Un director de HR: N-as mai cumpara studii salariale in 2010

Autor: Adelina Mihai 01.03.2010

Directorii de resurse umane au mai multa incredere in informatiile pe care le primesc de la candidatii care isi cauta in prezent un loc de munca, in conditiile in care in anii precedenti erau nevoiti sa confrunte cifrele legate de salariile anterioare cu cele regasite in studiile facute de firmele de specialitate.

"2009 si 2010 sunt ani atipci, in care nici n-as mai cumpara studii salariale, pentru ca nu-mi aduc mai multa informatie din piata. Imi sunt suficiente informatiile pe care le primesc la interviuri, pe care altadata eram nevoita sa le validez prin studii salariale", sustine Mihaela Matei, director de resurse umane in cadrul unui grup farmaceutic din top zece de pe piata locala, prezenta la un eveniment organizat de firma de training EXEC- EDU, creata de scoala de afaceri ASEBUSS, una din cele mai vechi de pe piata.

Intre 1.000 si 4.000 de euro, pretul unui studiu salarial

Un alt motiv pentru care companiile ezita sa mai achizitioneze studii salariale in aceasta perioada este costul pe care il presupune o astfel de investitie, in conditiile in care bugetele destinate departamentului de HR s-au redus semnificativ in ultimii doi ani. Pretul unui studiu salarial realizat de o companie specializata incepe de la 1.000 de euro si poate ajunge la 3.000- 4.000 de euro, potrivit informatiilor din piata.

"Informatiile pe care le primesc la interviuri sunt destul de relevante, insa in studiile salariale nu se gaseste echivalentul tuturor functiilor din companie, pentru ca avem pozitii foarte specializare si de aceea am renuntat sa le mai cumparam", spune Cosmin Ciobanu, director de resurse umane in cadrul UTI Grup, care produce solutii IT, de securitate, instalatii electrice si sisteme militare si care are 5.400 de angajati in cele 13 companii. El a precizat ca functiile din studiile salariale corespund pentru zona de management sau contabilitate, insa in departamentul de operatiuni exista pozitii care nu sunt cuprinse in statisticile firmelor care fac astfel de cercetari. Ultima data cand compania a cumparat un studiu salarial a fost in urma cu doi sau trei ani.

Nu de aceeasi parere este insa Irina Stoian, HR manager al companiei de credite de consum Cetelem, care numara peste 800 de angajati la nivel local.
"Poate ca exista o stabilizare a salariilor de pe piata, insa suntem conectati la informatiile care circula in piata si pastram trendul anilor precedenti. Avem prognozata chiar si o crestere salariala pentru anul acesta, dupa ce anul trecut salariile au fost inghetate", spune Stoian.

Printre cele mai cunoscute firme care fac studii salariale in randul companiilor de pe piata locala se numara Hay Group, PricewaterhouseCoopers (PwC) si Mercer.

3 modalitati prin care sa-ti platesti angajatii

Angajatorii au trei optiuni prin care isi pot remunera angajatii: sub nivelul pietei, la media pietei sau peste media pietei. Spre exemplu, o companie mica care face profit de zeci de milioane de euro cu numai 10 angajati isi permite sa-si plateasca angajatii peste nivelul pietei.

"Pe de alta parte, pot sa angajez studenti pe salarii cu 20% mai mici decat nivelul pietei, pe care poti sa-i tii unul sau doi ani in care ii instruiesti, investesti in ei, pana sa ii platesti la media pietei", a mai spus Matei.

Angajatorii trebuie sa fie foarte precauti atunci cand introduc sau cand scot un beneficiu din pachetele oferite angajatilor, pentru ca ar putea isca conflicte.
"Intotdeauna apar probleme cand scoti ceva dintr-un pachet de beneficii, chiar daca angajatii nu au folosit pana atunci acel beneficiu", a mai spus Matei. Printre avantajele pe care le ofera acordarea de beneficii, precum asigurarile de sanatate sau asigurarile de accidente se numara stimularea unui comportament motivant in randul angajatilor si a performantei si marirea gradului de stabilitate din companie. Unul din aspectele negative ale recompensarii il reprezinta crearea unei concurente foarte mari in randul angajatilor, care poate conduce la distrugerea relatiilor de comunicare din companie.

Piata de training isi revine

Numarul de cursanti ai firmei de training si consultanta EXEC-EDU s-a dublat in primele luni ale acestui an, comparativ cu perioada similara din 2009, iar incasarile au crescut cu 60%.

"Dupa ce, in 2009 companiile-client au inghetat bugetele de training si si-au redefinit strategia pentru a supravietui crizei, acum vine timpul sa apeleze la programe de pregatire pentru dezvoltarea noilor competente. Astfel, avem sansa de a dezvolta de la zero programe noi, speciale, cu un grad foarte mare de customizare", sustine Oana Scarlat, director de marketing EXEC-EDU, companie care a avut in 2008 o cifra de afaceri de aproximativ 700.000 de euro. Rezultatele financiare pentru 2009 ale firmei nu sunt inca disponibile. Printre cele mai cautate programe de training sunt managementul proiectelor, leadership, customer service sau vanzari.

Firma EXEC-EDU a fost infiintata in 2005 prin externalizarea componentei de formare manageriala si consultanta din cadrul ASEBUSS. Pana acum, 7.000 de angajati din 2.000 de companii de pe piata locala au fost instruiti in cadrul companiei.

Piata de training a fost estimata anul trecut la aproape 30 de milioane de euro, in scadere cu 30% fata de 2009. Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala se numara Human Invest, TMI Romania, Ascendis, Trend Consult, Achieve Global sau Trainart.