Prima pagina

De Paste, cumparaturile s-au facut dupa harta

29.04.2003, 00:00 15

Vanzarile in marile magazine - supermarket sau hypermarket- au crescut puternic inaintea Pastelui, atat fata de perioadele normale cat si fata de aceeasi perioada de anul trecut. Dar acest lucru era de de asteptat.
Noutatea de anul acesta a fost comportamentul consumatorului. Invatati ce se caute si unde, clientii s-au dus direct la locurile stiute.  
"Anul acesta oamenii nu au mai <cascat ochii>; stiau inca de la intrarea in magazin ce aveau de luat si unde era amplasat. La doar o ora de la deschidere, cozile erau formate, fata de trei-patru ore alta data", spune unul dintre lucratorii comerciali din cadrului unei companii straine care detine magazine in Romania. Astfel, anul acesta cumparaturile s-au facut nu numai dupa lista, ci si dupa harta: a supermarketului.
In aceste conditii era normal ca perioada dinaintea sarbatorilor de Pasti sa fie mai "fructuoasa" decat anul trecut, comerciantii avansand cresteri intre 10% si 40-50% ale vanzarilor in acest an.
"Vanzarile magazinului nostru progreseaza intr-un ritm constant, iar cresterea incasarilor in perioada de Paste <tine pasul> cu cresterea globala a magazinului", a declarat Farncois Oliver, directorul general al Carrefour Romania. In primul trimestru al anului, vanzarile magazinului pe care grupul francez il detine la iesirea din Bucuresti spre Pitesti au crescut cu aproape 10%, depasind 21 de milioane de euro.
In cazul magazinelor de tip hard-discount (bazate pe promotii permanente) cresterea a fost si mai mare in acest an.
"Avem o crestere de 25% pentru magazinul din Bucuresti - singurul care a fost deschis si in perioada similara a anului trecut", spune Rainer Exel, directorul general al Rewe Romania, compania care opereaza reteaua de magazine XXL Mega Discount!. Cresterea cifrei de afaceri a Rewe Romania este cu atat mai mare, cu cat compania detine in prezent patru magazine, dintre care ultimele doua, amplasate in Buzau si Targoviste, au fost deschise cu doar cateva saptamani in urma.
La baza acestor cresteri au stat, dupa cum era de asteptat produsele traditionale in aceasta perioada.
"S-au vandut foarte bine produse precum cozonaci, produse din ciocolata si carnea de miel", spune reprezentantul Carrefour. Cu toate acestea, anul acesta a adus dupa sine si cateva modificari fata de tiparul celorlalti ani.
"Cred ca postul nu a fost tinut asa strict de catre toti clientii, avand in vedere ca desi s-au vandut foarte bine produsele de post, nu s-a constatat o scadere semnificativa a vanzarilor la articole pe baza animala, precum carne, preparate din carne", crede Rainer Exel.
In ceea ce priveste cel mai "aglomerat" week-end" din punct de vedere al vanzarilor dupa cel de Craciun, raspunsul jucatorilor de pe piata romaneasca de retail este unanim: cel din 19-20 aprilie.
Mai mari cu 30% pana la 50% fata de media anuala, vanzarile din perioada Pastelui au beneficiat si in acest an de corelarea cu zilele libere de la inceputul lunii mai.
"Impresia generala este ca pregatirea pentru acest sezon a inceput din timp", a declarat Adelina Badea, coordonator marketing la Mega Image. Potrivit acesteia, au mers foarte bine in acest an promotiile care au avut la baza pachete. "Un fixativ cu vopsea sau un after shave impreuna cu un deodorant, acesta a fost genul de promotii care au <vandut> foarte mult in acest an" adauga Badea.
Cu toate acestea, "grosul" a continuat sa fie reprezentat de produse traditionale precum carne de miel sau ingrediente pentru mancaruri "de sezon".
"S-a constatat o crestere a gamei de ingrediente, precum stafide, miez de nuca, nuca de cocos, drojdie, esente pentru prajituri, zahar vanilinat, praf de copt, ornamente pentru prajituri, frisca sau maioneza", spune Rainer Exel, director general al retelei de magazine XXL Mega Discount!.
Afirmatia este valabila si in cazul Carrefour. "Nu au existat modificari importante in structura vanzarilor in raport cu aceeasi perioada a anului trecut", spune Francois Oliver, director general Carrefour Romania.
Cresterea vanzarilor a fost influentata in acest an si de comportamentul consumatorului. "Acesta incepe sa prefere formele moderne de comert celor primare, unde, in multe situatii, calitatea nu este certificata sau controlata corespunzator", adauga Exel.
Reteaua Mega Image include in prezent 14 supermarketuri amplasate in Bucuresti si in orase precum Ploiesti sau Constanta. XXL Mega Discount! detine patru magazine, din care unul in Bucuresti si cate unul in Sibiu, Targoviste si Buzau. Carrefour opereaza in prezent un singur hypermarket in zona de vest a orasului Bucuresti, la iesirea spre Pitesti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO