Prima pagina

IAR Ghimbav reinventeaza zeppelinul

04.05.2001, 00:00 45



Incepand din 2004, o noua generatie de dirijabile va impanzi din nou cerul. Datorita proiectului initiat de firma britanica Advanced Tehnologies Group (ATG), dirijabilele Sky Cat vor fi folosite pentru transportul de marfa, care va fi mai ieftin decat cu avionul si mai rapid decat cu vaporul. Singurul partener est-european in acest proiect este IAR Ghimbav.

O echipa de 26 de ingineri de la societatea brasoveana a lucrat la proiectarea modulului cargo al dirijabilului asa cum prevede contractul in valoare de 750.000 de dolari incheiat intre IAR Ghimbav si ATG in iulie 2000.

Compartimentul cargo va avea lungimea de 50 de metri, latimea de 7,5 si inaltimea de 5 metri, pe doua niveluri. IAR trebuie sa finalizeze un prim tronson de 10 metri pana in martie 2002. Luna aceasta, inginerii romani vor prezenta partenerilor englezi rezultatele muncii lor.

Directorul de marketing al IAR, atefan Paunescu, este optimist in privinta reusitei proiectului.

"Colaborarea noastra se va desfasura in trei etape: cercetare si proiectare, pregatire de fabricatie si fabricare a unui tronson din compartimentul cargo, care va fi transportat si montat in Anglia. Faza de cercetare s-a incheiat la sfarsitul lunii aprilie. In urma analizei pe care o vor face specialistii englezi, se va decide continuarea sau nu a fabricatiei. Pana acum, partenerii britanici au fost incantati de ceea ce am realizat. Decizia finala depinde si de progresele pe care le fac ceilalti parteneri".

acest proiect mai sunt implicate alte noua firme din SUA si Anglia.

Sky Cat 200 va avea o capacitate de 200 de tone. Dupa lansarea sa, prognozata pentru anul 2004, va urma Sky Cat 1.000, cu o capacitate de 1.000 de tone. De asemenea, Sky Cat 200, va fi inalt de 47 de metri (cat un bloc de 15 etaje), lung de 185 de metri si lat de 77 de metri.

Din cauza dimensiunilor sale, Sky Cat va fi asamblat pe o rampa in aer liber pentru ca nicaieri in lume nu exista inca un hangar suficient de mare pentru a adaposti un asemenea gigant.

In afara de Sky Cat, specialistii de la Advanced Technologies Group mai au in derulare un proiect pe termen mai lung, denumit "Strat Sat". Dirijabilele Strat Sat vor fi confectionate din aliaje speciale si vor zbura la altitudini de 13.000 - 14.000 de metri.

Acestea vor avea la bord echipamente de telecomunicatii de tipul celor care se afla in prezent la bordul satelitilor de comunicatii. In viitor, Strat Sat va inlocui satelitii de telecomunicatii.

Astfel, pozitionarea echipamentelor in stratosfera va deveni mult mai putin costisitoare.





De la Titanicul aerului, la zeppelinul mileniului III



Pentru noile dirijabile se va folosi un material ultra-rezistent si neinflamabil, folosit in industria aerospatiala - kevlar, iar balonul zeppelinului va fi compartimentat si umplut cu heliu, un gaz neinflamabil.

Motoarele Pratt & Whitney, de 6.000 de cai putere, vor asigura o viteza maxima de 200 km/ora. Sky Cat va zbura la 300 de metri inaltime, avand o autonomie de 40 de ore si de 6.000 de kilometri. Dimensiunile aparatului de zbor sunt impresionante, aproape jumatate de milion de metri cubi.



Aterizare pe orice fel de teren

Incarcatura de orice natura va putea fi transportata direct in orice colt al lumii. Sky Cat nu are nevoie de infrastructuri speciale sau de aeroporturi, astfel ca va putea fi folosit inclusiv in misiuni militare sau umanitare.

Aterizarea si decolarea se va face cu o tehnologie a€oimprumutata" de la hovercrafturi, platformele pe perne de aer care traverseaza Canalul Manecii. Dirijabilul va putea ateriza pe uscat, pe apa sau chiar in mlastini, locuri in care avioanele moderne nu au nici o sansa.

Incarcarea si descarcarea se va face foarte usor, in sistemul folosit de ferry-boaturi. Marfa va fi incarcata la un capat si descarcata la celalalt. Datorita preconizatei utilizari militare, compartimentul trebuie sa corespunda normelor NATO de transport al echipamentelor de lupta.



Zeppelinul mileniului III

Dirijabilele mileniului III vor avea o cu totul alta conceptie decat cele construite la inceputul secolului. Cel care a inventat intregul concept este Roger Munk, presedintele ATG.

Pentru proiectul Sky Cat, dirijabilul a trebuit reinventat, intrucat zeppelinele de la inceputul secolului n-ar mai putea fi utilizate in conditiile de acum.

Sky Cat se va ridica in aer nu numai datorita gazului mai usor ca aerul din interiorul balonului, ci si formei sale aerodinamice speciale. Gazul va asigura doar 60% din portanta dirijabilului, restul de 40% datorandu-se formei aerodinamice a balonului, studiate si proiectate pe calculator. Capacitatea de transport va fi uriasa.

Pericolul de prabusire este aproape eliminat din proiectare. Fata de unul dintre dirijabilele Sky Cat, pentru a putea transporta aceeasi greutate, un zeppelin clasic ar trebui sa fie de doua ori mai mare. Parfumul de epoca al vechilor zeppeline nu va disparea insa.



Istoria dirijabilului

Una din cele mai spectaculoase inventii ale secolului XX a fost abandonata la sfarsitul anilor '30. Dirijabilul, a fost poreclit "zeppelin", dupa numele inventatorului sau, Ferdinand Adolf August Heinrich Graf Von Zeppelin, nascut in 1838 la Konstanz, Germania.

Von Zeppelin a facut studii militare la Academia din Tubingen. Pasionat de zborul cu balonul, si-a cheltit averea pentru proiectarea si construirea de aparate de zbor. Primul dirijabil a fost testat in anul 1900.

Umplut cu hidrogen, era acoperit cu un material textil din bumbac. Avea 128 m lungime si atingea o viteza de 29 de kilometri pe ora. La primul zbor aparatul a transportat cinci persoane, la o altitudine de 500 de metri, pe o distanta de 6 kilometri.



Companie aeriana fara avioane

In 16 noiembrie 1909 a fost infiintata prima companie aeriana a lumii - Deutsche Luftschiffahrts Aktien-Gesellschaft. DELAG a folosit zeppelinele pentru calatorii pe rute interne destinate celor din inalta societate.

In timpul primului razboi mondial fabrica a fost rechizitionata. Misiunea zeppelinelor ar fi trebuit sa fie bombardarea oraselor inamice. S-au construit, insa, avioane care zburau la aceeasi inaltime cu zeppelinele si le puteau dobori cu usurinta.

In 1928, dirijabilul botezat "Graf Zeppelin" a fost folosit intr-o calatorie in jurul lumii, iar in 1931 la o expeditie arctica.



Catastrofa Hindenburg-ului

Cel mai mare dirijabil construit vreodata a fost LZ 129 Hindenburg. Avea o lungime de 245 de metri si diametrul de 42 de metri. Viteza maxima atinsa era impresionanta pentru acea vreme: 130 km/ora. Hindenburg detine inca recordul de cel mai mare aparat de zbor construit vreodata.

Datorita marimii si a luxului de la bord, a fost denumit "Titanicul aerului". In 1936, Hindenburg avea amenajate locuri pentru 55 de pasageri. Traversa Atlanticului in doar trei zile, fata de doua saptamani, cat ii trebuia unui vapor. In 6 mai 1937, a explodat la aterizare, pe aerodromul Lakehurst, facand numeroase victime.

62 din cele 97 de persoane aflate la bord (36 de pasageri si 61 de membri ai echipajului) au supravietuit. Ca si Titanicul, nava al carei nume i-a fost atribuit neoficial, Hindenburg a avut un sfarsit tragic.

Cauza reala a catastrofei nu este cunoscuta nici astazi, dar speculatiile despre un posibil sabotaj, prezentate si in filmul "Hindenburg", sunt excluse. Conditiile de la bord erau similare cu cele de pe marile vapoare transoceanice de lux. La acea vreme, calatoria cu zeppelinul era cea mai avantajoasa alternativa pentru oamenii de afaceri.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO