Opinii

Un PowerPoint pentru Guvern

24.05.2006, 00:00 38

Guvernul isi pune in aceste zile problema restructurarii. Aceasta schimbare va fi sortita esecului daca se va referi doar la micsorarea numarului de ministere si agentii prin mascarea unora sub umbrela altora.

Restructurarea va fi eficienta doar daca se va solda cu scaderea numarului de angajati din administratia publica, cu desfiintarea completa a organismelor publice cu atributii paralele sau nefolositoare si cu schimbarea totala a procedurilor de lucru la nivelul guvernului.

Dupa 1990 au fost foarte multe schimbari ale structurii guvernamentale, asa incat multe ministere si agentii au fost botezate si rasbotezate. Este cazul Ministerului Economiei si Comertului (care ba a inclus, ba nu a inclus Comertul Exterior), al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (botezat asa de guvernul PSD), al Ministerului Administratiei Publice sau al Agentiilor de Dezvoltare sau de Investitii Straine, desfiintate si/sau reinfiintate.

O restrangere a numarului de ministere si o rebotezare a lor nu ar aduce noutati din acest punct de vedere. De foarte putine ori insa au fost pana acum desfiintate cu totul agentii sau structuri guvernamentale pentru a obtine eficienta.

Din decembrie 2004 pana acum, numarul functionarilor din administratia publica a crescut cu 10.000 de oameni, pana la 174.100 de persoane. In total sunt platiti de la bugetul public circa un milion de persoane, adica aproape un sfert din numarul total al salariatilor din Romania. Este enorm.

Pe langa scaderea numarului de functionari, este necesara schimbarea procedurilor de lucru in guvern.

Vicepremierul Gheorghe Pogea a anuntat saptamana trecuta ca structura sedintelor de guvern se va schimba.

Acum, guvernul discuta in sedinta doar proiecte de lege: ministrii vin cu mapele, se pun de acord asupra unui proiect de lege pentru Parlament ori emit ordonante de urgenta sau hotarari de guvern.

Gheorghe Pogea propune ca numai o treime din discutie sa fie alocata proiectelor legislative. In celelalte doua treimi din timp ar urma sa fie discutate proiecte de investitii majore si "probleme economico-sociale" din anumite regiuni ale tarii, pe rand.

Daca nu va duce la interminabilele teleconferinte din guvernarea trecuta, noua procedura de lucru ar putea fi un suflu nou.

Actualul sistem de initiere a unui proiect de lege de catre un minister si trimiterea lui pe circuitul legislativ la avizare catre celelalte ministere este invechit si prost. Ministerele isi dau proiectele de la unul la altul, hartiile se muta din directie in directie pentru stampile, iar la sfarsit iese un proiect asa de bun ca trebuie schimbat de vreo cinci ori chiar si dupa votul din Parlament. Este cazul legilor pentru fonduri de pensii private, care s-au dovedit inaplicabile, al legislatiei din asigurari, al modificarilor la Codul fiscal sau al legilor privind justitia de anul trecut. Bunul-simt cere echipe pe proiect, asa cum se intampla in companiile private, si oameni responsabili de proiect.

Dar cum se naste un proiect de lege? Nu veti gasi pe site-ul guvernului Romaniei o asemenea sectiune explicativa.

Pe cel al guvernului britanic da. In prima faza se lucreaza pe asa-numita Green Paper - varianta initiala a proiectului, cand Guvernul nu stie inca pe ce varianta sa mearga. Aici sunt prezentate mai multe propuneri. Urmeaza etapa White Paper, in care se configureaza deja o solutie. Abia aceasta varianta se discuta in Guvern. "Un proiect de lege nu se face in izolare. Ministrii si functionarii publici fac consultari largi ca sa se asigure ca legea va acoperi toate aspectele si ca se poate aplica in practica", explica guvernul Majestatii Sale.

Asta e ideea principala: se poate aplica in practica sau nu?

Ceea ce lipseste administratiei centrale in acest moment este evaluarea de pe teren. Daca vom vedea in sedintele de guvern prezentari in PowerPoint, fotografii si filme pe anumite subiecte si apoi proiecte de lege bazate pe fapte, atunci inseamna ca intr-adevar a meritat aceasta restructurare.

* Sorin Paslaru este redactor-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO