Autostrada Comarnic-Braşov, care ar urma să fie construită în regim de concesiune, îşi va afla viitorul abia pe 15 februarie, la peste un an de la momentul anunţării companiilor care vor realiza această şosea, grecii de la Aktor, francezii de la Vinci şi austriecii de la Strabag.
“Sunt convins că autostrada Comarnic-Braşov e un proiect strategic. (…) Pe 15 februarie trebuie să spunem companiilor care au câştigat în primă fază, semnăm sau nu semnăm. Pe 15 februarie să spunem da sau nu. Se apucă de treabă sau le zicem încă o dată nu. Din punctul meu de vedere, ar trebui să pornim proiectul”, a spus premierul Victor Ponta, în cadrul unei conferinţe de presă ce a avut loc astăzi la Ministerul Transporturilor.
“Ori ne apucăm din 15 februarie, ori o lăsăm pentru generaţiile viitoare”, a mai spus Ponta.
Cea mai mare necunoscută care planează asupra acestei autostrăzi şi care practic a decalat în 2014 termenul de semnare a contractului de concesiune este modalitatea de finanţare.
Statul român a mai încercat să construiască autostrada Comarnic - Braşov în concesiune de două ori, în 2004 şi 2010, dar de fiecare dată a eşuat.
În total, autostrada Comarnic - Braşov va „înghiţi“ în cei 29 de ani de concesiune între 3,4 şi 3,7 miliarde de euro, potrivit unei analize a ZF care ia în calcul costul de construire, proiectare, project management şi consultanţă, cheltuielile cu dobânzile, dar şi întreţinerea autostrăzii pe o perioadă de 26 de ani (aceasta din urmă se ridică la 973 milioane de euro).
Suma nu include taxe, impozite, alte costuri financiare sau inflaţia. Guvernul şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) estimau la începutul anului trecut că doar costul de construire şi proiectare al autostrăzii Comarnic - Braşov se va ridica la 1,8 mld. euro.