Profesii

Interact: Ne gandim sa oferim traininguri gratuite pe timp de criza

Interact: Ne gandim sa oferim traininguri gratuite pe timp de criza

Lucian Mihai, managing partner Interact

21.11.2008, 17:07 131

"In perioade de criza ajuta foarte mult sa fii alaturi de partenerii tai care trec prin perioade grele. In astfel de situatii, daca ai activitate mai putina si ai oameni pe care nu-i mai folosesti la intreaga capacitate poti face acest lucru (sa oferi cursuri gratuite - n.r.). Speram totusi ca acest lucru sa nu se intample, desi este posibil", spune Lucian Mihai, managing partner Interact, companie de training care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de un milion de euro.
Pentru anul acesta, Interact planificase initial o crestere de aproximativ 80%, insa a revizuit-o la 50%, ca urmare a unei temperari a cererii care a inceput sa se resimta inca din luna septembrie.
Mai mult decat atat, firma de training, care intentiona sa deschida un birou la Paris la inceputul anului viitor, va amana acest lucru pana in aprilie-mai, tot din cauza crizei financiare.
"Am planificat deschiderea biroului de la Paris inainte sa apara efectele crizei, dar nu ne retragem din aceasta initiativa. Ideea este sa vedem ce se intampla cu criza si cat de mult va afecta si Franta. Totusi, problema cea mai mare nu cred ca este legata de criza, ci de a ne face intelesi si a comunica foarte bine cu piata franceza", explica Mihai, adaugand ca eveni-mentul organizat la Paris, prin care compania a incercat sa testeze piata oferind un produs de nisa, si anume simularile de afaceri, a avut un impact pozitiv.
In opinia lui Mihai, anul viitor se va inregistra si o scadere a valorii pietei de training, insa tot din cauza crizei financiare si nu pentru ca nu ar exista cerere.
"Ma astept sa mai scada valoarea pietei de training, dar scaderea este data doar de criza si nu de faptul ca nu exista nevoie. Chiar si asa, acest lucru va fi un bun recul pentru 2010 sau 2011, cand ma astept sa creasca din nou. Acestea insa sunt viziunile optimiste pentru ca exista si variante pesimiste asupra crizei care spun ca efectele acesteia vor fi mai profunde", mai adauga Mihai. 
Pentru moment, exista semne de la anumite companii, care, desi nu ingheata bugetele, sunt mult mai atente la felul in care isi cheltuiesc banii.
"Un prim feedback ar fi ca primele bugete care au inceput sa fie reduse drastic sunt cele de corporate social responsibility (CSR - n.r.) si nu neaparat cele de training, insa si acolo incep sa se simta efectele", explica Mihai, care este de parere ca domeniile cele mai afectate vor fi industria auto si cea financiar-bancara.
Pe de alta parte, exista si zone in care companiile vor resimti mai putin efectele crizei financiare.
"Exista industrii care cheltuiesc la fel ca inainte cu programele de formare pentru angajati, pentru ca au incredere ca vor fi mai putin afectate. Ma refer in principal la FMCG, unde mancarea sau produsele de uz curent sunt probabil ultimele care vor fi afectate de criza. Poate in auto, in sistemul bancar, lucrurile se simt mai puternic", spune Mihai.
Chiar daca peste tot domina confuzia in legatura cu ce urmeaza sa se intample, exista si companii care realizeaza cat de important este sa nu tai bugetele de training.
"Sunt companii care se gandesc ca acesta este un moment in care trebuie sa investeasca in oameni si sa foloseasca o astfel de perioada pentru a se diferentia, apeland la oameni mai buni care sa faca diferenta pe piata si sa maximizeze vanzarile intr-o perioada mai grea", explica Mihai, referindu-se in special la zona de front-line, la oamenii care se intalnesc direct cu clientii, fie ca sunt oameni de vanzari sau din zona de customer care.
Cu toate acestea, daca ne uitam la jucatorii afectati de criza, acestia nu se numara printre cei care cheltuie bugete enorme cu instruirea angajatilor, cel putin nu pe traininguri care tin de partea de soft skills.
"Firmele cu capacitati mari de productie au bugete de training, dar, de obicei, apeleaza la firme foarte specializate, de care poate nici nu auzim pentru ca sunt foarte nisate. Astfel de companii au bugete de training specializate pe tehnic, pe productie si nu neaparat pe soft skills", explica Mihai, referindu-se, in special, la companiile mari din productie, care au simtit deja efectele negative ale crizei financiare. Pe de alta parte, chiar daca si bancile sunt afectate de criza, este nevoie ca acestea sa investeasca in training.
"Bancile trebuie sa gaseasca surse de venit din produse non-credit si trebuie sa atraga clienti oferindu-le servicii financiare ce tin de carduri, plati online sau tot ce inseamna gestionare de numerar. Astfel, toata lumea se va bate pe piata de noncredite in banci si va fi nevoie de diferentiere si prin oameni", mai precizeaza Mihai.
In acelasi timp, este posibil ca tarifele pentru training sa fie reduse anul viitor, dar acest lucru se va intampla numai cand va fi vorba de volume mari.
"Tarifele vor varia in functie de negociere. Nu ne gandim sa facem o reducere la pret de lista, ci in functie de contracte, pentru ca avem incredere ca in spatele tarifelor noastre exista valoare si capacitatea de a returna investitia pentru clientul nostru. Nu vedem de ce am scadea pretul doar pentru ca exista o criza. Scadem pretul pentru ca intelegem un client care are nevoie de lucrul acesta, care ne ofera un volum mare. De asemenea, in relatiile de parteneriat cu ei incercam sa fim mai flexibili pe anumite preturi decat in alte dati", explica Mihai.
Daca pana acum piata de training a inregistrat un trend crescator, aceasta ar putea sa scada pe termen scurt. De asemenea, va fi mai dificil pentru firme mici sa se lanseze pe piata.
"Nu stiu daca cineva isi mai asuma acum o intrare pe piata. Daca deschiderea unei firme se face pe costuri mici si fara finantare externa, va fi mai dificil. In general, in training sunt firme care isi permit sa faca lucrul acesta, dar numai jucatori mari, care pot sa suporte cheltuielile dintr-un cash-flow personal al companiei", mentioneaza Mihai, in opinia caruia nu vom vedea prea curand jucatori mari care sa intre pe piata si nici achizitii de jucatori locali.
Cat priveste felul cum va arata piata de training anul viitor, aceasta va fi caracterizata printr-o intensificare a concurentei, dar si printr-o apropiere mai mare a companiilor de training fata de clienti.
"In 2009, competitia va fi mai puternica pentru ca aceiasi jucatori vor concura pe o felie mai mica de bani in 2009. Competitia va creste. Este posibil sa afecteze si preturile, dar cred ca nimeni nu vrea sa se duca in jos foarte mult. Aici cred ca diferenta o vor face jucatorii mari de pe piata de training care au de suportat echipe mari, cu costuri mai mari si este posibil ca ei sa aplice strategii diferite", spune Mihai, adaugand ca firmele mici vor avea dezavantaje competitive semnificative in ceea ce priveste imaginea si calitatea, in comparatie cu companiile mari.
Chiar si asa, competitia va avea un efect pozitiv vizazi de modul in care firmele de training se apropie mai mult de clienti. "Cred ca vom vedea pretentii mai mari din partea clientilor asupra lucrurilor care le sunt livrate. Din acest motiv, competitia mai mare va duce si la cresterea calitatii serviciilor oferite", conchide acesta.
 
 
Cum vede Interact piata de training
  • Companiile, desi nu ingheata bugetele, sunt mult mai atente la felul in care isi cheltuiesc banii
  • Competitia va fi mai puternica pentru ca aceiasi jucatori se vor bate pe mai putini bani anul viitor
  • Piata de training ar putea sa scada pe termen scurt
  • O competitie mai mare va duce si la cresterea calitatii serviciilor oferite
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO