Prima pagina

Radiografia economiei in Anuarul de Business 2007

Radiografia economiei in Anuarul de Business 2007

Click pentru imaginea marita

05.06.2007, 20:10 16

A doua editie a Anuarului de Business al Romaniei cuprinde aproximativ 800 de companii si 80 de piete, fiind cel mai cuprinzator instrument de lucru de pe piata.
Anuarul fotografiaza economia in anul premergator aderarii la Uniunea Europeana. Instrument complet de informare pentru companii si investitori, Anuarul prezinta cei mai importanti zece jucatori pentru fiecare dintre cele 80 de piete (asigurari, banci, imobiliare, bere, zahar, retail, auto, leasing sau avocatura etc.) furnizand informatii legate de rezultatele financiare raportate de companii in 2006 si in 2005, de numarul de angajati, structura actionariatului, precum si datele de contact ale celor mai importanti jucatori din economie.
In plus, editorii ZF au realizat scurte analize pentru fiecare piata in parte, surprinzand sectoarele cu cele mai mari ritmuri de crestere in 2006, domeniile in care companiile cu capital local mai fac inca jocurile, dar si piete dominate in intregime de companii multinationale.
Domeniile fierbinti au fost in 2006 constructiile si retailul, care au avut un ritm de crestere de peste 30%. Profiturile marilor jucatori de pe piata cimentului, Lafarge - 70 mil. euro (profit brut), Carpatcement Holding - 63 mil. euro si Holcim - 50 mil. euro, de cel putin doua ori mai mari fata de anul precedent, sau intrarea grupului german Rewe in clubul miliardarilor in euro demonstreaza, o data in plus, saltul din constructii sau pe cel din retail.
La sfarsitul anului 2006, zece companii (Petrom, Lukoil, Rompetrol Rafinare, Electrica, Mittal Steel Galati, Automobile Dacia, Orange, Vodafone, Metro Cash&Carry si Rewe Group) derulau afaceri anuale de peste un miliard de euro, in timp ce activele primelor douasprezece banci de pe piata depaseau aceeasi suma. Doua institutii bancare (Volksbank si Banca Romaneasca) au depasit anul trecut pragul de un miliard de euro, prima cu active de 1,38 de miliarde de euro, iar cea de-a doua cu 1,05 mld. euro, valori aproape duble fata de 2005.
Schimbari mari sunt nu atat in topul jucatorilor, cat mai ales la nivelul proprietarilor, 2006 fiind anul cu un record al achizitiilor si fuziunilor.
Companiile romanesti domina in continuare curieratul, productia de carne, distributia de materiale de constructii, executarea de lucrari de constructii, transporturile auto sau distributia de medicamente.
Majoritatea jucatorilor se concentreaza inca pe piata interna, insa 2006 a marcat inceputul unui proces mai agresiv de iesire pe pietele externe.
Astfel, Petrom a cumparat un camp petrolifer in Rusia, DOMO si-a extins operatiunile in Bulgaria, iar lantul de lenjerie intima Jolidon a intrat pe concurentiala piata italiana, unde a cumparat o fabrica si reteaua de magazine de profil Infiore. Pana la adoptarea euro, care se preconizeaza in 2012 - 2014, primii trei jucatori din fiecare din cele 80 de piete din acest anuar, adica din economia Romaniei, va trebui sa aiba o prezenta consistenta in strainatate pentru a avea un viitor.
Anuarul este distribuit gratuit abonatilor si este la vanzare la punctele de difuzare a presei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO