Profesii

Medierea sau cum pot evita companiile sa-si "spele rufele" in instanta

Medierea sau cum pot evita companiile sa-si "spele rufele" in instanta
14.07.2008, 16:54 70

Legea referitoare la mediere a fost aprobata abia in 2006. Dupa un an, s-au format standardele referitoare la formarea si acreditarea mediatorilor, iar anul acesta a fost publicat in Monitorul Oficial primul tablou al mediatorilor.
"Primul contact cu o mediere simulata l-am avut la Paris. A fost o experienta senzationala. Este exceptional sa vezi doi mediatori ciorovaindu-se pe anumite ipostaze sau ipoteze de lucru, date inainte, sa vezi cum evolueaza lucrurile de la o stare initiala in care isi rup camasa si isi spun 'Asa ceva nu se poate, nu putem ajunge la o solutie' si dupa doua ore de simulare sa-i vezi batand palma", povesteste Alina Gorghiu, mediator autorizat si arbitru al Curtii de Arbitraj Comercial International.
In opinia ei, mediatorul este un fel de "batran intelept al satului", care sta in capul mesei, intotdeauna neutru si obiectiv. Acest lucru pentru profesia de mediator presupune confidentialitate, impartialitate, independenta fata de parti, dar si jonglarea cu emotiile pozitive ale partilor implicate in procesul de mediere.
Cu toate acestea, un dosar de mediere nu inseamna sa te porti cu manusi. "Partile vin si iti expun cele mai negative emotii, cu tonalitati mai agresive sau mai cinice, dar la un moment dat, cand reusesc sa vada care le e interesul si sa creeze o punte de legatura, deja fluxul dintre emotii se poate vedea si se poate ajunge la un rezultat", explica Gorghiu.
Conceptul de mediere a aparut in SUA in anii '60, fiind preluat ulterior de catre Uniunea Europeana. La ora actuala, aproximativ 70% dintre potentialele litigii din companii se solutioneaza pe baza de mediere. De asemenea, clauza de mediere este introdusa in contractele comerciale, iar in marile firme din afara nu se concepe un contract fara existenta acesteia.
Este important totusi de stiut ca medierea nu presupune o solutie juridica, iar mediatorul nu este cel care ofera solutiile. Acesta ajuta partile implicate sa ajunga singure la un acord. "Se asaza cele doua parti la masa, dar nu sunt incurajate sa vorbeasca despre argumentele lor juridice, pentru ca acest lucru se face in instanta. Mediatorul vine si descopera sau ajuta partile sa-si descopere interesul real pentru ca in momentul in care partile ajung sa-si descopere interesul, in proportie de 100% se ajunge la un acord, care se si respecta ulterior", spune Gorghiu, care este de parere ca odata ce ai participat ca parte la o mediere, devii un fan neconditionat al acesteia.
Cat priveste onorariile pe care le percep mediatorii, acestea pot incepe de la 500 de lei, dar conteaza foarte mult cauza, cate parti sunt implicate, iar in cazul companiilor tarifele cresc foarte mult. Cu toate acestea, "nu sunt de speriat", spune Gorghiu. "Salariile sunt mici in raport cu un onorariu perceput de un avocat, dar acest lucru e justificat pentru ca durata rezvolvarii cazurilor e mai mica. Mai mult, clientii nu stau in instanta, ci la un birou intr-un cadru placut. In plus, nu exista niciun risc pentru ca mediatorul nu reprezinta niciuna dintre partile implicate."
Asadar, medierea presupune o economie de timp si de bani, intrucat se poate ajunge la un acord intr-o ora, fata de instanta, unde un proces poate sa dureze de la minim sase luni pana la ani de zile. Nu exista o parte care castiga sau una care pierde, este o solutie de tip "win - win". Mai mult, partile evita situatia in care ajung in instanta, lucru care ar putea "strica" imaginea unor companii.
"Pentru companiile de succes este foarte important sa nu transpara in afara anumite slabiciuni pe care le au si care le-ar putea fragiliza imaginea. Un mediator poate rezolva conflictele foarte elegant, discret si fara costuri de imagine", explica Gorghiu.
Momentan, companiile romanesti sunt in faza in care invata ce inseamna mediere. Firmele care au un element de stranietate in organizatie, cum sunt multinationalele, sunt cele care stiu ce se intampla in afara, stiu ce inseamna medierea si apeleaza mai frecvent la ea.
Companiile pot apela la mediere pentru orice fel de contract de natura comerciala sau civila. Spre exemplu, atunci cand sunt nemultumite de intarzieri in platile unor facturi, atunci cand sunt nemultumite de executarea unor obligatii din contract ori una din firme nu-si achita o datorie, cand o firma livreaza niste produse care nu corespund unor standarde sau constructorul intarzie cu executarea constructiei.
In prezent, pe plan local exista in jur de 300 de mediatori acreditati, care isi desfasoara activitatea in cabinete de mediator. Mai exista, pe langa acestea, diverse asociatii care promoveaza medierea.
Deocamdata onorariile mediatorilor sunt mici tocmai pentru a incuraja intrarea medierii pe piata si pentru a incuraja partile sa vina catre aceasta solutie. Partile platesc fiecare jumatate din onorariu, acesta fiind mult mai mic decat cel pe care l-ar solicita un avocat.
Concret, procesul de mediere presupune a aduce la aceeasi masa doua persoane care in aparenta au interese contrare.
"Dupa primele trei sedinte iti dai seama daca partile au vreo sansa sa ajunga la un acord sau nu. De principiu, peste 70% din procedurile de mediere se incheie cu succes, adica inclusiv acordul de mediere va fi respectat de catre parti pentru ca acordul reprezinta dorinta ambelor parti", spune Gorghiu, care adauga ca profesia de mediator este una care nu te incorseteaza, intrucat te afli intr-un cadru al dispozitiilor legale, dar si al celor de bun-simt.
In opinia sa, pentru a fi un bun mediator trebuie sa nu ai prejudecati, sa ai notiuni din drept si psihologie, dar si sa fii un bun cunoscator al omului plus minim trei ani de experienta si un cazier "curat".
Tinerii avocati sunt foarte interesati sa devina mediatori. "La ora actuala nu se prea castiga din mediere, dar aceasta este o oportunitate pentru avocat sa-si completeze profilul profesional si sa ofere servicii mai complexe, acreditandu-se si ca mediator", conchide Gorghiu.

Alina Gorghiu
mai 2008 - prezent: mediator autorizat, birou de mediator Alina Gorghiu
ianuarie 2008 - prezent: arbitru, Curtea de Arbitraj Comercial International
ianuarie 2005 - prezent: avocat, asociat coordonator in cadrul "Gorghiu, Pop si Asociatii - Societate Civila de Avocati"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO