Prima pagina

Unde este cresterea economica? Nu in standardul mediu de viata

27.05.2003, 00:00 19

Increderea consumatorilor din Romania a scazut puternic in primele luni ale acestui an: de la -2,2 in ianuarie la -7 in decembrie.
Scaderea indicelui de incredere a consumatorilor inseamna de fapt ca majoritatea populatiei considera ca situatia financiara proprie, dar si evolutia generala a economiei se vor inrautati in urmatorul an.
Ca urmare, comportamentul de cumparare se va tempera in urmatoarea perioada, din cauza ca oamenii simt ca viitorul nu le va aduce nimic bun, in conditiile in care situatia economica generala va fi mai proasta, considera Cosmin Alexandru, directorul firmei de cercetare GfK Romania.
GfK a prezentat ieri studiul "Barometrul de incredere a consumatorului", potrivit caruia consumatorii din Romania raman neincrezatori in evolutia economiei romanesti, in pofida cresterii indicatorilor macroeconomici din ultima perioada.
"Cresterea economica nu se regaseste in nici un caz in aceeasi masura in cresterea standardului de viata al populatiei", este de parere Cosmin Alexandru.
Indicatorul de incredere a consumatorilor romani se inscrie pe un trend usor crescator fata de valoarea calculata pentru prima data in mai 2001, dar este in continuare in zona negativa, spune Cosmin Alexandru. Mai bine zis, este vorba mai degraba de un "barometru de neincredere", a adaugat el.
De altfel, aceasta atitudine se remarca prin tendinta de transfer al achizitiilor de produse de larg consum de la marfurile ambalate, de marca, la produsele ieftine in vrac.
Aceasta este observata la marfuri cum ar fi cafeaua sau napolitanele, iar in cazul detergentilor consumul s-a orientat in special catre produsele din categoria celor mai ieftine, a mai spus Alexandru.
Insa se pare ca acest indicator nu este inca relevant pentru piata romaneasca, crede directorul GfK, precizand ca nu a aflat inca de nici un investitor care sa fie influentat de rezultatele acestui studiu, dupa cum nici institutiile statului nu au analizat prea mult increderea consumatorilor.
Pe pietele occidentale, increderea consumatorilor este unul din indicatorii cei mai importanti pentru marile companii de retail, pentru Guvern sau banca centrala. In Statele Unite de exemplu, unde acest indicator este calculat de Universitatea Michigan, Rezerva Federala ia decizia privind cresterea sau scaderea dobanzilor si in functie de aceasta masura a increderii populatiei. 
Insa se pare ca acest indicator nu este inca relevant pentru piata romaneasca, crede directorul GfK, precizand ca nu a aflat inca de nici un investitor care sa fie influentat de rezultatele acestui studiu, dupa cum nici institutiile statului nu au analizat prea mult increderea consumatorilor.
Pe pietele occidentale, increderea consumatorilor este unul din indicatorii cei mai importanti pentru marile companii de retail, pentru Guvern sau banca centrala. In Statele Unite de exemplu, unde acest indicator este calculat de Universitatea Michigan, Rezerva Federala ia decizia privind cresterea sau scaderea dobanzilor si in functie de aceasta masura a increderii populatiei.
Exista si un segment al populatiei care este ceva mai increzator. Potrivit directorului general al GfK Romania, circa 10% din populatie achizitioneaza aceeasi cantitate de bunuri de larg consum pe care o cumpara 50% dintre romani, cu venituri mai reduse. "Asistam la o segmentare a veniturilor mult mai puternica si mai rapida in Romania decat in alte state din Europa Centrala si de Est", spune Alexandru.
Iar locuitorii devin din ce in ce mai pesimisti. Cu toate ca ponderea celor care considera ca situatia economiei este mai buna decat in urma cu un an a crescut destul de puternic in primele patru luni ale anului, a crescut in acelasi timp si numarul celor care cred ca evolutia economiei se va inrautati.
De asemenea, incepand din ianuarie 2003, persoanele care se asteapta ca situatia financiara a gospodariilor proprii sa se inrautateasca au devenit mai numeroase decit cele care cred ca vor avea o situatie mai buna.
In pofida imbunatatirii indicatorilor macroeconomici, romanii se tem de cresterea preturilor si a ratei somajului. Astfel, potrivit studiului GfK, 32% dintre romani crede ca preturile vor creste mult mai repede in urmatoarele 12 luni, 47% din populatie apreciaza ca preturile vor creste constant, in timp ce numai 16% sunt de parere ca preturile se vor majora mai lent. In plus, doua treimi din populatie considera ca nivelul somajului va creste in viitoarele 12 luni.
Compania GfK Romania, filiala a grupului german GfK AG, a fost infiintata in 1992. Grupul GfK a inregistrat anul trecut vanzari de 568 mil. euro. Studiul GfK este elaborat incepind din luna mai a anului 2001, iar rezultatele sint prezentate trimestrial. Sondajul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar astfel de cercetari sint efectuate in toate statele membre, precum si in tarile candidate. In ceea ce priveste Romania, studiul a fost realizat pe un esantion lunar de 1.000 de persoane si a cuprins 12 intrebari lunare si trei trimestriale. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO