Politică

Campania electorala negativa este imbratisata de toate partidele politice

22.03.2004, 00:00 54



Toate datele ne arata ca si anul acesta campaniile electorale vor fi bazate pe atacuri fara menanjamente la adresa rivalilor politici. Primii doi competitori politici, PSD pe de o parte, si Alianta PNL - PD, se trimit reciproc de cateva zile in fata Parchetului National Anticoruptie (PNA). Sunt scose de la naftalina dosare cu acuzatii vechi, care nu si-au gasit niciodata rezolvarea.



PSD a anuntat ieri ca va merge pe o campanie electorala negativa, ca raspuns la acuzatiile "murdare" pe care Alianta PNL - PD le aduce de mai multa vreme oamenilor de baza ai PSD din teritoriu. Secretarul general al PSD, Dan Matei Agathon, a spus-o raspicat: "In situatia in care acestia au dezgropat securea raboiului, PNL si PD sa se astepte la o riposta pe masura, hotarata, pentru ca noi stim sa facem campanie electorala negativa".



De cateva zile, PSD a inceput o actiune de infierare a "baronilor" liberali, partidul de guvernamant solicitand interventia PNA in cazul vicepresedintilor Gheorghe Flutur si Paul Pacuraru si a altor fruntasi, intre care Valeriu Stoica, Nini Sapunare (deputat), Calin Popescu Tariceanu (purtatorul de cuvant al Aliantei), Nicolae Vlad Popa (senator), Ioan Ghise (primarul Brasovului). Multe dintre dosare sunt insa vechi si incurcate, justitia nu le-a dat niciodata de capat, iar readucerea lor in disputa publica ar putea fi interpretata mai degraba ca o lipsa de idei, daca nu este intr-adevar o strategie.



Afacerea Megapower in care ar fi fost implicat, potrivit PSD, Theodor Stolojan, dateaza de la inceputul anilor '90. Altele dosare cu acuzatii sunt mai proaspete, dar oricum au peste patru ani si au fost subiect de campanie si la alegerile precedente. Cele patru capete de acuzare pe care PSD i le aduce lui Gheorghe Flutur au mai fost anchetate in anii '90 iar vicepresedintele liberal a fost scos din culpa. Flutur s-a plans de altfel, la Parlamentul European, acuzand PSD ca foloseste organismele statului ca "politie politica, dupa modelul de dinainte de 1989".



Un alt partid, de aceasta data expraparlamentar, dar cu multe pretentii, pare sa fi ales o campanie electorala negativa. Este vorba de Actiunea Populara, a lui Emil Constantinescu, care in ultima vreme a atacat atat puterea, cat si opozitia. AP a inceput o actiune - fara sanse - de strangere de semnaturi pentru schimbarea Guvernului. In aceeasi vreme a readus in discutie publica un dosar vechi care il priveste pe Traian Basescu, acuzat de colaborare cu Securitatea. Procesul intentat de Basescu purtatorului de cuvant al AP, Mugur Ciuvica, va face vizibila Actiunea Populara pe plan mediatic - adica o sansa in plus de a scoate partidul din limita celor doua procente cu care este creditat de electorat.



PRM, partid condus de Corneliu Vadim Tudor, pare in ultima vreme la adapost de atacurile adversarilor, alegand, la randu-i, sa fie ingaduitor cu celelalte partide. Strategia senatorului Tudor este de a face sa se creada ca partidul si-a modificat discursul populist si xenofob. Partid fara program clar, PRM incearca in aceste zile sa se prezinte drept o formatiune europeana - prin renegarea discursului demagog. Aceasta este ratiunea pentru care Tudor a angajat in campanie firma israeliana de PR a lui Eyal Arad, starnind protestul lumii ebraice fata de cel din urma. Este greu insa de spus cat va mai tine Tudor ascunsa lozinca "Sus patria jos mafia", si discursul populist, cele care au propulsat PRM pe locul doi in parlament.



PUR, partid care pretinde ca va intra singur in Parlament - dupa ce in 2000 a candidat pe listele PSD - este interesant, cel putin din punctul de vedere al echipei angajate pentru campania electorala. Strategul de campanie al umanistilor este Dick Morris, care i-a consiliat pe mai multi presedinti, intre care Bill Clinton, Boris Eltin sau Vicente Fox. In primele sale aparitii in spatiul public romanesc - canda a anuntat ca o va consilia si pe Lia Roberts pentru presedintia Romaniei - Morris s-a remarcat printr-o iesire dura la adresa partidului la putere. El a spus despre Adrian Nastase, dar si despre Ion Iliescu, ca sunt "oameni vechi". Creditat in sondaje cu 3%, PUR va intra probabil in jocul unei politici electorale negative care ii va spori vizibilitatea in spatiul public.



Departe de cearta politica dintre partidele romanesti, UDMR, care se adreseaza electoratului maghiar, va oferi acestui segment tot un spectacol de campanie negativa. UDMR este fortata sa faca acest lucru intrucat va avea probabil contracandidati in randurile formatiunilor maghiare. Deja Uniunea a lansat o ofensiva dura impotriva contracandidatilor din maghiarime, acestia acuzand la fel de dur conducerea UDMR ca a renuntat la idealurile specifice.



Este greu ca in acest zgomot continuu de sabii in care se dezgroapa trecutul, dezbaterile de programe - daca exista - sa-si mai faca loc si sa fie receptionate ca atare de electorat. Cat despre solutii la situatia economica sau la cea sociala (pentru sistemul de sanatate sau pentru pensionari)...nici atat.



Analistul politic Dan Pavel spune ca lucrurile sunt cumva firesti pentru societatea romaneasca. "Intr-o societate educata sa asiste pasiv la spectacolul mediatic de prost gust, oamenii se uita mai mult la scandaluri. Lumea asta si vrea. Este vechi dosarul Megapower? Nu, pentru unii este chiar un lucru nou. Pentru PSD strategia negativa este buna si a fost de multa vreme gandita. Vorbeste opozitia de baroni? Iata si PNL si PD au baroni! Cu toate ca diferenta este foarte mare. PSD este un partid mult mai asezat, baronii din teritoriu sunt mult mai puternici decat cei ai opozitiei - cu exceptia acelora care fac afaceri cu PSD. S-au intalnit cazuri, inclusiv in perioada 1996 - 2000". Pavel spune ca pericolul unei astfel de campanii este indepartatea elctoratului de clasa politica, desi spectacolul este gustat: "Oamenii vad disputele si spun ca toti politicienii sunt corupti si astfel creste numarul nehotaratilor".
iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO