Prima pagina

Caile ferate romanesti, o afacere mare pentru Siemens

27.01.2004, 00:00 17



Volumul comenzilor celui mai mare concern industrial german, Siemens, contractate sau in curs de contractare de la companiile feroviare romanesti este de aproximativ 740 milioane euro, potrivit ultimelor date disponibile. Pe langa contractul comercial in derulare cu CFR Calatori, in valoare de 321 mil. euro, germanii mai au la orizont trei comenzi: optiunea "prinsa" in contractul cu CFR Calatori pentru o comanda suplimentara de 104 automotoare, estimata la 300 mil. euro, o comanda pentru dotarea unor statii de cale ferata cu sisteme de centralizare electronice, respectiv livrarea a 40 de locomotive Diesel pentru CFR Marfa.



Strategic, concernul german si-a construit o pozitie puternica pe piata romaneasca in doua domenii: sectorul feroviar si cel energetic. In ultimii trei ani, germanii au luat prin contractele semnate un avans important fata de concurentii sai internationali activi pe piata locala - Alstom (Franta) si General Motors (SUA). Companiile feroviare de stat au nevoie sa-si modernizeze infrastructura proprie, iar Siemens a valorificat din plin aceasta oportunitate.



"Siemens este interesat de a avea o pozitie de mare anvergura pe piata feroviara romaneasca. Romania ar putea avea o dezvoltare pe acest segment ca in cazul Elvetiei, care are o industrie feroviara profitabila de la un cap la altul", a spus pentru Ziarul Financiar Adrian Baicusi, director general al Siemens SRL, filiala locala a grupului german. Grupul german a fost invitat in toamna anului trecut de premierul roman Adrian Nastase sa ia in calcul o participare la privatizarea companiei Electroputere Craiova. Pana acum, Siemens nu a marsat la aceasta afacere.



Siemens a semnat in 2001 cel mai mare contract din istoria industriei locale de material rulant de dupa 1989 cu CFR Calatori, cu finantare garantata de stat. Contractul prevede livrarea a 120 de automotoare Desiro pana in 2007, din care 57 de provenienta germana, iar restul asamblate la Astra Vagoane Arad. Valoarea contractului a fost de 321 mil. euro, iar valoarea comenzii s-ar putea dubla in perioada urmatoare.



"Contractul incheiat cu Siemens are o clauza de optiune ulterioara de inca 104 automotoare, daca noi suntem multumiti de ele cum functioneaza sau nu. In cazul in care optam pentru comanda suplimentara, aceasta s-ar derula dupa ce va fi livrat lotul actual", explica Valentin Bota, directorul general al CFR Calatori. Acesta a adaugat ca Siemens a semnat acest contract, ca urmare a castigarii unei licitatii organizate in 1995 - 1996. "De atunci, companiile feroviare fie au avut prea putini bani alocati acestui proiect, fie nu s-a vrut", mai spune Bota. Semnarea contractului si-a produs efectele inca de anul trecut, cand filiala locala a grupului se astepta la o triplare a afacerilor de pana la 240 mil. euro, in special datorita contractului cu CFR Calatori.



In acest moment, Siemens este in discutii cu CFR Marfa pentru un contract de livrare a 40 de locomotive Diesel, estimat la 80 mil. euro, afirma surse apropiate discutiilor.



"Se discuta schema de finantare a contractului comercial, care nu va fi garantat de stat. Banca finantatoare este West LB din Germania, iar dobanda la credit va fi sub cea de la contractul de eurobonduri ( n.r. - 10,5% pe an). Impreuna cu consultantul nostru, PricewaterhouseCoopers, se discuta si o perioada de gratie la credit, contractul comercial urmand sa fie semnat probabil in luna februarie", au mai adaugat sursele citate. Din cele 40 de locomotive, Siemens urmeaza sa livreze din Germania 10 bucati, iar restul sa fie asamblate de un partener local, care va fi ales dintre Electroputere Craiova, Faur Bucuresti si Remar Cluj, potrivit ultimelor informatii disponibile.



In plus, ministerul transporturilor a fost autorizat printr-un act normativ sa contracteze imprumuturi externe de 45 mil. euro, cu garantia Finantelor, pentru dotarea unor statii de cale ferata cu sisteme de centralizare electronice de productie Siemens AG. Nemtii vor echipa astfel statiile de cale ferata Ploiesti Est, Ploiesti Vest, Ploiesti Triaj, Deva, Simeria, Alba Iulia si Sighisoara.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO