Profesii

Resursele umane si tehnologia informatiei

05.07.2004, 00:00 304



Intr-un mediu economic in care dezvoltarea si cresterea profitului sunt prioritati pentru toate organizatiile, succese evidente au inregistrat nu atat companiile care au reusit sa tina pasul cu tehnologia, cat cele preocupate si de valorizarea capitalului uman. In aceste conditii, un management de calitate al resurselor umane, realizat cu cele mai noi instrumente tehnologice este indispensabil unei companii care doreste sa aiba succes.



"Exista multe lucruri in domeniul resurselor umane care nu pot fi informatizate: nu poate fi informatizata fanatizarea echipei, nu poate fi informatizata o buna relatie intre membrii echipei, nu poate fi informatizata multumirea sau nemultumirea omului (acestea pot fi masurate, dar nu informatizate). Cu toate acestea, cand este vorba despre echipe mari, pentru manager este important sa stie tot ce se intampla cu acestea, unde sunt, cat de repede pot interveni, care este cea mai potrivita pentru un job, care au fost rezultatele fiecarei echipe. Ori, in capul unui manager nu poate intra atata informatie si de aceea are nevoie de un program care sa ii spuna toate aceste lucruri", a spus Varujan Pambuccian, presedintele Comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatii din Camera Deputatilor, in cadrul seminarului "Tehnologie si resurse umane", organizat de Asociatia Directorilor de Resurse Umane (ADRU), Priminvest Media Services si TotalSoft.



Participantii la seminar au apreciat cu totii ca utilizarea unei solutii informatice in gestionarea resurselor umane prezinta multe avantaje, dar spun ca, in ciuda acestora, investitiile companiilor in astfel de produse se lasa asteptate.



"Utilizarea tehnologiei in gestionarea resurselor umane creeaza premisele pentru exercitarea unui mai bun management pentru ca permite directorilor de resurse umane sa aloce mai mult din timpul pe care acestia il pierd cu activitati de rutina (calcule salariale, evidenta personalului, gestionarea problemelor legate de programul personalului), elaborarii de strategii pentru personal", a declarat Viorica Stanica, presedintele ADRU.



Cu toate acestea, exista o serie de bariere care impiedica multe dintre companii sa faca investitii in informatizarea procesului de gestionare a resurselor umane, a declarat Rodica Sfetcu, director de resurse umane in cadrul Omniasig. Ea spune ca, in general, prima dintre acestea o reprezinta costul unui astfel de program. "Astfel de programe nu sunt nici costisitoare, dar nici ieftine. De regula, o astfel de investitie nu se prinde in bugete, iar daca managerul de resurse umane are norocul ca toamna sa i se aloce sumele necesare pentru o astfel de investitie, se intampla deseori ca pe parcursul anului bugetul companiei sa fie echilibrat si banii se iau de la resurse umane", a spus ea. O alta bariera care sta in calea achizitionarii de programe informatice destinate resurselor umane o reprezinta compatibilitatea sau incompatibilitatea cu celelalte programe prezente deja in companie. "De asemenea, nu toate produsele care nu se ofera sunt manusa pentru ce ne trebuie noua. De un anumit produs are nevoie o companie care angajeaza oameni mai putin specializati si care primeste pentru postrurile respective 100 - 200 de CV-uri si de altceva are nevoie o firma care scoate 2-3 posturi pe an pentru care primeste maximum 10 CV-uri pentru ca are nevoie de personal specializat", a explicat Rodica Sfetcu.



"Si nu in ultimul rand, de fiecare daca cand directorul de resurse umane propune managementului achizitionarea unui produs informatic special pentru gestionarea capitalului uman, urmatoarea intrebare la care trebuie sa raspunda este: <Cumpar produsul respectiv, dar cati oameni dam afara din departamentul de personal?>. In aceste conditii, ne gandim de doua ori inainte de a da un raspuns", a incheiat ea.



Participantilor la seminar le-a fost prezentata noua versiune a solutiei software Charisma HR, denumita eCharisma, creata de TotalSoft. eCharisma contine functionalitati web enabled destinate atat tuturor angajatilor unei companii, cat si destinate exclusiv departamentelor resurse umane, salarizare si managementului superior. Realizarea pontajului, consultarea evidentei concediilor, a modificarilor legislative, accesarea si completarea formularelor standard sunt acum activitati care nu mai implica in mod direct personalul unui department specializat, fiind realizate in mod direct de catre angajati din locatiile lor de lucru. Solutia permite si realizarea simularilor ce stau la baza crearii de scenarii si rapoarte ce sunt puse la dispozitia managementului superior, facilitate care ofera posibilitatea urmaririi dinamicii anumitor parametri. Aplicatia a fost extinsa cu un modul de medicina a muncii si un altul de gestionare a deciziilor. La aceastea se adauga cele trei module ale Charisma HR - Resurse umane, Salarizare, Acces - Pontaj - care pot functiona independent, ca aplicatii de sine statatoare. Primul modul - Resurse Umane - acopera toate aspectele legate de managementul resurselor umane, de la definirea modului de organizare a unei companii, pana la informatii detaliate referitoare la angajati, performanta si evolutia acestora, pregatirea profesionala si procese de recrutare. Modulul Salarizare poate fi "setat" pentru orice fel de formule de calcul, tipuri de salarii, sporuri, prime, concedii medicale, retineri si poate calcula salariul brut si datoriile unitatii pornind de la salariul net exprimat in lei sau o valuta oarecare. Modulul permite realizarea unor scenarii pe baza modelarii bugetului, transferarea salariului si a altor drepturi banesti intr-un cont bancar si genereaza automat notele contabile, precum si dispozitiile de plata. Cel de-al treilea modul, Acces - Pontaj, este destinat controlului si inregistrarii accesului in companie pentru angajati si ofera instrumentele pentru interpretarea orelor de venire/plecare in vederea calculului timpului de lucru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO