Prima pagina

Constructorii romani au intrat pe contrasens

Constructorii romani au intrat pe contrasens
21.01.2004, 00:00 14



Piata romaneasca de constructii a crescut puternic si anul trecut, primele estimari indicand o valoare de aproximativ 6 miliarde dolari in 2003, insa de aceasta data liderii traditionali - Hidroconstructia sau CCCF nu au mai simtit- cresterea, ci dimpotriva. Pentru prima oara, cele mai mari companii de constructii romanesti sunt pe o traiectorie inversa pietei, cu scaderi puternice de pana la 20% in euro, marja cu care piata de profil a crescut anul trecut, potrivit unor prime estimari. In schimb, activitatea operatorilor straini s-a imbunatatit, iar trendul este de crestere. Se estimeaza ca acestia vor catiga tot mai mult teren. Pentru proiectele mari, finantatorii cer pentru constructori o cifra de afaceri si experienta de anvergura proiectelor, situatie in care nu se regaseste nici macar o companie romaneasca.



Marii contractori internationali precum Bechtel (SUA), Vinci (Franta) sau Strabag (Germania) au intrat in forta pe proiectele mari de infrastructura rutiera lansate in ultimii ani, cu valori de sute de milioane de dolari, care trag piata de profil in sus.



"Piata a crescut. Au aparut multi concurenti - firme germane, italiene, dar si turcii, spaniolii, grecii sau portughezii isi cauta debuseul aici. CCCF a incheiat anul 2003 in scadere, cu o cifra de afaceri de



aproximativ 100 milioane euro, fata de un nivel de peste 110 milioane euro in 2002. A fost un complex de factori care a condus la aceasta situatie - am avut lucrari blocate cam jumatate de an, iar concurenta din partea companiilor straine a crescut", a comentat pentru Ziarul Financiar Nicolae Constantinescu, presedintele CCCF.



Primele calcule indica o scadere de 17% in euro a cifrei de afaceri a companiei de constructii, de la 3.800 miliarde lei (121 mil. euro) la un nivel de 100 mil. euro. O scadere similara a volumului de afaceri este estimata si de catre Hidroconstructia, cu circa 18,5% in euro, care mizeaza pentru anul trecut pe o cifra de afaceri de circa 110 mil. euro fata de 135 mil. euro in 2002. Compania a resimtit din plin evolutia din primul trimestru al anului trecut, pe fondul prelungirii iernii si a inceperii lucrarilor in aprilie.



Ambele companii au ca tinta proiectele mari de pe piata, in care au acces numai constructorii internationali cu expertiza in domeniu, capabili sa atraga oferte de finantare a proiectelor. Ca strategie, CCCF este deja activ in mai multe formule de consortii sau societati mixte, castigand la finele anului trecut alaturi de Astaldi si Max Bogl (Germania) doua contracte in valoare de 80 milioane euro pentru executia a doua tronsoane din autostrada Bucuresti - Cernavoda.



Pe de alta parte, Hidroconstructia, companie cu un larg portofoliu de lucrari pe piata, vrea sa reintre in pozitia de partener sau subcontractor pentru operatorii straini pe proiectele de autostrazi. De asemenea, fiind constructor specializat de lucrari hidrotehnice, face parte din doua consortii, care vor executa pentru Hidroelectrica doua proiecte de amenajare hidroenergetica, ambele cu o valoare de peste 100 mil. euro.



"A crescut competitia din partea companiilor straine pe piata romaneasca. Unele dintre ele au intrat pe piata chiar fara competitie, prin incredintare directa a unui contract, asa cum este cazul companiei americane Bechtel", a spus pentru Ziarul Financiar Liviu Daschievici, director general al Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii.



In paralel, operatorii straini de pe piata romaneasca sunt pe valul cresterii pietei, printre acestia Astaldi (Italia), Vinci (Franta) sau Diekat (Grecia). La finele anului trecut, grupul italian Astaldi estima pentru 2003 o cifra de afaceri de circa 55 mil. euro, in crestere cu 37% fata de anul anterior. Pentru 2004, asteptarile sunt si mai mari, fiind luata ca tinta o cifra de afaceri de 70 mil. euro.



Diekat Romania estima pe o crestere si mai spectaculoasa a cifrei de afaceri de la 15,8 mil. euro in 2002 la 27,3 mil. euro in 2003.



Nu in ultimul rand gigantii lumii si-au intins mainile catre piata romaneasca. Astfel, grupul francez Vinci, cu o cifra de afaceri anuala de 17 mld. euro (de patru ori mai mare decat intreaga piata de profil romaneasca) a iesit din anonimat anuntand in ultimii doi ani proiecte pe piata locala, cu o valoare cumulata de 426 mil. euro. Dupa cinci ani de prezenta discreta, Vinci estima pentru piata romaneasca in 2003 un volum de afaceri de 25 mil. euro, int imp ce Soconac (filiala locala) are o cifra anuala de 2-3 mil. euro.



Lovitura de gratie a venit din partea americanilor de la Bechtel, care au semnat in decembrie 2003 cel mai mare contract de investitii din istoria Romaniei, in valoare de circa 2,5 mld. $ pentru executia autostrazii Brasov- Cluj-Oradea-Bors.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO