Opinii

CECCAR: Profesionistii contabili nu sunt „afectati” de modificarile Legii contabilitatii

05.03.2010, 00:00 155

De cateva zile a fost pus in dezbatere publica un proiect delege care, in loc sa faca in prealabil obiectul unor dezbateriprofesionale intre specialisti, a provocat o adevarata isterie acelor mai mult sau mai putin interesati, mai mult sau mai putinavizati, cu reflectarea, de aceasta data normala, in aproapeintreaga media romaneasca.

Organismul care gestioneaza profesia contabila, ii invita petoti cei interesati, inclusiv pe "contabilii afectati" de aceastapropunere legislativa, sa se aplece cu calm asupra pozitieiCECCAR

vizavi de problema in discutie, considerata in mod exagerat, sipoate nu intamplator, subiectul mediatic al zilei.

1. Propunerea legislativa - o propunere de clarificare

In prezent, legea speciala (a contabilitatii) prevede ca pentrutinerea contabilitatii si elaborarea situatiilor financiare oentitate are de ales una din doua variante:

  • activitatile contabile sa fie realizate prin compartimenteproprii - o varianta adoptata in practica de intreprinderilemari.
  • activitatile contabile sa fie externalizate unor persoane saufirme autorizate potrivit legii - varianta adoptata de regula deintreprinderile mici si mijlocii.

In practica a aparut insa o a treia varianta, bazata pe oinsuficienta legislativa privind definirea "compartimentuluipropriu" si o mare scapare din legislatia muncii (dreptul de aincheia contracte cu timp partial de lucru indiferent de importantapublica a serviciului prestat): "compartimentul propriu cu opersoana angajata cu 2 ore/zi".

2. Serviciile contabile - servicii de interes public

Contrar sustinerilor - care din pacate isi au originea chiar inunele texte legale - ca raspunderea pentru raportarile financiarerevine administratorului firmei, nu trebuie scapat din vedere cafidelitatea raportarilor financiare in ce priveste patrimoniul,starea de sanatate si performantele financiare ale intreprinderiiintereseaza in cel mai inalt grad toti utilizatorii situatiilorfinanciare respective, si anume:

  • actionarii, ca averea lor nu s-a dus pe apa sambetei;
  • potentialii investitori, ca investesc intr-o intreprindere careprezinta credibilitate prin situatiile financiare prezentate;
  • bancile si alte institutii de finantare, ca fac o finantare aunor activitati rentabile capabile sa le permita recuperareasumelor imprumutate;
  • salariatii, ca au un loc de munca intr-o entitate sigura, iarpartea ce li se cuvine din produsul muncii lor este corectdeterminata;
  • bugetul, ca situatiile financiare care stau la bazadeterminarii valorilor impozabile sunt corect elaborate;
  • populatia, ca situatiile financiare sunt corect elaborate,obligatiile fiscale sunt corect determinate si deci nu existariscul ca guvernantii sa stabileasca noi taxe si impozite sau sa lemareasca pe cele existente.

Acestea sunt motivele pentru care reglementarile europene sistandardele internationale si nationale ale profesiei pun accent pesatisfacerea de catre profesionistii contabili a unor inalteexigente de calitate a serviciilor pe care ei le realizeaza, ce nupot fi indeplinite daca ei nu se supun unor cerinte minime privindeducatia profesionala continua si etica profesionala; altfel spusaceste persoane trebuie sa fie controlate si controlabile. Dealtfel, in multe tari specialistul care elaboreaza situatiilefinanciare ale unei intreprinderi este facut public.

3. Situatia existenta

Aceasta "a treia cale" a proliferat in ultimii ani astfel cadupa unele estimari ocupa, de la un judet la altul, intre 15% si40% din piata serviciilor contabile.

Consecintele existentei acestui segment de piata cenusie sau grisunt dintre cele mai grave.

Pentru intreprindere:

  • "preocupati excesiv" de aspectele fiscale conducatoriiintreprinderilor sunt rupti de adevaratele si realele probleme aleafacerilor lor, care ar trebui sa fie reflectate fidel inbilanturile contabile;
  • lipsa de incredere a utilizatorilor in raportarile financiareinfluenteaza negativ costul capitalului si deci dezvoltareaintreprinderii;
  • insecuritatea pe termen mediu si lung a afacerii si expunereaconducatorilor la acte si fapte incriminate de legile tarii:

Pentru buget: evaziune fiscala si incertitudini in ce privestedeterminarea bazelor impozabile, aplicarea si calculul corect alobligatiilor fiscale;

Pentru ceilalti utilizatori ai situatiilor financiare (banci sialte institutii de credit, institutii de asigurare, investitori,salariati etc.): inducerea in eroare a acestora cand iau propriiledecizii in legatura cu activitatea intreprinderii respective.

Pentru populatie: nedeterminarea corecta a obligatiilor fiscalepoate determina Guvernul sa introduca noi taxe si impozite sau sale mareasca pe cele existente.

Pentru contabilul in cauza: insecuritatea "afacerii" sale siexpunerea la sanctiunile civile sau penale prevazute de lege.

In concluzie, consideram ca initiativa legislativa coincide pedeplin cu viziunea organismului profesional in legatura cu rolulcontabilitatii si al profesionistilor contabili pentru dezvoltareaintreprinderilor si a economiei si cu preocuparile generale pentruinsanatosirea mediului de afaceri, prevenirea evaziunii fiscale sia altor fenomene negative din economie si societate.

CECCAR este Corpul Expertilor Contabili si ContabililorAutorizati din Romania

Prof. univ. dr. Marin Toma - Presedinte al BirouluiPermanent al Consiliului Superior al CECCAR

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO