Prima pagina

Pierderi la inaltime: piata outdoor n-a intors investitiile

25.10.2002, 00:00 29

Piata panourilor publicitare (de outdoor) a atras in ultimii patru ani peste 15 milioane de dolari din partea unor fonduri de investitii mai mult decat entuziaste la inceput.  Se astepta o dublare a ei, dar ce a urmat a dezamagit complet. In plus, estimarile spun ca urmeaza doi ani cu conditii mai proaste decat precedentii Insa asta nu-i neaparat o nenorocire pentru toti.
"Cand am intrat in afacere estimam o dublare a pietei. Nu s-a intamplat insa asa. In 1998, piata totala de publicitate (cheltuieli nete, nu la rate card) era de 160 de milioane de dolari. A urmat o crestere pana la 200 de milioane de dolari in 2000, dar anul acesta cred ca piata nu va depasi, din nou, 160 de milioane de dolari", spune Cornel Marian, director pentru Romania al fondului de investitii Oresa Ventures, actionar majoritar al Churchill Media - al treilea jucator de pe piata de outdoor.
Din totalul pietei de publicitate, segmentul de outdoor este estimat la sub 10%, adica 14 - 15 milioane de dolari anul acesta, si dominat de trei jucatori mari: Euromedia (care apartine fondului de investitii american Advent International), Exclusiv Media (detinuta de NewsCorp) si Churchill Media (la care Oresa detine 60% din actiuni). Urmeaza un grup de cateva companii de talie medie si mica.
"Piata nu a crescut conform estimarilor, ba mai mult, in ultimii ani a scazut. Gradul de ocupare a spatiilor in industria de outdoor este in medie de 60%. Dificultati exista si datorita nivelului destul de ridicat al costurilor fixe (chirii, salarii, etc - n.r.)", afirma Emma Popa - Radu, director de investitii al Advent International.
Lovita de evolutia proasta a cheltuielilor de publicitate in general, de scaderea tarifelor parcticate de televiziuni si de amplasarea ilegala a unui numar important de panouri, piata de outdoor urmeaza sa mai primeasca o lovitura: pierderea reclamelor la tigari in urma alinierii Romaniei la ultimile restrictii privind publicitatea acestor produse.
"In prezent, reclamele la tigari reprezinta 50% din totalul pietei outdoor, procent care se estimeaza sa scada la 30% pana la momentul introducerii restrictiilor. Oricum va fi un soc, in urma caruia vor aparea dificultati, dar si oportunitati. Estimez ca anul viitor vor avea loc mai multe fuziuni si achizitii pe piata", afirma Marian.
Ultima fuziune pe piata outdoor, intre Europlakat si Monopoly Media, a creat, in august 2000, actualul lider al pietei - Euromedia. 
Euromedia are va avea anul acesta o cifra de afaceri neta de 7 milioane de dolari, fiind lider detasat de piata.




Oresa Ventures: Vindem cand piata isi va reveni
Oresa Ventures a investit in Churchill Media in 1998, pornind de la o participatie de 30%. Treptat, in urma unor majorari de capital, fondul suedez a ajuns actionar majoritar, cu o detinere de 60%. Oresa si Innova Capital, celalalt fond de venture capital din Churchill Media, au investit impreuna 4 milioane de dolari in companie.
Oresa este prezenta, deci, de patru ani in Churchill Media si urma, anul acesta, sa analizeze posibilitatile de vanzare a companiei. Datorita conditiilor slabe si perspectivelor nu prea stralucite de pe piata, fondul a avut, practic, doar doua optiuni: vanzarea la un pret sub asteptarile initiale sau amanarea exitului cu doi - trei ani, pana la ameliorarea situatiei.
"Segmentul de outdoor a fost concurat puternic in ultima perioada de publicitatea prin intermediul televiziunilor, care practica tarife mici. La aceasta, in urmatorii ani se va adauga si efectul disparitiei reclamei la tigari prin outdoor. Am decis, asadar, sa amanam momentul exitului. Pana la urma, piata isi va reveni", spune Cornel Marian, directorul de investitii al Oresa Ventures.
Marian spune ca, atat Churchill Media, cat si alti jucatori de pe piata au trebuit sa isi reconsidere strategia pentru a rezista evolutiei slabe a cererii.
"Noi am redus deja cu 10% numarul panourilor. In plus, a trebuit sa rezistam unei alte tendinte de pe piata: reducerea tarifelor ca urmare a supracapacitatii" , afirma managerul Oresa.
Nici Advent, actionarul majoritar de la Euromedia, nu se gandeste la vanzarea actiunilor.
"Strategia noastra de exit va depinde de evolutia pietei. Vom incepe sa ne gandim la vanzare abia peste 1 - 2 ani", a mentionat Emma Popa - Radu, director de investitii al Advent.
Popa - Radu spune ca, in ciuda conditiilor proaste, Euromedia va atinge anul acesta o cifra de afaceri de peste 7 milioane de dolari, care va permite obtinerea de profit.
 "Compania este pozitionata suficient de bine pentru a rezista unui nou declin al pietei", a conchis managerul Advent.
Oresa Ventures si Advent International sunt printre cele mai importante fonduri de investitii de pe piata romaneasca.
In afara de Churchill Media, Oresa mai detine participatii la Medicover, Flanco International si Aqua Natural.
Advent este si actionar important al Mobifon (Connex).




Publicitatea la jumatatea anului
Piata romaneasca de publicitate si-a dublat volumul, potrivit statisticilor, in prima jumatate a acestui an comparativ cu perioada similara a nului trecut apropiindu-se de jumatate de miliard de dolari. Aceste valori sunt insa valori rate-card (adica valori brute, din care se ofera in general discounturi, care pot ajunge chiar la 90-95%), valoarea neta a pietei de publicitate find estimata intre 100-120 de milioane de dolari.
Excluzand discounturile, cresterea pietei in acest an este estimata de majoritatea jucatorilor intre 10-15%, existand insa si pareri potrivit carora cresterea a fost chiar mai mica. In topul celor mai promovate categorii de produse au fost in acest an berea, telefonia mobila, detergentul de rufe, si bauturile racoritoare acidulate.
In topul investitorilor in publicitate in primajumatate a acestui an se afla Procter&Gamble, urmata indeaproape de  principalul sau concurent, Unilever, in timp ce pe locul trei se afla producatorul de cafea Elite. Primii cinci advertiseri au reprezentat in prima jumatate a acestui an o cincime (20%) din totalul investitiilor brute, in timp ce primii zece advertiseri au reprezentat in aceeasi perioada peste o treime din piata bruta de publicitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO