Profesii

Adaptarea tinerilor la cerinţele companiilor, trecerea de la stat la privat şi motivarea angajaţilor cu bugete austere

Adaptarea tinerilor la cerinţele companiilor, trecerea de la stat la privat şi motivarea angajaţilor cu bugete austere

Autor: Adelina Mihai

24.03.2012, 08:42 1246

Una dintre problemele vechi şi nere­zolvate de care se lovesc companiile pe piaţa din România este diferenţa dintre cunoştinţele viitorilor angajaţi atunci când ies de pe băncile facultăţii şi nevoile şi cerinţele din piaţă.

Cum poate fi rezolvată această problemă, dar şi cum se adaptează angajaţii specializaţi la "schimbarea de mediu", trecerea de la stat la privat sunt doar o parte dintre subiectele de discuţie din cadrul celei

de-a şaptea ediţii a HR Conference organizată de Ziarul Financiar în Bucureşti pe data de 28 martie (www.zf.ro/conferinte/) şi la care vor participa 200 de oameni din sectorul resurselor umane.

Una dintre cele mai importante misiuni ale HR-ului este să garanteze soliditatea şi perenitatea compe­tenţelor în companie, iar pentru a îndeplini această misiune, nu mai este suficient să ne limităm la procesele clasice de recrutare, formare, remunerare etc. deru­late în cadrul existent, ci trebuie făcut un pas înainte către transformarea sistemului, este de părere Radu Mavrodin preşe­dintele HR Club şi directorul executiv de resurse umane al Grupului Renault România.

"În momentul de faţă există o prăpastie semnificativă între oferta de competenţe existente pe piaţa forţei de muncă, generate de mediul academic, şi nevoile reale ale companiilor. Reducerea acestei sincope este responsabilitatea a trei actori principali - şcoala, mediul de afaceri şi autorităţile publice", explică Mavrodin, care conduce politicile de HR pentru 17.500 de angajaţi. El spune că pentru a reconcilia aceste diferenţe, reprezentanţii mediului de afaceri pot lua măsuri în două direcţii.

"În mod direct, pot crea programe adaptate de atragere şi dezvoltare a competenţelor. A doua direcţie ţine de animarea sistemului prin identificarea şi comunicarea nevoilor de competenţe ale angaja­torilor şi venind cu propuneri şi sprijin concret în favoarea celorlalţi doi actori pentru a transforma în mod sustenabil cadrul actual", mai spune el.

Mihaela Perianu, managing partner în cadrul companiei AIMS Executive Search and Consulting, va vorbi despre cum angajatorii pot genera rezultate mai bune în orice echipă fără a aloca bugete mari pentru acest lucru.

"O «pastilă» despre demitizarea conceptului pretenţios de «Employee Engagement», despre cum lucrurile aparent mărunte pot schimba PH-ul unei echipe, fără să fie nevoie să cerem aprobări pentru bugete mari. De fapt, sunt nişte soluţii care nu necesită investiţii financiare. De ce este important să avem şefi, colegi sau subalterni implicaţi, asta ştim deja. Sunt de patru ori mai performanţi, sau de două ori... sau ... depinde de statistici. Cert este că, da, orice om care e implicat în ceea ce face face mult mai bine acel lucru. Cum putem crea un mediu de lucru cu colegi, şefi şi subalterni implicaţi? Vom afla peste doar câteva zile", spune Mihaela Perianu.

Departamentul de HR joacă un rol mult mai important în cadrul unei companii decât pare la prima vedere, iar soluţiile cu care trebuie să vină sunt mai complexe decât simpla angajare şi concediere a angajaţilor.

"Voi vorbi despre motivul pentru care - dincolo de hiring & firing - rolul HR-ului nu este acela de a tăia cheltuielile cu personalul, ci mai degrabă de a plăti salarii atât de mari pe cât îşi pot permite angajatorii", spune Valentin Păună, directorul de resurse umane al lanţului de hipermarketuri Real.

Provocările unui mediu dinamic din punct de vedere al migraţiei forţei de muncă vor fi explicate de Monica Băluţă, director de HR în cadrul MedLife, care va vorbi despre cât de uşor se adaptează în mediul privat angajaţii obişnuiţi să lucreze la stat. "Sistemul medical din România a devenit un subiect fierbinte, fiind mai mult decât prezent pe agenda instituţiilor publice. Referindu-ne strict la resursele umane din acest sistem, putem spune că am asistat în ultimul timp la tendinţa de migrare a personalului din spitalele publice către sistemul privat", spune Băluţă.

Şi nu doar trecerea de la stat la privat este singurul lucru de care se lovesc directorii de HR din servicii medicale private, ci şi lupta pentru a atrage cei mai valoroşi oameni într-un sector în care specializarea forţei de muncă este un proces de lungă durată.

"Voi vorbi despre schimbări de comportamente şi mentalităţi, dar şi despre cele mai importante provocări ale departamentului de HR într-o companie ce şi-a triplat numărul de angajaţi în ultimii cinci ani: atragerea talentelor, retenţia şi integrarea angajaţilor noi într-o cultură organizaţională ce are în prim-plan pacientul", mai spune Băluţă.

Adela Jansen, director executiv de resurse umane în cadrul BRD, va povesti despre modul în care funcţiunea de HR poate fi redefinită, venind cu exemple concrete din experienţele uneia dintre cele mai mari bănci din România ca număr de angajaţi.

"Creator de business, exemplu propriu de nou model operaţional, agent al schimbării, expertiză specifică, tranzacţional performant sunt câteva concepte inovatoare care pot redefini funcţiunea de HR. În Société Générale şi în BRD am început schimbarea. Mai mult, România joacă deja un rol strategic în acest proces", spune Jansen, care coordonează politicile de HR pentru o bancă cu peste 9.000 de angajaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO