Prima pagina

Ce strategii folosesc companiile care fac fata cu brio crizei economice

05.09.2008, 16:51 47

Companiile care au avut o evolutie multumitoare pe perioada crizei pot fi incadrate in trei categorii: acelea a caror natura este adaptabila la un climat potrivnic, acelea care au luat decizii specifice pentru a face fata situatiei si cele care pur si simplu s-au descurcat bine pe toata perioada, scrie International Herald Tribune.
In prima categorie se incadreaza companii ale caror nume sunt previzibile, insa se vor regasi si nume la care nimeni nu s-ar fi gandit.
"Acelea care produc bunuri de al caror consum nu ne putem priva se descurca destul de bine", afirma Dirk van Dijk, directorul de cercetare la Zacks Investment Research din Chicago. "Acest lucru te duce cu gandul la nume mari precum Procter & Gamble".
Se pare ca nimeni nu se poate lipsi de pasta de dinti.
Acum insa si un produs ca asigurarile poate deveni profitabil pentru o companie cu filiale in toata lumea.
O companie ca Aflac, gigantul asigurarilor din SUA, "este mult mai bine pozitionat decat majoritatea companiilor din sectorul financiar, deoarece ei isi desfasoara o mare parte din activitatea lor in Japonia", spune van Dijk. "Daca vinzi peste hotare, obtii un profit mai mare intr-o moneda care acum valoreaza mai mult". In martie, yenul s-a apreciat fata de moneda americana pana la 97 de yeni pentru un dolar, fata de 117 yeni, valoarea din urma cu un an.
Van Dijk a adaugat ca acele companii cu activitate diversificata, nu numai in ceea ce priveste numarul de piete, dar si numarul de produse, au sanse mai mari sa supravietuiasca unor perioade dificile. Pentru o companie americana sau europeana, o combinatie de bunuri exportabile (ca masinile de spalat) si ne-exportabile (service-ul) ar imparti riscul expunerii intre pietele locale si cele straine.
A doua categorie de companii - acelea care adopta deciziile potrivite - include de asemenea un grup la care nimeni nu s-ar fi asteptat: companiile care au majorat preturile in timpul crizei din Statele Unite si Europa. Preturile in crestere in timp ce cererea scade nu este o reteta de succes pentru cresterea profiturilor, insa in situatia actuala lucrurile iau o alta intorsatura.
"Este evident ca unele companii trec cu bine peste cresterile de preturi", spune Tim Bond, aflat la conducerea diviziei de alocare a activelor la nivel global pentru Barclays Capital din Londra.
El a indicat ca exemplu experienta pe care Unilever o are in ceea ce priveste cresterea preturilor: "Au avut succes cu cresterea preturilor, clientii lor trecand de la brandurile mai scumpe la cele mai ieftine ale companiei".
Avantajul a fost reprezentat de faptul ca preturile au fost majorate chiar si la produsele ieftine, spune Bond. Preturile crescute au ajutat Unilever sa faca fata inflatiei crescute la materiile prime, si asta nu a condus neaparat la scaderea vanzarilor pe pietele in dezvoltare din afara Statelor Unite si Europei.
"Se vor decurca bine pe pietele emergente", a adaugat el, si probabil vor supravietui in Europa.
Ce este de spus despre companiile care se descurca bine indiferent de conditii? Southwest Airlines a castigat credit pentru "escaladarea" cu succes a costurilor la combustibil, un alt merit pentru managerii care au ghidat cu succes compania pe timpul problemelor financiare care ii doboara in mod constant pe competitorii sai.
Chiar si o companie de vehicule cu motor poate manageria cu succes criza, in pofida problemelor pe care le traverseaza industria. Van Dijk a laudat camioanele Paccar, a caror companie producatoare are sediul in Bellevue, Washington, si care produce brandurile Kenilworth si Peterbilt. "Ei nu pierd niciodata bani".
Desigur putem vorbi si de unele companii din domeniul extractiei de petrol si gaze care nu au mai pierdut bani de multi ani.
Aceia care au cumparat drepturi de a fora dupa resurse atunci cand energia era ieftina - si totodata, la fel erau si drepturile - s-au descurcat foarte bine, spune Van Dijk.
Cu toate acestea, Bond a avertizat ca unii dintre acestia ar fi putut reactiona de o maniera exagerata in fata cresterilor recente de preturi, incercand sa obtina profituri cat mai pot.
"Cand pretul petrolului a crescut, o serie de producatori spuneau 'O Doamne, nu putem pierde ocazia pe care ne-o ofera cel mai bun pret din istoria petrolului'", a spus el.
"Situatii similare se regasesc la tot pasul, fapt ce sugereaza ca sunt cu mult mai multe decizii proaste decat bune cele care se iau in aceste momente".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO