Media & Advertising

Sanoma-Hearst: Nu ne e frica sa investim bani si nici sa pierdem

05.05.2006, 00:00 10

Piata romaneasca de publishing va fi marcata, de anul viitor, de consolidare, sunt de parere principalii jucatori. Un semn in acest sens este dat si de faptul ca publisherii straini incep incet-incet sa intre pe profit, dupa ce multi ani au incercat sa-si limiteze pierderile.

Este si cazul Sanoma Magazines International (SMI), grup intrat pe piata autohtona in 1999, odata cu punerea bazelor Sanoma-Hearst Romania, impreuna cu o subsidiara a Hearst Corporation. Daca in primii ani a investit in lansarea de publicatii (nume internationale precum Cosmopolitan, FHM - sub licenta EMAP, Beau Monde sau National Geographic, dar si locale - Bine!, Story) sau in achizitii (Mami, in 2000), abia de 1-2 ani compania a inceput sa vada roade in profituri.

Aceasta situatie nu este singulara, daca tinem cont de faptul ca si alti publisheri straini au sacrificat anii anteriori lui 2005 si au investit masiv pentru a se mentine pe piata presei scrise romanesti, marcata in special de probleme grave de distributie si de o prezenta modesta a advertiserilor intr-o prima faza.

De anul viitor insa, jucatorii din publishing sustin ca incep sa zareasca luminita de la capatul tunelului. Consolidare este cuvantul de pe buzele tuturor. Consolidare care va veni dupa un an 2006 deosebit de activ in ceea ce priveste lansarile de titluri si de incercari de acoperire a cat mai multor nise.

Pentru Sanoma-Hearst Romania, din care SMI detine 65% din actiuni, lansarea de titluri noi si cresterea calitatii celor existente sunt principalele obiective ale acestui an. Els Loesberg, Deputy CEO al Sanoma Magazines International B.V si Cluster CEO South East Europe, spune ca urmareste transformarea publicatiilor existente in branduri veritabile, un exemplu in acest sens fiind Mami, in jurul careia se poate crea un portal, se pot scoate carti sau se poate extinde in merchandising.

Venirea lui Els Loesberg si la carma Sanoma-Hearst Romania s-a produs anul trecut, dupa plecarea lui Peter Jansen, in mare parte si datorita faptului ca nu s-a gasit un inlocuitor local pentru acesta. Ea este responsabila pentru operatiunile grupului din Romania, Croatia, Bulgaria, Serbia si Muntenegru si Ucraina. In timpul pe care il va pe-trece in Romania, va incerca sa puna pe picioare o afacere care in alte tari din regiune merge foarte bine.

In Romania, Sanoma-Hearst a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 5,6 milioane de euro, cu peste 12% mai mare decat in anul precedent. Despre profiturile nete din 2005, Els Loesberg nu vorbeste. In 2004, acestea au depasit 525.200 de euro, potrivit site-ului Ministerului Finantelor.

"Nu ne e frica sa investim bani si nici sa pierdem. Am investit enorm in titlurile noastre de pe aceasta piata si am incercat sa ne marim cota de piata. Pentru a realiza acest lucru, trebuie sa lansezi titluri noi, astfel ca banii tai se duc catre aceste lucruri. Anul acesta, ne asteptam la rezultate financiare mai bune pentru Romania. Pana acum, aceasta tara nu s-a numarat printre cele mai profitabile piete. In Bulgaria, in schimb, suntem cel mai mare publisher, e un trend ascendent continuu si ne situam la polul opus fata de Romania", marturiseste Els Loesberg.

Anul trecut, compania a inchis un titlu, TV Story, deoarece acesta nu putea supravietui pe o piata supraaglomerata a ghidurilor TV, in care un rol mare il joaca suplimentele gratuite. "Nu poti bate suplimentele gratuite scoase de jucatori foarte mari de pe piata. Poti incerca, in calitate de jucator mai mic, dar este imposibil sa-i bati. Chiar daca a fost dificil, ne-am spus si sa-l inchidem. In prezent, nu mai este loc pentru jucatori noi in segmentul ghidurilor TV", este de parere reprezentanta Sanoma-Hearst Romania.

Spre deosebire de ghidurile TV, ea crede ca publicatiile despre celebritati trec printr-o etapa de "boom", in conditiile in care oamenii "mananca acest gen de informatii", iar tendinta de pe piata romaneasca o urmeaza pe cea din tarile din regiune. Schimbarile la Sanoma-Hearst vizeaza anul acesta si segmentul new media, un domeniu in care compania este foarte puternica in tari ca Ungaria si pe care vrea sa insiste si in Romania. Primul pas a fost sa aduca un New Media Business Director, lucru deloc usor, dupa cum spune Els Loesberg. Se lucreaza la pagina de start a site-ului companiei, la site-urile actuale ale revistelor din portofoliu si sunt in derulare proiecte pentru cateva portaluri, toate cu scopul de a genera trafic.

In ceea ce priveste cresterea calitatii revistelor, si in acest sens s-au parcurs cateva etape. Beau Monde si Story si-au adaugat pagini, iar la Mami a fost imbunatatita calitatea hartiei. Cat despre Cosmopolitan, publicatia-fanion a companiei si cea mai profitabila din portofoliu, sunt proiecte in curs despre care Els Loesberg nu da detalii.

Referitor la veniturile totale ale companiei, 60% din acestea provin din publicitate si aproape 40% din vanzari, abonamentele nefiind foarte importante in strategia Sanoma-Hearst Romania, spre deosebire de alte tari. "Nu avem foarte multe abonamente si de altfel nici nu facem eforturi mari pentru acest lucru. Sunt probleme cu Posta, cu cutiile postale, cu distributia. Si la chiosc sunt probleme cu distributia, as putea scrie o carte despre aceste aspecte", marturiseste Els Loesberg.

Anul acesta, compania nu intentioneaza sa mareasca pretul la publicitate la rate-card pentru publicatiile din portofoliu, lasand acest lucru cel mai probabil pentru anul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Nici achizitii nu are in vedere deocamdata, iar de vandut titluri nu se pune problema.

"Am investit in aceasta tara si vrem sa ramanem aici. Este foarte important sa avem Romania in portofoliul nostru. Anul acesta vom avea o crestere a cifrei de afaceri, desi nu pot spune cu cat. Dincolo de investitii si lansari noi, se poate vorbi de o refacere a fortelor companiei. Investitiile anul acesta vor fi mai mari, mai ales prin prisma faptului ca in 2005 nu am lansat titluri noi", conchide reprezentanta companiei.



Sanoma Magazines International face parte din Sanoma Magazines, divizia de reviste a companiei finlandeze de media SanomaWSOY. Sanoma Magazines are operatiuni in 12 tari europene. In 2004, vanzarile nete ale diviziei au atins pragul de 1,08 miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO