Profesii

Viaţă de expat în Bucureşti: cum arată agenda managerilor străini când nu fac business

Steve Warner, managing director Merck Sharp & Dohme România: Mi-am petrecut majoritatea weekendurilor explorând Bucureştiul şi, întrucât îmi place să alerg, mi se întâmplă des să caut un parc pe hartă şi să mă duc acolo să alerg.

Viaţă de expat în Bucureşti: cum arată agenda managerilor străini când nu fac business

Autor: Adelina Mihai

05.06.2011, 23:36 5176

Unul dintre executivii proaspăt "aterizaţi" la conducerea uneicompanii din România este americanul Steve Warner, 46 de ani, carea preluat la începutul lunii trecute funcţia de managing directoral companiei farmaceutice MSD (Merck Sharp & Dohme)România.

"Îmi plac foarte tare parcurile, arhitectura, mâncărurile şistilul de viaţă în general relaxat după ziua de muncă. Nu sunt preaplăcut impresionat de graffitiul de pe clădirile frumoase. M-abucurat ocazia de a locui în Bucureşti, am acceptat imediat postul,deoarece colegii din România sunt recunoscuţi în întreaga Europăpentru faptul că lucrează foarte bine în echipă", a spus Warner,care şi-a început mandatul la data de 1 mai. Înainte de a veni înRomânia, el a fost director de marketing şi de vânzări al MSDCoreea de Sud. În prezent, el se află la conducerea unui businessaflat pe locul 7 în topul companiilor din industria farmaceuticărealizat anul trecut, întrucât MSD (împreună cu Schering Plough) aavut vânzări de 448,4 mil. lei (106,5 mil. euro), conform datelorcompaniei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim România.

Lui Sergey Slipchenko, executivul rus care se află de şase lunila conducerea producătorului de ţigarete Philip Morris România, îiplace că românii din Bucureşti sunt prietenoşi, spre deosebire delocuitorii Moscovei, care se concentrează numai pe propriileprobleme din cauza ritmului alert al vieţii.

"O provocare pentru mine o reprezintă infrastructuraBucureştiului. Dacă majoritatea oraşelor mai au o anumită structurăa drumurilor - New Yorkul, de exemplu, unde străzile au structurăliniară sau Moscova, unde sunt circulare -, în Bucureşti nu existănicio logică, pentru că drumurile au fost construite în etapediferite, din câte am înţeles. Mi-a luat o lună ca să înţeleg undee nordul oraşului", a spus Slipchenko, care nu conduce încă singurîn Bucureşti, având la dispoziţie un şofer. Absolvent aluniversităţii de stat din Moscova, cu specializarea în jurnalisminternaţional, dar şi al unui program de MBA în cadrul şcolii deafaceri franceze INSEAD, Slipchenko a venit la conducerea PhilipMorris România în decembrie 2010. În perioada studenţiei, el alucrat şi ca jurnalist, atât la un ziar, cât şi la un post deradio. În România, conduce un business care rulează anual afacericumulate de peste 800 de milioane de euro pe o piaţă estimată la2-3 miliarde de euro.


A venit pentru trei luni şi stă de 20 de ani înRomânia

Un manager străin care are o istorie mai lungă în România estehead-hunterul de origine germană Werner Stein, preşedintele Stein& Partner, care a venit în Bucureşti pe data de 19 februarie aanului 1991. El povesteşte că nu va uita niciodată acea zi, pentrucă afară erau minus 22 de grade Celsius şi plin de zăpadă pestetot.

"Misiunea mea era ca, timp de trei luni, să susţin primul ONGoficial în acţiunile de ajutorare a copiilor străzii, misiune carenecesita mai mult de trei luni pentru a fi dusă la bun sfârşit.Între timp, m-am îndrăgostit de ţara asta şi am decis să rămân, săîmi construiesc propria companie, să susţin şi să conving companiistrăine să vină în România", îşi aminteşte Stein. El a adăugat că aaflat mai târziu că a avea o companie este ca şi cum ai avea copii- nu poţi renunţa -, acesta fiind şi motivul pentru care este încăîn România.

O experienţă pe o durată mai scurtă de timp în Bucureşti o areVladimir Milic, consultant în departamentul de Consultanţă Fiscalăal firmei de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC), avenit în România anul trecut, în urma unui transfer temporar pentruo perioadă de un an de la PwC Serbia, în cadrul unui program demobilitate globală.

"Venirea în România a fost o ocazie de a dobândi experienţă debusiness pe o piaţă mai mare decât cea din Serbia, într-o ţară carefuncţionează după reglementările Uniunii Europene, experienţă careîmi va fi de folos în dezvoltarea carierei de consultant fiscal", aspus Milic.

Ce fac în concediu, unde mănâncă şi unde ies expaţiiveniţi în Capitală

Executivului american care a venit la conducerea MSD România îiplace ca în weekenduri să călătorească cu soţia şi cu cele treifiice, însă în concedii se duc cu toţii în Statele Unite, pentru afi alături de restul familiei. Totuşi, programele încărcate nu lepermit decât să facă o călătorie la Seattle o dată pe an. Undemănâncă şi ce hobby-uri are un manager american sosit laBucureşti?

"Mi-a plăcut mult mâncarea şi atmosfera de la Caru' cu Bere.Mi-am petrecut majoritatea weekendurilor explorând Bucureştiul şi,întrucât îmi place să alerg, mi se întâmplă des să caut un parc pehartă şi să mă duc acolo să alerg", a adăugat Warner.

Managerului de origine germană care plasează executivi de 17 aniîn companiile locale îi plac legumele, mai ales roşiile şivinetele, precum şi "sărmăluţele", dar cu alte umpluturi, nu cucarne. Preferă să mănânce într-un restaurant italian de pebulevardul 1 Mai, dar şi la "Mica Elveţie". Pentru sendvişuri,preferă restaurantul "Paul". Cum arată o zi din viaţa unui executivgerman care a demarat o afacere în România la începuturilecapitalismului?

"Îmi încep ziua cu meditaţie şi rugăciuni, după care mă ducafară să-mi salut câinii şi găinile, după care urmează 30 minute degimnastică, un mic dejun modest cu ceai şi cafea, după care vin cumaşina în Bucureşti. Aici, îmi petrec ziua de muncă între şedinţeşi întâlniri la birou sau în alte locuri, iar seara particip laevenimente de business. Vara, când mă întorc acasă, înot puţinînainte de culcare", a spus Stein. Lui Stein, care estepreşedintele uneia din cele mai mari companii de executive searchde pe piaţa locală, cu afaceri de peste 500.000 de euro în 2009, îiplac cel mai mult în România peisajele sălbatice şi biosfera,şarmul oamenilor, traficul aglomerat, diferenţele dintre regiunileţării, precum şi casa sa din Siliştea Snagov, situată lângă lac,unde are câini, pisici, găini şi albine, dar şi via şi o grădinăplină de legume.

"Ce nu-mi place în România este că toţi tinerii educaţi pleacăîn alte ţări în loc să se implice în dezvoltarea ţării, indiferentdacă e vorba de doctori, studenţi, asistente sau ingineri. Leînţeleg motivele, dar...", a spus Stein.

Consultantului sârb care a venit să lucreze la PwC România i-arplăcea să poată vizita mai multe locuri, pentru că nu a ajuns maideparte de Sinaia - deşi călătoriile pe care le-a avut până acum înRomânia i-au dat ocazia să-şi dea seama că nu îi plac drumurileţării. Totuşi, el crede că dacă nu te grăbeşti să ajungi undeva,"peisajul compensează din plin starea precară a drumurilor".

"Bucureştiul e oarecum similar Belgradului, în sensul că viaţade noapte este activă, iar activitatea culturală e prolifică. Îmiplace în mod special centrul vechi al Bucureştiului, cu barurile şicluburile sale. Îmi mai place să petrec timp cu români şi cred căsârbii şi romanii au multe în comun, ceea ce m-a făcut să mă simtca acasă în Bucureşti", a mai spus Milic. El se va întoarce înSerbia la începutul lunii iulie, unde îşi va petrece concediulîmpreună cu familia şi cu prietenii.

Expaţii sunt cei mai scumpi manageri de pe piaţa locală. Omultinaţională cheltuie aproximativ 30.000 de euro pe lună cu unexpatriat care ocupă o poziţie de CEO sau general manager, adică360.000 de euro pe an, salariul net reprezentând doar jumătate dinaceastă sumă. De regulă, compania plăteşte şi costurile deîntreţinere a locuinţei sau cheltuieli legate de familiamanagerului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO