Media & Advertising

Publicitatea online din Europa – 5,5 miliarde dolari in acest an

16.01.2004, 00:00 11

Cheltuielile globale pentru publicitatea online vor ajunge, pana in 2004, la valoarea de 33 miliarde de dolari, o treime din aceasta suma fiind reprezentata de bugetele companiilor din afara Statelor Unite, estimeaza studiul "Internet Advertising Skyrockets" realizat de Forrester Research.
Potrivit sursei citate, aceasta evolutie spectaculoasa a publicitatii online va fi determinata de mai multi factori, printre care se numara si realocarea unor sume din bugetele destinate altor forme de media.
"Cheltuielile pentru publicitatea online sunt conduse de un ciclu perpetuu cu caracter automat", spune Charlene Li, Senior Analyst in New Media la Forrester. "Pe masura ce audienta online continua sa creasca, iar comertul electronic se accelereaza, sume tot mai mari vor fi indreptate spre Internet. Aceasta evolutie va fi sustinuta de aparitia unor tehnologii noi care vor permite o masurare mai buna a eficientei publicitatii online", a adaugat ea.
Specialistii Forester estimeaza ca sumele alocate in Statele Unite pentru publicitatea online vor creste de la 2,8 miliarde de dolari la 22 miliarde de dolari pana in 2004. Aceste date reprezinta 8,1% din bugetele alocate pentru publicitatea traditionala. Potrivit studiului, rata anuala de crestere pentru publicitatea online va fi, in urmatorii cinci ani, de 51%.
Datele furnizate de studiul realizat de Forrester au mai aratat ca, pana in 2004, mai mult de jumatate (53%) din publicitatea online din Statele Unite se va baza pe performante. Astfel, in urmatorii cinci ani, Internetul va atrage, in detrimentul altor forme de media traditionale, 27 miliarde de dolari (10%) din bugetele totale de publicitate din Statele Unite. In timp ce toate canalele de comunicare traditionale se vor confrunta cu o crestere ceva mai mica decat cea estimata initial, ziarele si direct mail-ul vor avea cel mai mult de pierdut, Forester indicand, in acest caz, o scadere de 18% a veniturilor estimate pentru 2004.In afara Statelor Unite, cheltuielile pentru publicitatea online vor creste, in 2004,  de la 502 milioane de dolari cat s-a inregistrat in 1999, la 10,8 miliarde de dolari, reprezentand 33% din bugetele globale. Pietele din aceasta zona vor inregistra o rata de crestere mult mai mare si mai rapida deoarece, sustin analistii, acestea au plecat de la o baza mai mica si invata din experienta Statelor Unite.
In Europa, cheltuielile pentru publicitatea online vor totaliza, in 2004, 5,5 miliarde de dolari, reprezentand 5,1% din piata totala de publicitate europeana. Pe de alta parte, publicitatea online din zona Asia/Pacific va totaliza 3,3 miliarde de dolari (5,9% din volumul total de publicitate din aceasta zona), iar in America Latina bugetele alocate pentru acest medium vor creste, in acest an, la 1,6 miliarde de dolari (11% din publicitatea totala dezvoltata aici).
"Ne asteptam ca, in urmatorii cinci ani, cea mai spectaculoasa dezvoltare sa o aiba portalurile multinationale. Legea potrivit careia <cel mai mare ia cel mai mult> se aplica extrem de bine Internetului", a precizat Charlene Li. In ceea ce priveste viitorul acestui segment in Romania, Orlando Nicoara, Business Development Manager la NetBridge Investments, a realizat, pentru Ziarul Financiar, o mini prognoza referitoare la evolutia publicitatii online in 2004.
"Anul acesta piata publicitatii online din Romania va atinge 1,2 a€“ 1,3 milioane de dolari investiti de clienti. Dinamica extraordinara pe care Internetul o are de doi ani de zile (crestere de 3-7% a numarului de utilizatori de Internet/luna), precum si calitatea useri-lor  (18-35 ani, venituri peste medie) sunt principalii factori care vor duce la cresterea acestei piete. Daca tinem cont ca in 2003 au fost aproximativ 700.000 a€“ 800.000 de dolari cheltuiti, putem observa usor ca si in 2004 piata isi mentine tendinta de dublare a volumelor.
Pe de alta parte, luand in considerare ca la sfarsitul acestui an vor fi in Romania, aproximativ 3 milioane de utilizatori de Internet, multe companii vor folosi acest medium pentru a atinge acesti useri. Cel mai probabil se va apela la mixuri presa + Internet sau radio + Internet, putine fiind companiile care vor folosi TV + presa + radio + Internet".
In opinia sa, un mare avantaj al pietei este faptul ca tehnologiile folosite, atat in ceea ce priveste partea grafica cat si adserverele, sunt similare cu cele din vestul Europei (Franta, Germania, Anglia) si imediat sub cele din Statele Unite.
"Un alt factor care speram ca va influenta piata este studiul facut de agentia romaneasca de publicitate online Boom.ro, cel mai mare realizat vreodata pe Internetul romanesc, studiu la care au raspuns peste 50.000 de persoane si care va ajuta la stabilirea profilului utilizatorului roman de Internet pe aproximativ 70 de site-uri", a adaugat Orlando Nicoara.
El este de parere ca, daca BRAT-ul va reusi, anul acesta, sa efectueze un studiu similar, atunci piata ar intruni toate conditiile cerute de clienti: exista masa (3  milioane utilizatori), exista informatii despre acesti utilizatori (Studiu Boom, posibil studiu BRAT), exista tehnologie (s-a ajuns la nivelul in care se poate targeta un user la nivel de oras sau judet), exista creatie publicitara, exista rezultate (anul acesta urmand sa apara din ce in ce mai multe studii de caz cu ceea ce s-a petrecut in 2003).
"Nu in ultimul rand, 2004 este an electoral pentru Romania si ca toti actorii din industrie speram ca acest lucru sa duca la cresterea pietei. 2004 este si un an cu doua evenimente sportive majore, Campionatul European de Fotbal din Portugalia si Jocurile Olimpice din Grecia, evenimente care, chiar daca nu vor avea o influenta semnificativa, isi vor pune amprenta in special pentru site-urile de sport", a conchis Orlando Nicoara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO