legatura cu proprietatea, este de parere Martin Stobbs, managing partener al brokerului de credite imobiliare Credit Link. El a aratat ca se asteapta ca in urmatorii doi ani sa se faca o diferentiere majora intre preturile pe metrul patrat ale proprietatilor, in functie de localizarea acestora si facilitatile pe care le ofera.

Investitiile devin mai riscante

Rata profitabilitatii pe piata imobiliara a inceput sa scada, ceea ce indica o maturizare a acestui sector, in timp ce riscurile se afla pe o panta ascendenta, a declarat Dragos Cabat, presedintele Chartered Financial Analyst Romania. El este de parere ca tot mai multi investitori incep sa constientizeze riscurile din piata imobiliara si sa ia masuri pentru evitarea acestora. Pe de alta parte, Daniel Fuchs, managing partner la Spiegelfeld International, noteaza ca nicio alta tara din Uniunea Europeana nu va oferi o profitabilitate la fel de ridicata precum Romania pe partea de real estate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO