CECCAR: Profesionistii contabili nu sunt „afectati” de modificarile Legii contabilitatii
De cateva zile a fost pus in dezbatere publica un proiect de lege care, in loc sa faca in prealabil obiectul unor dezbateri profesionale intre specialisti, a provocat o adevarata isterie a celor mai mult sau mai putin interesati, mai mult sau mai putin avizati, cu reflectarea, de aceasta data normala, in aproape intreaga media romaneasca.
Organismul care gestioneaza profesia contabila, ii invita pe toti cei interesati, inclusiv pe "contabilii afectati" de aceasta propunere legislativa, sa se aplece cu calm asupra pozitiei CECCAR
vizavi de problema in discutie, considerata in mod exagerat, si poate nu intamplator, subiectul mediatic al zilei.
1. Propunerea legislativa - o propunere de clarificare
In prezent, legea speciala (a contabilitatii) prevede ca pentru tinerea contabilitatii si elaborarea situatiilor financiare o entitate are de ales una din doua variante:
- activitatile contabile sa fie realizate prin compartimente proprii - o varianta adoptata in practica de intreprinderile mari.
- activitatile contabile sa fie externalizate unor persoane sau firme autorizate potrivit legii - varianta adoptata de regula de intreprinderile mici si mijlocii.
In practica a aparut insa o a treia varianta, bazata pe o insuficienta legislativa privind definirea "compartimentului propriu" si o mare scapare din legislatia muncii (dreptul de a incheia contracte cu timp partial de lucru indiferent de importanta publica a serviciului prestat): "compartimentul propriu cu o persoana angajata cu 2 ore/zi".
2. Serviciile contabile - servicii de interes public
Contrar sustinerilor - care din pacate isi au originea chiar in unele texte legale - ca raspunderea pentru raportarile financiare revine administratorului firmei, nu trebuie scapat din vedere ca fidelitatea raportarilor financiare in ce priveste patrimoniul, starea de sanatate si performantele financiare ale intreprinderii intereseaza in cel mai inalt grad toti utilizatorii situatiilor financiare respective, si anume:
- actionarii, ca averea lor nu s-a dus pe apa sambetei;
- potentialii investitori, ca investesc intr-o intreprindere care prezinta credibilitate prin situatiile financiare prezentate;
- bancile si alte institutii de finantare, ca fac o finantare a unor activitati rentabile capabile sa le permita recuperarea sumelor imprumutate;
- salariatii, ca au un loc de munca intr-o entitate sigura, iar partea ce li se cuvine din produsul muncii lor este corect determinata;
- bugetul, ca situatiile financiare care stau la baza determinarii valorilor impozabile sunt corect elaborate;
- populatia, ca situatiile financiare sunt corect elaborate, obligatiile fiscale sunt corect determinate si deci nu exista riscul ca guvernantii sa stabileasca noi taxe si impozite sau sa le mareasca pe cele existente.
Acestea sunt motivele pentru care reglementarile europene si standardele internationale si nationale ale profesiei pun accent pe satisfacerea de catre profesionistii contabili a unor inalte exigente de calitate a serviciilor pe care ei le realizeaza, ce nu pot fi indeplinite daca ei nu se supun unor cerinte minime privind educatia profesionala continua si etica profesionala; altfel spus aceste persoane trebuie sa fie controlate si controlabile. De altfel, in multe tari specialistul care elaboreaza situatiile financiare ale unei intreprinderi este facut public.
3. Situatia existenta
Aceasta "a treia cale" a proliferat in ultimii ani astfel ca dupa unele estimari ocupa, de la un judet la altul, intre 15% si 40% din piata serviciilor contabile.
Consecintele existentei acestui segment de piata cenusie sau gri sunt dintre cele mai grave.
Pentru intreprindere:
- "preocupati excesiv" de aspectele fiscale conducatorii intreprinderilor sunt rupti de adevaratele si realele probleme ale afacerilor lor, care ar trebui sa fie reflectate fidel in bilanturile contabile;
- lipsa de incredere a utilizatorilor in raportarile financiare influenteaza negativ costul capitalului si deci dezvoltarea intreprinderii;
- insecuritatea pe termen mediu si lung a afacerii si expunerea conducatorilor la acte si fapte incriminate de legile tarii:
Pentru buget: evaziune fiscala si incertitudini in ce priveste determinarea bazelor impozabile, aplicarea si calculul corect al obligatiilor fiscale;
Pentru ceilalti utilizatori ai situatiilor financiare (banci si alte institutii de credit, institutii de asigurare, investitori, salariati etc.): inducerea in eroare a acestora cand iau propriile decizii in legatura cu activitatea intreprinderii respective.
Pentru populatie: nedeterminarea corecta a obligatiilor fiscale poate determina Guvernul sa introduca noi taxe si impozite sau sa le mareasca pe cele existente.
Pentru contabilul in cauza: insecuritatea "afacerii" sale si expunerea la sanctiunile civile sau penale prevazute de lege.
In concluzie, consideram ca initiativa legislativa coincide pe deplin cu viziunea organismului profesional in legatura cu rolul contabilitatii si al profesionistilor contabili pentru dezvoltarea intreprinderilor si a economiei si cu preocuparile generale pentru insanatosirea mediului de afaceri, prevenirea evaziunii fiscale si a altor fenomene negative din economie si societate.
CECCAR este Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
Prof. univ. dr. Marin Toma - Presedinte al Biroului Permanent al Consiliului Superior al CECCAR