Opinii

Mihai Tanasescu: Guvernul a prezentat un buget ambitios politic, dar nerealist economic

16.10.2006, 18:13 25

Saptamana trecuta Guvernul Tariceanu a aprobat bugetul pentru 2007. Dupa o lectura sumara multi au fost cei care au considerat acest buget "european" ca poate finanta dorintele in crestere ale romanilor. Nu mica mi-a fost mirarea sa constat faptul ca exista neconcordante intre asteptarile mari ale Guvernului si cifrele pe care le prezinta Comisia Nationala de Prognoza (CNP).
In bugetul pentru 2007, veniturile fiscale sunt prevazute sa creasca, fata de acest an, cu 27,8%. Conform indicatorilor CNP, PIB, in termeni nominali, se estimeaza sa creasca sub 13%. Pe de alta parte, impozitul pe profit are o crestere in prognoza bugetara de peste 35%.
Aceste predictii sunt gresite si asta se datoreaza fie necunoasterii, fie ca PNL doreste sa arunce multe artificii electorale spre populatie de teama anticipatelor. Mai mult decat atat, daca analizam atent indicatorii macroeconomici vom observa cum consumul individual al gospodariilor, un indicator principal in comensurarea veniturilor indirecte, are o crestere de doar 11% in 2007 fata de 2006, in timp ce TVA va creste cu 32%!
In proiectul de buget observam ca impozitul pe venit va avea o crestere substantiala de peste 46%. Pe de alta parte, cresterea numarului de salariati este de doar 1,8%, iar cresterea salariului mediu brut este de doar 11%. Concluzia este simpla: Guvernul doreste cu orice mijloace sa majoreze in mod artificial veniturile bugetului, pentru a putea pretinde cheltuieli mai mari. Din pacate sunt doar bani pe hartie care nu vor putea acoperi niste cheltuieli cat se poate de reale.
Asa cum ne asteptam, triumfalismul bugetului a venit odata cu anuntarea cheltuielilor care urmeaza a fi efectuate in anul urmator. Faptul ca s-au alocat mai multi bani pentru educatie si cercetare, sau pentru sanatate este, cu siguranta, un lucru bun. Dar Guvernul a uitat sa mai spuna ca o parte importanta din acesti bani au fost obtinuti prin diminuarea semnificativa a bugetului agriculturii. Astfel ca taranii vor avea iar de suferit; subventiile din agricultura au fost reduse cu 23% fata de anul trecut, adica 6.000 de miliarde de lei vechi. Este timpul ca acest Guvern sa spuna clar milioanelor de tarani ca, dupa introducerea impozitului pe veniturile din agricultura si diminuarea alocatiilor de la buget, nu mai merita sa-si cultive pamantul si e mai bine sa-l vanda. Este o forma brutala prin care actuala Putere doreste exproprierea pamantului de la micii fermieri.
Protectia sociala reprezinta putin peste 10% din PIB. La sfarsitul lui 2004 aceasta era de peste 13% din PIB. De fapt, mult laudata crestere a pensiilor si a ajutoarelor nu este decat o revenire la ceea ce s-a pierdut in 2005 si 2006. Dar chiar beneficiind de aceste majorari, situatia pensionarilor si a celor cu venituri mici se va inrautati pentru ca majorarile preturilor la utilitati care vor avea loc anul viitor sunt semnificativ mai mari.
Cheltuielile cele mai mari au fost destinate infrastructurii si educatiei. Guvernul spera ca 2007 va aduce si o schimbare de mentalitate a administratiei publice pentru ca nu vad cum ar putea sa cheltuiasca mai multi bani la anul daca in acest an, pana in prezent, nu a putut cheltui decat jumatate din suma alocata. Nu am vazut semnale importante ca lucrurile se vor schimba intr-un timp atat de scurt.
Periculos mi se pare in acelasi timp si faptul ca deficitul public inregistreaza o valoare foarte apropiata de limita maxima a deficitului bugetar admis de catre UE. Si asta in conditiile in care stim foarte bine ca: cheltuielile pentru despagubiri nu sunt luate in calcul, cheltuielile pentru diverse accidente sau calamitati naturale nu sunt prevazute in vreun fond de rezerva. Toate acestea pot determina cresterea deficitului pe parcursul executiei bugetare.
Bugetul pe 2007 este un buget prociclic care alimenteaza segmentul guvernamental cu bani foarte multi, dar care poate sa creeze economiei romanesti probleme majore pe termen lung. Cu atat mai mult cu cat acum raportul dintre investitii si economii este unul negativ, apropiindu-se de peste 13% din PIB.
Este nerealist, in conditiile in care deficitul public este mare si deficitul de cont curent va creste, sa spui ca inflatia pentru anul urmator va fi de 4,5% la sfarsitul anului. Cu asemenea tip de buget este evident ca inflatia va avea o tendinta crescatoare. Aceasta se va situa la circa 6,5% la sfarsit de an, ceea ce va crea o problema imensa pentru banca centrala, care va trebui sa-si stranga din nou politica monetara pentru temperarea presiunii inflationiste.
Bugetul pe 2007 este cel mai bun exemplu de lipsa de coordonare intre politica monetara si fiscala, sunt ca doua linii paralelele. Creditul se va scumpi, raportul euro-leu va avea de suferit si astfel o intreaga economie va suferi pentru un buget ambitios din punct de vedere politic, dar nerealist economic si iresponsabil fata de viitorul acestei tari.

Mihai Tanasescu este deputat PSD si fost ministru de finante

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO