Prima pagina

Dupa afaceri Premium: Fashion statement pe patru roti

Dupa afaceri Premium: Fashion statement pe patru roti
13.06.2008, 09:42 21

Iar in acest sens sunt numeroase exemple care pot fi date, de la masini sport, ale unor marci istorice, la cele de volum, care au fost special personalizate de catre proprietari. Contrar asteptarilor, cele de volum, despre care se spune ca in general nu au personalitate, au avut cel mai mare impact asupra industriei. Tot ce a insemnat automobil cu personalitate a fost impartit in doua categorii - cea americana si (partial) britanica, si cea europeana.
Cand vorbim de americani, vorbim de masini sport, cu motoare mari consumatoare de benzina. La europeni, s-au identificat masinile mici, de oras, care presupuneau costuri scazute de intretinere si de achizitie, dar "cu personalitate" - sa nu uitam de celebrele "bubble cars" din anii '50 si '60, care nu erau nimic mai mult decat niste scutere cu o caroserie - istorie care se repeta in Europa de Vest, tot mai multi renuntand la automobilele "full-size" in favoarea scuterelor sau automobilelor din categoria lui smart fortwo.
Constructorii au dorit in era moderna, dupa 1990, sa reinvie succesul unor modele precum Fiat 500, Mini, Beetle, dar si masini sport precum Ford Mustang sau Dodge Challenger pe continentul american.
Lipsa de inspiratie sau dorinta de a actualiza o reteta de succes a dus la aparitia "remake-urilor" - aceeasi imagine, dar proiectata asupra unei platforme tehnice moderne.
In Europa au existat trei modele emblematice, toate remarcate dupa cel de-al doilea razboi mondial - Mini, Fiat 500 si VW Beetle, productia caruia a debutat in 1938. Toate trei si-au pus amprenta asupra deceniilor in care au fost produse, ramanand unele dintre cele mai longevive automobile din istorie.

Datorita succesului din anii '50, actualele concerne auto au decis ca este timpul ca acestea sa rescrie istoria.
Daca atunci atat Fiat 500 cat si VW Beetle au fost proiectate pe aceeasi idee precum actuala Tata Nano - cea mai ieftina masina aflata in productia de serie, remake-urile s-au indepartat insa de la ideea ce a stat la baza originalelor.
Cea mai spectaculoasa revenire dintre cele trei a fost cea a lui Fiat 500 - in luna iulie a anului trecut, la exact 50 de ani de la lansarea originalului, in cadrul unei festivitati regizate de acelasi om care s-a ocupat si de Olimpiada de la Torino.
Sa revenim la masina. Spre deosebire de concurentii sai directi, Mini si VW Beetle, care au fost pozitionati in nisa premium a automobilelor de oras, Fiat 500 a pastrat ceva din original. Spre exemplu, in momentul lansarii, s-a anuntat pretul de 10.500 de euro pentru Europa de Vest si de 9.500 de euro pentru tari precum Romania, in comparatie cu 12.833 de euro pentru un Beetle. Se vrea premium, dar s-a urmarit sloganul "by the people and for the people" - de catre popor, pentru popor - cu alte cuvinte, o masina cu un raport pret-calitate cat mai bun, care in plus vine si cu o imagine istorica.
Dar de la ce a pornit totul in anii '50? Pentru a face fata cererii pietei de dupa razboi de automobile low-cost - situatie similara cu cea actuala din tari precum India sau China, Fiat a proiectat in anii '50 modelul 500 pe aceeasi idee precum VW Beetle. Si, la randul sau, Fiat 500 a fost folosit drept model de catre alti constructori europeni, inclusiv de catre Seat.
Cu o lungime de numai 2,97 m si propulsata de un motor cu doi cilindri de 479 centimetri cubi, 500 a fost prima masina din clasa mini, segmentul destinat automobilelor de oras.?In 2007, la fel ca si in 1957, Fiat 500 a fost lansat pe aceeasi idee - cea de inovatie - iar daca motorul nu mai are 0,5 litri, constructorul a facut in asa fel incat toate celelalte detalii sa fie legate de prima cifra din "500". De la garantia de cinci ani, oferita in Italia, la posibilitatea de a-l achizitiona in leasing cu cinci euro pe zi, timp de cinci ani. Iar noutatea o reprezinta modul aproape nelimitat de configuratii - 500.000, care ne aduce la titulatura de "fashion car" de la inceput. Cand masina nu mai este o simpla modalitate de transport, ci un "fashion statement" sau chiar un stil de viata. Iar configurarea masinii permite chiar si alegerea unui anumit tip de cheie sau chiar si un anumit sticker pentru caroserie. Originalitatea si modularitatea sunt elemente asociate in general cu masinile din segmentul premium, sau exclusivist, iar primul exemplu este Ferrari Scaglietti "One to One", care permite viitorului proprietar sa-i configureze toate detaliile. Dar in acest caz nu vorbim de un Ferrari, ci de un Fiat 500, care utilizeaza o platforma tehnica de Panda - modelul de clasa mini al constructorului italian, dar care a fost modificata pentru a reinvia legenda lui Cinquecento.
Succesul noului model se reflecta cel mai bine in timpul de asteptare, care chiar si in Italia depaseste o luna pentru un model personalizat de catre client.
Opusul lui Fiat 500 il reprezinta VW Beetle, desi a "inaugurat" trendul remakeurilor. Opus in sensul ca s-a impus pe piata nord-americana, si nu cea europeana cum si-ar fi dorit VW.
Spre deosebire de 500, care s-a fabricat din 1957 pana in 1975, "Broscuta" a avut o cariera mult mai lunga - probabil cea mai lunga din istorie. Din 1938 cand a fost lansata la Berlin, fiind creata de catre Ferry Porsche, geniul care a pus bazele companiei Porsche, si pana in 2003 cand s-a produs ultimul VW Beetle in Mexic - cu cinci ani dupa ce Volkswagen a demarat producerea noului Beetle.
Intr-un clasament al celor mai influente automobile ale secolului XX, Beetle s-a pozitionat pe locul al patrulea, dupa Modelul T al Ford (primul automobil construit pe o banda de asamblare), Mini si Citro?n DS.
Avand in vedere lansarea modelului in 1998, VW va lansa anul viitor "noul nou Beetle", cu design inspirat de conceptul up!, prezentat in cadrul Salonului de la Geneva.
Probabil cel mai conservator model dintre cele trei ramane Mini. Daca Beetle a ramas in fabricatie pana in 2003, dar in Mexic, Mini a ramas in productie din 1959 pana in 2000 in Marea Britanie - tara cunoscuta pentru marci precum Morgan, care utilizeaza si in prezent sasiu realizat din lemn, ca la inceputul industriei auto, dar si Aston Martin sau Jaguar. Mini este fara doar si poate cel mai emblematic automobil produs vreodata in Regatul Unit.
Spre deosebire de 500 sau Beetle, care au apartinut unor companii puternice precum Fiat si VW, Mini este o marca, nascuta in 1969, primele Mini fiind vandute sub brandul Austin Morris.
Preluat la finele deceniului de catre BMW, in 2001 Mini s-a relansat, avand in prim-plan caracterul sport al marcii, completand perfect gama de modele a constructorului german. Iar succesul sau este perfect vizibil pe strazile aglomerate ale capitalelor vest-europene.
Cele trei modele pot fi cu usurinta impartite in doua categorii: Mini si Fiat 500 - destinate aproape in exclusivitate pietei europene - si Beetle, in cazul caruia mai mult de jumatate din vanzarile realizate de la lansarea in 1998 au fost inregistrate in Statele Unite.
Revenind la "automobilele fashion", fenomenul poate fi cel mai bine explicat prin trendul actual al industriei auto. In tarile emergente, totul trebuie sa se intample "acum". Chiar daca se achizitioneaza un Rolls Royce sau o Dacia Logan. Pe pietele mature, totul se vrea cat mai individual posibil, fiecare automobil sa fie special conceput si configurat pentru fiecare client in parte - ceea ce se reflecta cel mai bine in strategia noului Fiat 500.
La fel si in cazul lui Mini, care urmeaza sa lanseze inclusiv un SUV urban in perioada imediat urmatoare, alaturi de "Clubman" - versiunea break cu trei usi a aceluiasi Mini.
In viitor, mai apropiat sau ceva mai indepartat, constructorii de automobile vor cauta sa ofere noilor modele tot mai multa personalitate, astfel incat cel de la volan sa aiba senzatia ca acea masina a fost special proiectata pentru el sau ea. "Inspiratia" poate veni de la un model "retro", precum Cinquecento, Mini sau Beetle, dar si modele complet noi precum smart, care datorita dimensiunilor extrem de reduse a reusit intr-un timp scurt sa se impuna in traficul vest-european.

Noul Beetle
pret de catalog 17.500 E

Noul Cinquecento
pret de catalog 13.800 E

Beetle Cabrio
pret de catalog 20.300 E

Noul Mini Cooper
pret de catalog 16.000 E

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO