Profesii

Mobilitatea angajatilor demonstreaza ca industria se dezvolta

Mobilitatea angajatilor demonstreaza ca industria se dezvolta

Nondas Karavas, director administrativ si de resurse umane al Cosmote Romania

10.07.2006, 14:45 76

Piata romaneasca de telecomunicatii ofera in prezent un mediu extrem de bogat in provocari profesionale, in primul rand datorita faptului ca este in crestere, considera Nondas Karavas, director administrativ si de resurse umane al Cosmote Romania.
"Ce se intampla in Romania acum se aseamana foarte mult cu situatia din Grecia de acum 15 ani. Si cred ca aceasta efervescenta se va mentine si in urmatorii 5-6 ani. Faptul ca mobilitatea este un fenomen foarte vizibil pe piata fortei de munca demonstreaza ca industria se dezvolta", spune directorul de resurse umane al Cosmote Romania.
Pe de alta parte, datorita faptului ca industria telecomunicatiilor are o istorie relativ scurta, iar competitia se intensifica din ce in ce mai mult, devine tot mai important sa motivezi si sa pastrezi angajatii-cheie, explica Nondas Karavas.
"Deocamdata, nu avem probleme din acest punct de vedere, pentru ca suntem doar de jumatate de an in Romania. Insa pe masura ce vom creste, acest aspect va deveni principala noastra preocupare in politica de resurse umane", spune Karavas.
Pastrarea angajatilor-cheie este o conditie esentiala pentru buna functionare a unei afaceri, in orice domeniu, dar cu precadere in telecomunicatii, considera Karavas. "Segmentul pe care activam noi este aparte in ceea ce priveste dinamica si specificul tehno-logic. Cel mai important pentru noi este sa ne motivam angajatii oferindu-le oportunitatea de a creste si de a se dezvolta profesional simultan cu cresterea companiei, dar si prin pachete de beneficii competitive, traininguri specializate, precum si prin schimburi de experienta in cele cinci tari in care suntem prezenti", explica directorul de resurse umane al Cosmote.
Karavas considera ca este esential sa recruteze oameni cu experienta in sectorul telecomunicatiilor, pentru toate departamentele. Multi dintre actualii angajati ai Cosmote au venit de la principalii competitori ai operatorului pe piata romaneasca: Vodafone, Orange si Zapp. "Daca luam in considerare doar departamentul de marketing, care include si sectiunea de dezvoltare produse, echipa este formata in principal din oameni cu experienta castigata la ceilalti trei operatori. Ca ultim jucator intrat pe piata, beneficiem de avantajul de a avea posibilitatea sa recrutam oameni deja specializati si pregatiti in domeniu de la ceilalti operatori", explica Nondas Karavas.
Crede ca intrarea Cosmote ca nou jucator pe piata telecomunicatiilor ofera viitorilor angajati sansa de a lucra intr-un un mediu competitiv. "Oamenii au senzatia ca fac parte din ceva nou, contribuind la construirea si punerea in functiune a unui sistem. Acest lucru este extrem de motivant", considera directorul de resurse umane al Cosmote.
Situatia de pe piata fortei de munca din telecomunicatii din Romania este comparabila cu ce se intampla in Grecia, in 1999, crede Karavas. "Si atunci ne confruntam cu aceeasi problema: gasirea celor mai buni specialisti. Intre timp, piata a crescut, iar forta de munca s-a specializat. In prezent, exista profesionisti foarte buni in telecomunicatii", explica Karavas.
Cand a venit in Romania, nu a resimtit foarte puternic decalajul fata de Grecia, intrucat, in momentul in care a inceput sa lucreze pentru Cosmote Grecia, in 1999, echipa avea aproximativ acelasi numar de angajati cat are echipa de acum a Cosmote Romania.
"Background-ul cultural si personalitatea oamenilor pot fi diferite, insa abordarea in HR este aceeasi si se bazeaza in principal pe valorile si pe principiile companiei", precizeaza Karavas. Spune ca cea mai importanta dimensiune a politicii de resurse umane in cadrul Cosmote este identificarea oamenilor cu cea mai buna pregatire de pe piata si aducerea lor in companie. Departamentul pe care il coordoneaza la Bucuresti are 25 de angajati.
La nivelul comportamentului angajatilor, spune ca grecii sunt un popor nationalist si destul de traditionalist, drept pentru care sunt foarte mandri sa lucreze intr-o companie greceasca aflata in topul primilor cinci operatori de telefonie mobila din Europa.
"Romanii, pe de alta parte, sunt atrasi de ideea de a lucra intr-o multinationala, tocmai pentru ca nu au avut pana curand posibilitatea sa isi perfectioneze aptitudinile intr-un mediu international", explica directorul de resurse umane al Cosmote Romania.
In ceea ce priveste sectorul telecomunicatiilor, care este "impulsionat de tehnologie", Karavas considera ca cea mai mare dificultate este sa gasesti oamenii potriviti.
"Dat fiind ca domeniul este relativ nou, angajatii au o experienta de maximum 10-15 ani. Cred ca avem nevoie de oameni cu imaginatie, inovatori, flexibili, intrucat ritmul este mult mai alert si mai dinamic decat in alte sectoare de activitate. Lucrurile se schimba foarte repede, ceea ce se aplica astazi, maine poate fi depasit si trebuie sa ne adaptam mereu la schimbare. Este foarte important sa ai oamenii potriviti pentru a urma modificarile de pe piata", spune Karavas.
Ca ultim jucator intrat pe o piata dominata de Vodafone si Orange, Cosmote are o politica agresiva pentru a castiga cota de piata si a intra pe profit, adauga Karavas. "In consecinta, strategiile companiei sunt si ele agresive, atat la nivel de marketing, cat si in ceea ce priveste extinderea retelei de distributie sau in resurse umane", spune el.
A ajuns in Bucuresti in luna septembrie a anului trecut si in trei luni de zile a trebuit sa gaseasca angajatii care erau absolut necesari "punerii pe picioare" a Cosmote Romania, in decembrie 2005.
La sfarsitul lunii mai, Cosmote Romania avea 500 de angajati, in crestere cu aproximativ 25% fata de luna decembrie a anului trecut, cand in companie lucrau 400 de oameni. In prezent, pentru operatorul de telefonie mobila lucreaza in Romania 540 de angajati.
"Pana in toamna acestui an vrem sa ajungem la 600 de angajati. Dat fiind ca operatiunile Cosmote in Romania sunt in extindere, cu siguranta ca si numarul angajatilor va creste in urmatorii ani, dar este prematur deocamdata sa avansam cifre", spune Karavas.
La nivelul intregului grup Cosmote lucreaza 4.400 de angajati, in cele cinci tari in care este prezent operatorul, majoritatea (2.200 - n.r.) lucrand in cadrul Cosmote Grecia.
A inceput sa lucreze in telecomunicatii in 1999, ca director de resurse umane pentru Cosmote Grecia. In 2005, a venit la Bucuresti, impreuna cu alti opt directori greci, pentru a prelua si a dezvolta operatiunile Cosmote in Romania.
Inainte de intrarea pe segmentul telecomunicatiilor, a lucrat timp de cinci ani pentru divizia din Grecia a Johnson&Johnson, tot ca director de resurse umane.
Dupa ce a terminat Facultatea de Administratie si Business, la Atena, a absolvit un Master in Management la Boston University, in Bruxelles, si a lucrat ca si consultant timp de doi ani, dupa care s-a orientat spre domeniul resurselor umane.


Cariera
septembrie 2005 - prezent: Human Resources Director, Cosmote Romania
1999 - 2005: Human Resources Director, Cosmote Greece
1999: Human Resources Manager, Hilton Athens, Grecia
1994 - 1999: Human Resources Director, Johnson&Johnson Hellas S.A.I.C., Grecia
1993 - 1994: Senior Consultant / Human Resources Dept, KPMG Peat Marwick Kyriacou S.A., Grecia
1989 - 1993: Personnel Manager, J.N.L. LEOUSSIS Group of Companies
1987- 1989: Consultant, Hay Management Consultants
1984: Master of Science in Management, Boston University, Bruxelles
1982: Bachelor in Business Administration, Deree College, The American College of Greece, Atena


Glosar

mediu competitiv = oamenii au senzatia ca fac parte din ceva nou, contribuind la construirea si punerea in functiune a unui sistem, lucru care este extrem de motivant

comportamentului angajatilor = grecii sunt un popor nationalist si destul de traditionalist, drept pentru care sunt foarte mandri sa lucreze intr-o companie greceasca aflata in topul primilor cinci operatori de telefonie mobila din Europa, in timp ce romanii sunt atrasi de ideea de a lucra intr-o multinationala, tocmai pentru ca nu au avut pana de curand posibilitatea sa isi perfectioneze aptitudinile intr-un mediu international

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO