Profesii

Tot mai multe femei in misiuni de expatriere

30.10.2006, 13:02 54

Numarul femeilor trimise in misuni internationale pe pozitii de conducere este cu mult mai mare comparativ cu anii trecuti, releva un studiu al companiei de consultanta in resurse umane Mercer Human Resource Consulting.
"Plecarea in misuni de expatriere poate fi un pas important in cariera unui lider, iar femeile devin tot mai interesate de preluarea unor astfel de sarcini. Cu toate acestea, multe dintre politicile companiilor sunt depasite si nu reflecta felul in care se schimba profilul expatriatilor, si astfel cererile de expatriere sunt tratate individual si disparat", spune Yvonne Sonsino, director in cadrul Mercer Human Resource Consulting.
Astfel, companiile din Asia Pacifica expatriaza de 16 ori mai multe femei anual decat in 2001, cele din America de Nord trimit de patru ori mai multe femei in misiuni internationale, in timp ce organizatiile europene au dublat numarul acestora.
"Cresterea uriasa a numarului de femei trimise in misuni internationale de catre companiile din Asia Pacifica reflecta faptul ca afacerile in aceasta regiune, indeosebi in China, devin tot mai globale", mai spune Yvonne Sonsino.
In acelasi timp, peste jumatate dintre companii (55%) estimeaza ca numarul de femei expatriate va continua sa creasca semnificativ in urmatorii cinci ani, in timp ce 35% cred ca numarul se va mentine constant si doar 4% apreciaza ca se va inregistra o scadere.
Desi organizatiile luate in considerare de studiul Mercer nu au politici specifice pentru femeile expatriate, studiul a identificat cateva diferente intre misunile barbatilor si cele ale femeilor. De exemplu, 15% dintre companii au declarat ca nu ar trimite femei in locatii considerate dificile, cum sunt cele din Orientul Mijlociu.
O alta concluzie a studiului este ca, desi tot mai multe companii aleg sa expatrieze femei in filialele internationale, acestea sunt mult mai rar acompaniate in misiuni de catre partenerul de viata decat barbatii expatriati. Studiul Mercer releva faptul ca este mult mai probabil ca femeile sa isi lase partenerul de viata acasa in momentul in care sunt trimise in misuni de expatriere. In timp ce 57% din companii spun ca barbatii sunt acompaniati de partenerul de viata in cazul expatrierii, doar 16% sustin aceasta varianta in cazul femeilor expatriate.
De asemenea, femeile expatriate, de obicei, nu au un partener inainte de momentul plecarii in misiune. Aproape trei sferturi dintre companii (74%) spun ca majoritatea barbatilor expatriti aveau parteneri inainte de debutul misiunii, in timp ce doar 25% au declarat ca acesta este cazul in ceea ce priveste femeile expatriate.
"Studiile demonstreaza, de asemenea, ca partenerii femeilor de succes tind sa aiba si ei cariere puternice. Cand unei femei ii este oferita o misiune internationala, partenerul acestuia ar putea fi mai putin dispus sa faca anumite concesii in cariera pentru a o putea insoti", precizeaza Sonsino. "Acest fapt intareste nevoia companiilor de a avea un set bine definit de politici pentru partenerul de viata al angajatilor, care sa includa si asistenta pentru gasirea unui loc de munca pentru partener", adauga Sonsino.
Doua treimi dintre companiile analizate de studiul Mercer (66%) nu asigura stimulente financiare si nici sprinjin pentru a-i ajuta pe parteneri sa se stabileasca in locatiile-gazda. Iar atunci cand sprijinul exista, el este acordat doar in urma unor cereri explicite. De exemplu, doar 7% din organizatii ofera informatii despre oferta locala a joburilor, desi 37% sustin ca ar face acest lucru la cerere.
"Un partener nemultumit poate fi adesea cauza insuccesului misiunii, astfel incat alegerea companiilor de a nu cheltui pentru servicii de suport poate fi o modalitate falsa de economisire. Chiar daca integrarea partenerilor celor expatriati in comunitatile locale poate insemna consum de timp si de bani, in cele din urma se poate dovedi a fi o investitie profitabila", crede Sonsino.
Potrivit Mercer, 12% dintre companiile analizate au expatriat femei care sunt mame singure, si doar 4% ofera sprijin aditional acestei categorii.
"Programele de expatriere pur si simplu nu sunt create pentru a oferi suport parintilor care isi cresc singuri copiii. Se resimte o nevoie acuta pentru imbunatatirea si updatarea politicilor companiilor in acest sens", concluzioneaza Sonsino.
Studiul Mercer a fost realizat pe un esantion de peste 100 de companii multinationale, cu aproximativ 17.000 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO