Opinii

Opinie de Dragoş Dragoteanu: Supravieţuitorii crizei vor române rămâne în afaceri încă 20 de ani

29.05.2011, 23:35 412

După 2008 am aflat că aproape toate sacrificiile economice careau urmat s-au făcut pentru crearea unui stat modern. N-am aflatîncă ce ar trebui să facă antreprenorii mici şi mijlocii ca să fieo forţă în propria ţară. Statul nu a făcut mai nimic pentru ei.Unii au fost la prima şi ultima aventură. Alţii, care n-au riscat oafacere pe cont propriu în ultimii ani, şi-au luat gândul de laantreprenoriat când au văzut ce-au păţit ceilalţi.

Nicio categorie socială nu a resimţit "cutremurul" economicprecum clasa de mijloc. În perioada 2000-2008 s-au înfiinţat zecide mii de firme noi. Multe din acestea erau societăţi axate pe omică afacere de familie. Puteam vorbi chiar despre începutul uneiere a brandurilor româneşti. Fie că erau microîntreprinderi sausocietăţi mici, existenţa şi rolul lor s-au văzut în peisajulsocietăţii româneşti. Băncile comerciale au acordat credite pentrudiverse ramuri de activitate. Totuşi, puţine sunt situaţiile încare afacerile apărute din nimic au deschis noi perspective, iarfirmele respective au evoluat. În majoritatea cazurilor,societăţile s-au dovedit neperformante, fiind administrate depersoane nepregătite, fără o viziune corectă pentru afacerea lor.Au existat şi multe firme care au avut ca singur scop eludarea unorimpozite prin activităţi la limita legilor, deseori alunecând înilegalitate.

Cine au fost antreprenorii români? Ce-au lăsat în urma lor după3 ani de dificultăţi şi recesiune economică prelungită? Câtăatenţie a atras clasa de mijloc din România? Care sunt problemelemajore pe care le-au întâm­pinat oamenii cu iniţiativa dinbusinessul autohton? Statisticile sunt aproape inexistente în acestsens. Ca să avem o radiografie corectă a cauzelor care au dus larărirea - până aproape de dispariţie - clasei de mijloc, ar trebuisă o luăm de la capăt cu analizele acestui fenomen social şieconomic. Cu cine mai putem discuta în acest sens? Cu cei care aumai rămas pe piaţă şi încearcă să supravie­ţuiască în continuare.Cei care au dis­părut nu mai au puterea să o ia de la capăt şi numai vor să-şi amintească de trecut.

Orice criză nu afectează săracii sau bogaţii în mod special.Săracul de dinainte de criză a rămas tot sărac, poate şi mai sărac.Bogaţii nu au suferit în ultimii 2 ani. Unii au devenit şi maibogaţi. Când ai lichidităţi, când ai mai multe afaceri solide, cândte bazezi pe relaţii la cel mai înalt nivel, când beneficiezi deinformaţii "la prima mână", e greu să sărăceşti. Cel mult, crizai-a făcut pe bogaţi mai atenţi la oportunităţi.

În schimb, ceea ce se contura înainte ca un reper într-o piaţăliberă a cam dispărut. În cadrul clasei de mijloc se născuseaşa-numita upper-midlle class (clasa de mijloc peste medie), oamenicu stare materială excelentă. Aceştia se bazau înainte de 2008 pecâştiguri lunare spectaculoase, de zeci de mii de euro! Între timp,unele din aceste profituri de excepţie au dispărut, pur şi simplu.Antreprenorii care alcătuiau clasa de mijloc înainte de criză nudepăşeau un procent de 5 % din oamenii activi din România,incluzând low-midlle class (clasa de mijloc sub medie). Aproapetoţi cei care au apelat la credite ca să-şi extindă afacerile înperioada de boom economic şi-au văzut visurile spulberate, odată cuînceperea crizei. Lipsa de lichidităţi a pus stăpânire rapid peantreprenorii români. Problemele creditelor neperformante au adusprimele falimente şi mii de firme au intrat în insolvenţă.Restructurarea şi refinanţarea au fost singurele activităţi de"creditare" notabile. Valoarea garanţiilor bancare a scăzut dincauza diminuării considerabile a preţului de piaţă alproprietăţilor imobiliare, creditele s-au înăsprit şi au devenitdin ce în ce mai scumpe, banii au căpătat altă valoare. Ceaadevărată!

Selecţia naturală la nivelul IMM-urilor a fost o chestiune detimp. Cine nu a fost afectat de criză a avut noroc sau a avutafaceri cu statul. Prea puţini antreprenori români se pot mândri cuindependenţa faţă de politic. Ca să exişti în actualele condiţiieconomice trebuie să ştii ce înseamnă riscurile în afaceri, săcunoşti foarte bine piaţa în care activezi sau să oferi serviciisau produse competitive, în condiţii de recesiune. Noţiunea deantreprenoriat s-a confundat cu un hobby creat de entuziasmulboom-ului economic din 2004-2008. Zecile de mii de firme înfiinţateaiurea au creat în final un fenomen de turmă. Doar antreprenorii cu"sânge de rechin" vor reuşi în jungla economiei româneşti. Haosullegislativ, furia crizei şi neadaptabilitatea rapidă la schimbărileeconomice au creat mediul perfect pentru eliminarea celor care aucrezut că e uşor să reuseşti în afaceri. Mediul de afaceri s-acizelat şi românii născuţi să fie antreprenori vor avea un cuvântgreu de spus în România în următorii 20 de ani!

Dragoş Dragoteanu este preşedintele şi proprietarulagenţiei imobiliare Euroest

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO