Opinii

Orgolii de milioane de dolari

25.07.2000, 00:00 12



Am fost inca o data spectatorii unei telenovele de prost gust care a facut Romania de ras in exterior si a provocat pagube economice importante. Scandalul, lipsit de importanta, la prima vedere, din cadrul unei organizatii a transportatorilor, a avut pana la urma consecinte pe plan international extrem de grave.

O parte dintre membrii Asociatiei Romane pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI), care gestioneaza carnetele TIR acordate camioanelor romanesti, a convocat saptamana trecuta o adunare generala a acestei organizatii. Cu acest prilej, a fost aleasa o noua conducere, ai carei membri au atacat virulent vechea conducere, pe care au acuzat-o de delapidare de fonduri.

A urmat o confruntare mai putin ortodoxa intre cele doua tabere. Curg acuzatiile intre cele doua tabere rivale: delapidare (sute de mii de dolari), furt de documente si stampile. Intre doua injuraturi si amenintari cu moartea, una dintre tabere merge cu para la inalta poarta a organizatiei internationale de resort - Uniunea Rutiera Internationala (IRU). Aceasta organizatie, mai putin familiarizata cu scandalurile dambovitene, a reactionat prompt: a suspendat valabilitatea tuturor carnetelor TIR pentru camioanele romanesti.

Nimeni nu a avut de castigat din acest scandal: nici vechea, nici actuala conducere a ARTRI si, din pacate, nici transportatorii de rand, care au fost nevoiti sa piarda ore sau chiar zile intregi asteptand in vama, chiar daca platisera bani grei pentru carnetele TIR respective.

In cele din urma, ieri, chiar cu riscul aparitiei unor acuzatii de ingerinta in afacerile interne ale unei organizatii patronale, seful Directiei Generale a Vamilor, Nini Sapunaru, a pus piciorul in prag si a rezolvat temporar situatia. Dupa ore intregi de discutii furtunoase cu reprezentantii celor doua tabere din ARTRI, a ajuns la o intelegere cu acestia, in sensul ca in termen de 30 de zile se vor organiza alegeri pentru conducerea asociatiei, care vor fi supervizate de reprezentantii DGV. Astfel, nimeni nu va mai putea reclama ilegalitatea alegerilor.

S-au facut simtite, cu acest prilej, inca o data, mentalitatile balcanice de care nu reusim sa ne debarasam si care ne aduc numai deservicii, atat financiare, cat si in ceea ce priveste imaginea noastra ca natie. Avem un talent iesit din comun de sabotare a interesului general in favoarea interesului pesonal si de moment, talent atat de pronuntat incat duce pana la urma la compromiterea si a interesului general si a celui personal.

Pe de alta parte, multi dintre romani nu au capacitatea de a accepta ideea ca nu toata lumea poate fi "sef" si ca minoritatea trebuie sa se supuna majoritatii. Totodata, nimeni nu vrea sa rezolve lucrurile acasa, considerand ca este mult mai util sa mearga cu para la inalte porti, fara nici cea mai mica urma de regret ca in urma unui astfel de demers va suferi toata lumea.

Astfel a luat sfarsit inca un scandal, in nota romaneasca cu care ne-am familiarizat, din pacate. Asemenea disensiuni ajung, pana la urma, sa nu mai suprinda pe nimeni, decat pe cei care au direct de suferit - in acest caz, firmele de transport, care au pierdut milioane de dolari in total din cauza imposibilitatii de a-si onora contractele externe.

O lupta pentru putere de dragul puterii si al sumelor imense de bani (milioane de dolari) pe care le administreaza ARTRI ca garantie pentru carnetele TIR eliberate de IRU, aceasta a fost miza scandalului. In el au fost implicate doar cateva persoane, insa de suferit a avut toata lumea.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO