Profesii

Un director de HR: N-as mai cumpara studii salariale in 2010

01.03.2010, 00:00 473

Directorii de resurse umane au mai multa incredere ininformatiile pe care le primesc de la candidatii care isi cauta inprezent un loc de munca, in conditiile in care in anii precedentierau nevoiti sa confrunte cifrele legate de salariile anterioare cucele regasite in studiile facute de firmele de specialitate.

"2009 si 2010 sunt ani atipci, in care nici n-as mai cumparastudii salariale, pentru ca nu-mi aduc mai multa informatie dinpiata. Imi sunt suficiente informatiile pe care le primesc lainterviuri, pe care altadata eram nevoita sa le validez prin studiisalariale", sustine Mihaela Matei, director de resurse umane incadrul unui grup farmaceutic din top zece de pe piata locala,prezenta la un eveniment organizat de firma de training EXEC- EDU,creata de scoala de afaceri ASEBUSS, una din cele mai vechi de pepiata.

Intre 1.000 si 4.000 de euro, pretul unui studiusalarial

Un alt motiv pentru care companiile ezita sa mai achizitionezestudii salariale in aceasta perioada este costul pe care ilpresupune o astfel de investitie, in conditiile in care bugeteledestinate departamentului de HR s-au redus semnificativ in ultimiidoi ani. Pretul unui studiu salarial realizat de o companiespecializata incepe de la 1.000 de euro si poate ajunge la 3.000-4.000 de euro, potrivit informatiilor din piata.

"Informatiile pe care le primesc la interviuri sunt destul derelevante, insa in studiile salariale nu se gaseste echivalentultuturor functiilor din companie, pentru ca avem pozitii foartespecializare si de aceea am renuntat sa le mai cumparam", spuneCosmin Ciobanu, director de resurse umane in cadrul UTI Grup, careproduce solutii IT, de securitate, instalatii electrice si sistememilitare si care are 5.400 de angajati in cele 13 companii. El aprecizat ca functiile din studiile salariale corespund pentru zonade management sau contabilitate, insa in departamentul deoperatiuni exista pozitii care nu sunt cuprinse in statisticilefirmelor care fac astfel de cercetari. Ultima data cand compania acumparat un studiu salarial a fost in urma cu doi sau trei ani.

Nu de aceeasi parere este insa Irina Stoian, HR manager alcompaniei de credite de consum Cetelem, care numara peste 800 deangajati la nivel local.
"Poate ca exista o stabilizare a salariilor de pe piata, insasuntem conectati la informatiile care circula in piata si pastramtrendul anilor precedenti. Avem prognozata chiar si o cresteresalariala pentru anul acesta, dupa ce anul trecut salariile au fostinghetate", spune Stoian.

Printre cele mai cunoscute firme care fac studii salariale inrandul companiilor de pe piata locala se numara Hay Group,PricewaterhouseCoopers (PwC) si Mercer.

3 modalitati prin care sa-ti platestiangajatii

Angajatorii au trei optiuni prin care isi pot remuneraangajatii: sub nivelul pietei, la media pietei sau peste mediapietei. Spre exemplu, o companie mica care face profit de zeci demilioane de euro cu numai 10 angajati isi permite sa-si plateascaangajatii peste nivelul pietei.

"Pe de alta parte, pot sa angajez studenti pe salarii cu 20% maimici decat nivelul pietei, pe care poti sa-i tii unul sau doi aniin care ii instruiesti, investesti in ei, pana sa ii platesti lamedia pietei", a mai spus Matei.

Angajatorii trebuie sa fie foarte precauti atunci cand introducsau cand scot un beneficiu din pachetele oferite angajatilor,pentru ca ar putea isca conflicte.
"Intotdeauna apar probleme cand scoti ceva dintr-un pachet debeneficii, chiar daca angajatii nu au folosit pana atunci acelbeneficiu", a mai spus Matei. Printre avantajele pe care le oferaacordarea de beneficii, precum asigurarile de sanatate sauasigurarile de accidente se numara stimularea unui comportamentmotivant in randul angajatilor si a performantei si marireagradului de stabilitate din companie. Unul din aspectele negativeale recompensarii il reprezinta crearea unei concurente foarte mariin randul angajatilor, care poate conduce la distrugerea relatiilorde comunicare din companie.

Piata de training isi revine

Numarul de cursanti ai firmei de training si consultanta EXEC-EDUs-a dublat in primele luni ale acestui an, comparativ cu perioadasimilara din 2009, iar incasarile au crescut cu 60%.

"Dupa ce, in 2009 companiile-client au inghetat bugetele detraining si si-au redefinit strategia pentru a supravietui crizei,acum vine timpul sa apeleze la programe de pregatire pentrudezvoltarea noilor competente. Astfel, avem sansa de a dezvolta dela zero programe noi, speciale, cu un grad foarte mare decustomizare", sustine Oana Scarlat, director de marketing EXEC-EDU,companie care a avut in 2008 o cifra de afaceri de aproximativ700.000 de euro. Rezultatele financiare pentru 2009 ale firmei nusunt inca disponibile. Printre cele mai cautate programe detraining sunt managementul proiectelor, leadership, customerservice sau vanzari.

Firma EXEC-EDU a fost infiintata in 2005 prin externalizareacomponentei de formare manageriala si consultanta din cadrulASEBUSS. Pana acum, 7.000 de angajati din 2.000 de companii de pepiata locala au fost instruiti in cadrul companiei.

Piata de training a fost estimata anul trecut la aproape 30 demilioane de euro, in scadere cu 30% fata de 2009. Printre cei maiimportanti jucatori de pe piata locala se numara Human Invest, TMIRomania, Ascendis, Trend Consult, Achieve Global sau Trainart.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO