Politică

Alegerile europarlamentare. Din cauza crizei care afecteaza sponsorii, partidele nu prea mai au bani de campanie

Alegerile europarlamentare. Din cauza crizei care afecteaza sponsorii, partidele nu prea mai au bani de campanie

Romania va avea in viitorul Parlament European 33 de deputati (FOTO: Reuters)

13.05.2009, 00:00 139

Candidatii pentru alegerile europarlamentare din 7 iunie pot cheltui legal suma maxima de 10 milioane de euro. Dar mai sunt sponsori generosi pentru acest efort?

Legea finantarii partidelor este mult mai generoasa cu candidatii pentru europarlamentare decat cu, de pilda, candidatii pentru Parlament. Un candidat pentru europarlamentare poate cheltui suma maxima de 2.500 de salarii minime brute pe economie (1,5 mil. lei), cu mult peste ce poate cheltui un candidat la parlamentare - de pilda un candidat pentru alegerea sa in Senat poate cheltui 500 de salarii minime, iar un deputat 350 de salarii minime.
Romania are in Parlamentul European 33 de locuri pentru care se vor lupta 287 de candidati, ceea ce inseamna ca suma totala permisa de lege pentru a fi cheltuita in aceasta campanie este de 43 de milioane de lei, aproximativ 10 milioane de euro.
Partidele au inscrise fiecare pe lista sa cate 43 de candidati (pentru ca pe langa lista de 33 de locuri trebuie sa inscrie si o rezerva), lucru care avantajeaza partidele, intrucat majoreaza suma ce poate fi cheltuita de o formatiune politica. Explicatia este ca, desi legea plafoneaza cheltuielile pe un candidat, candidatii sunt inscrisi pe liste de partid. Este de presupus ca banii permisi de lege (per candidat) vor merge pe promovarea candidatilor cu sanse care vor depasi sumele legale fara ca acest lucru sa poata fi cuantificat. Asa stand lucrurile, plafonul maxim pe care un partid politic il poate cheltui in aceste alegeri se ridica undeva la suma de 64,5 mil. lei (1,6 mil. euro).
 
Criza taie apetitul pentru sponsorizari
Insa la aceasta campanie ceea ce s-ar putea dovedi un handicap pentru partide este chiar criza economica, dar si alegerile prezidentiale. Legea permite sponsorizari din partea persoanelor fizice (200 de salarii minime brute pe an) si din partea persoanelor juridice (500 de salarii minime pe an).
La alegerile trecute - locale si legislative - firmele au dat partidelor, potrivit datelor din Monitorul Oficial, aproximativ 15 milioane de euro. Principalul beneficiar a fost PNL (6 mil. euro), PD-L (5 mil. euro) si PSD (4 mil. euro). Mai au acum firmele bani sa plateasca partidele sau se vor gandi in primul si in primul rand sa plateasca salariile, lasand "prieteniile" sau interesul politic la o parte? Sau, pe de alta parte, vor pastra ele banii pentru prezidentiale, avand in vedere ca sumele care pot fi date de firme, legal, sunt plafonate pe un an? (Basescu si-a facut deja cont de campanie, unde are 35.000 de euro.)
Dan Andronic, fostul strateg al Partidului National Liberal, spune ca donatorii nu se vor mai inghesui sa doneze bani pentru europarlamentarele din 7 iunie, pentru ca ele nu au o miza in sine, iar accesul la resurse este limitat in contextul crizei financiare globale. In plus, arata Andronic, alegerile europene au fost interpretate ca un test pentru partide in perspectiva prezidentialelor din toamna, dar nu sunt totusi alegerile prezidentiale, deci oamenii de afaceri nu se vor inghesui sa dea bani la partide acum, ci la toamna. "Nu va mai fi dezmat ca in 2008", afirma Andronic.
Si totusi cum fac partidele rost de bani pentru aceste alegeri? Renate Weber, candidat al PNL, europarlamentar in functie, spune ca si-a rezervat deja 30.000 de euro pentru campania electorala, din care isi va plati materialele promotionale personalizate si inchirierea unei masini cu sofer cu care se va deplasa in tara. Ea are centrul de campanie la Bacau, urmand sa reprezinte PNL pe zona de Nord-Est.
"Am bugetat 30.000 de euro, dar mi-am facut din nou niste calcule si cred ca voi depasi suma, sper ca nu cu mai mult de 10.000 de euro (ea poate da oricat; important este ca la nivelul partidului suma pe candidat sa nu fie depasita - n.n.). Separat imi platesc un asistent. De la centru, PNL va asigura plata materialelor promotionale de partid si publicitatea", afirma Weber, care se afla pe unul din locurile considerate eligibile ale PNL.
Liberalii evalueaza si ei campania cam la un milion de euro, la fel ca si social-democratii.
 
Campania PD-L costa un milion de euro
PD-L a decis la inceputul saptamanii ca cele 15 filiale care au propus candidati pe locuri considerate eligibile vor trebui sa cotizeze la partid cu 500 mil. lei vechi (aproximativ 12.000 de euro), in vreme ce filialele cu candidati neeligibili vor da cate 300 de milioane de lei vechi, adica 7.000 de euro.
In total, aproximativ 400.000 de euro vor veni la partid numai din aceasta contributie a filialelor. In plus, organizatiile judetene vor fi obligate sa achizitioneze materiale promotionale de 10-25.000 de euro, sumele cele mai mari fiind platite de organizatiile cele mai numeroase.
Asadar, puse cap la cap, suma cheltuita de partid va fi de aproximativ 1 mil. euro, urmand ca aceia care intra in cursa pentru europene sa mai investeasca la randul lor bani in logistica proprie. Theodor Stolojan, numarul 1 pe lista PD-L, a spus ca isi va plati singur drumul si hotelul in timpul campaniei in tara si a precizat ca va vira in acest an la partid 50.000 de lei (12.000 de euro), din care a donat deja jumatate. Sebastian Bodu si Cristian Preda, si ei aflati pe locuri eligibile, nu au putut sa faca estimari cu privire la suma pe care o vor plati in campanie.
PSD va stabili in aceasta saptamana cum va strange in continuare bani de campanie. Nu exista deocamdata un "ordin de sus", cel putin asa se sustine oficial, dar filialele trebuie sa vina cu bani pentru a sustine campania, iar acest lucru se va decide cam intr-o saptamana.
PNTCD, care participa la alegeri, a cheltuit pana in prezent cam 200.000 de euro pe afisaj stradal si pliante, potrivit unor surse din acest partid. Va mai cheltui doar daca va primi sponsorizari. "Suntem un partid mic, cu un buget si mai mic", sustin aceste surse. Candidatul independent Elena Basescu a anuntat ca are 35.000 de euro in conturi de campanie, adica aproape de limita pe care i-o impune legea.
 
Cat pot cheltui
  • Cheltuielile totale permise de lege la aceste europarlamentare: 10 mil. euro
  • Cheltuielile maxime permise unui partid: 1,6 mil. euro
  • Cheltuielile maxime permise unui candidat: 36.000 de euro (2.500 de salarii minime brute)
  • Sponsorizarea maxima pentru un partid permisa unei persoane fizice intr-un an: 3.000 de euro (200 de salarii minime brute pe tara)
  • Sponsorizarea maxima pentru un partid permisa unei persoane juridice intr-un an: 7.400 de euro (500 de salarii minime brute pe tara)
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO