Profesii

Nu va temeti! Este doar un interviu de angajare

19.09.2005, 19:43 90

Gasirea omului potrivit la locul potrivit este fara indoiala provocarea cea mai mare careia trebuie sa ii faca fata angajatorii. Dar cum gasesti omul potrivit cand toata lumea are un CV impecabil si mai stie si ce vrea sa faca in urmatorii cinci ani? Si mai ales, cum poti sa treci de raspunsurile prefabricate in procedura de selectie a unui candidat? Companiile de recrutare au gasit o solutie pentru a iesi din impas: intrebari din ce in ce mai ciudate la interviurile de angajare.

Ciudate pentru candidat pentru ca pentru evaluator intrebarile inedite aduc informatii valoroase nu atat prin raspunsul punctual pe care il primeste, cat prin reactiile respectivului candidat. Numai astfel va putea sa testeze atuurile unui candidat - inteligenta, creativitatea, toleranta la ambiguitate si gandirea out-off-the-box - care sunt obligatorii supravietuirii intr-un spatiu hipercompetitiv.

Pentru a va forma o idee despre tema in discutie, va voi intreba doar: Cum sunt facute bomboanele M&M?...repede...repede...



Mai greu pe piata romaneasca

Tehnica este utilizata in special la nivelul companiile multinationale. O data cu intrarea pe piata romaneasca, multinationalele au transmis modelul catre sectorul privat autohton. Acesta din urma insa reactioneaza putin mai greu.

"Mediul romanesc este unul suficient de conservator ca sa prefere pastrarea discursului in limitele experientei si a relevantei pentru pozitia in discutie", explica Andreea Calin, Senior Human Resources Consultant in cadrul AIMS Human Capital Romania.

La randul sau, Camelia Stanculescu, country managerul Manpower Romania, spune ca multe companii sunt in continuare prudente si conventionale in adoptarea acestor practici

"Firmele prefera instrumentele de evaluare psihologica foarte bine puse la punct, grupuri de discutii in care mai multi candidati pentru acelasi post isi argumenteaza propria pozitie fata de un subiect sau discutii deschise de tipul ''ce ati face daca...'' prin care candidatul este trecut printr-o serie de situatii ipotetice in care trebuie sa se proiecteze si sa-si imagineze reactii", explica Stanculescu.

Asa ca mai e ceva de asteptat pana cand intrebarile de genul "Ce a fost inainte - oul sau gaina?" sau "A cata litera din alfabet este litera R?" vor deveni o practica bine inradacinata si in mediul romanesc.



Unde s-a ajuns afara

Exemplul urmator este in masura sa arate cat de departe s-a ajuns in tarile dezvoltate: Inainte de a bate palma cu noul key account manager (care trecuse cu brio toate testele si interviurile preliminare), directorul general al unei firme il invita la cina. In momentul servirii supei, candidatul isi pune sare, fara sa fi degustat mancarea in prealabil. Credeti ca a fost promovat pe o pozitie superioara? Nu chiar: a primit un raspuns negativ: nu poti sa faci vanzari sau sa iei decizii in necunostinta de cauza.

Exemplul ar putea parea exagerat, dar, de fapt, el indica indubitabil un nivel al atentiei la detalii si al capacitatii de interpretare extrem de ridicat. Se cere mult, dar se ofera pe masura pentru ca astfel de proceduri sunt intalnite in special pentru pozitiile de top si middle management.

Uneori insa, reteta se aplica si persoanelor din vanzari. "Persoanele aflate in relatie directa cu clientii sunt cele carora li se pun intrebari inedite cu scopul de a determina comportamentul intr-o situatie cu care se poate confrunta la locul de munca sau cu scopul de a-l testa in ceea ce priveste dorinta si adaptabilitatea in raport cu cerintele postului", explica Daniela Briceag, director resurse umane in cadrul Medicarom Group.



E bine si nu e

Expertii spun insa ca aceasta procedura implica un risc foarte mare pentru ca poate favoriza persoana cea mai carismatica si inhiba candidatii solid pregatiti, dar care nu beneficiaza de proverbiala "prezenta de spirit".

"In general, putem vorbi de o dificultate a candidatilor de a se adapta la natura intrebarilor interlocutorului", declara Andreea Calin.

"Intalnim frecvent situatii in care intrebari concrete de genul: ''Da-ti-mi exemplu de un proiect mai dificil la care ati lucrat'' se lovesc de raspunsuri vagi cum ar fi ''am fost implicat/a in mai multe proiecte interesante, imi este greu sa aleg un singur exemplu''. Daca nici printr-o sondare mai in adancime nu ajunge la nici un rezultat, impresia nu poate fi decat una negativa. Ceea ce candidatilor le este greu sa inteleaga este ca generalitatile nu pot fi considerate dovezi concludente in evaluare, exemplele concrete fiind cea mai buna masura a experientei anterioare", a adaugat ea.

Pe de alta parte, trecerea cu brio de un astfel de interviu depinde in mare masura de recrutor. Acesta trebuie sa aiba abilitatea de a decoda raspunsurile primite, de a stabili un profil psihologic. Sa nu uitam ca sunt lansate intrebari bizare. Raspunsurile vor fi pe masura, de cele mai multe ori, iar concluzia ar fi o mai mare confuzie. In lipsa specialistilor, cam acesta ar fi sfarsitul unui interviu in care sunt folosite tehnicile mai sus prezentate.

"Folosirea abuziva si fara discer-namant a acestor intrebari de catre recruiter da o nota de diletantism procesului de intervievare si interpretarea rezultatelor nu va fi in nici un caz plauzibila. Practica acestor intrebari trebuie luata, asadar, cu rezervele de rigoare. Mai mult decat atat, ea nu trebuie sa fie decat o metoda de validare finala, de verificare, dupa ce toate celelalte etape au fost parcurse", spune country managerul Man Power Romania.



PS: Raspunsul corect la intrebarea "Cum sunt facute bomboanele M&M?" este urmatorul: Miezul de ciocolata pura este inchis in forme mici. Bilutele de ciocolata sunt apoi puse intr-un bazin care se roteste. In acest timp, sunt stropite cu un lichid zaharos care se intareste sub forma unei carapace albe de bomboana. Apoi bomboanele sunt improscate cu un al doilea lichid zaharos colorat.



Secrete bine pastrate

Mult timp marile companii au tinut secret modalitatile de recrutare, care mai de care mai ingenioase, spun expertii BestJobs. Dupa ce si-au demonstrat succesul, a inceput sa se scrie despre tacticile acestora. William Poundstone, in cartea sa "How Would You Move Mount Fuji? Microsoft''s Cult of the Puzzle: How the World''s Smartest Companies Select the Most Creative Thinkers", discuta despre "interviurile inel" - un ritual riguros in care candidatii sunt "bombardati" de viitorii colegi cu seturi de intrebari gen puzzle, ghicitori sau intrebari ipotetice bizare. Procesul a fost unul dintre secretele bine pastrate ale Microsoft. Specialistii BestJobs spun ca firmele de talie mare sunt mai putin interesate de ce stiu sau au realizat aplicantii pana la momentul interviului. In exemplul de mai sus, aplicantii trebuie sa vina cu idei la care Bill Gates nu s-a gandit

inca - nu e o sarcina usoara, avand in vedere ca acesta isi poate programa temperatura apei din cada cu ajutorul telecomenzii din masina. Pentru orice companie inovatoare, este vital sa angajeze oameni care nu numai sa poata trece peste schimbari cu bine, dar si sa le initieze. roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO