Media & Advertising

Publicitatea online a implinit zece ani

29.10.2004, 00:00 7



Desi este dificil de identificat primul ad online, se crede ca acesta facea reclama la AT&T, intr-o perioada in care majoritatea lumii civilizate abia auzise de internet, pe 25 octombrie 1994. La zece ani dupa prima tentativa publicitara pe net, publicitatea online a ajuns un domeniu in sine, revendicand 2,5% din totalul cheltuielilor de publicitate in Marea Britanie, mai mult decat publicitatea difuzata la cinematograf si doua treimi din cea radio.



Evolutia internetului drept canal de publicitate a fost marcata de reusite si esecuri, de la entuziasmul erei dotcomurilor la sobrietatea corporatista din ziua de azi, mediul transformandu-se si adaptandu-se pe parcurs.



Danny Meadows-Klue, directorul executiv si co-fondatorul Interactive Advertising Bureau, este de parere ca pentru urmatorii zece ani intrebarea nu este "ce va fi posibil", ci "ce nu va fi posibil". "Internetul combina elemente din toate celelalte canale media: aduna ce e mai bun in marketing direct, print si TV", spune Meadows-Klue. In conditiile in care costurile sunt intr-o rapida scadere, "este greu sa trasezi limite".



In opinia sa, perioada 1994-1997 a fost una de cercetare, in care marcile au invatat cum sa-si promoveze mesajele pe internet, in vreme ce proprietarii de media au elaborat diverse formate. Inventarea bannerului publicitar, in 1996, si a celorlalte formate noi a impulsionat dezvoltarea publicitatii online.



In prezent, paid search listing (facilitate ce presupune listarea advertiserilor intr-o sectiune speciala a paginii de web cu rezultatele unei cautari) este unul dintre cele mai noi si dinamice sectoare de dezvoltare ale internetului, inlocuind de multe ori o mare parte a bugetelor alocate activitatilor offline de promovare directa (direct response).



Mai multi factori, printre care dezvoltarea tehnologiei, ameliorarea gradului de cunoastere a mediului si atentia sporita acordata standardelor industriei a facut din internet mediul de comunicare cu cea mai dinamica crestere din istorie. In ultimii ani si agentiile din Romania au inceput sa acorde o atentie sporita potentialului oferit de mediul online, dupa cum o demonstreaza si cateva campanii recente care se concentreaza tot mai mult pe targetarea online a publicului vizat.





Campionat online pentru Axe



Printre cele mai recente campanii online desfasurate la noi s-a numarat si campionatul Bodysutra, care a avut ca scop promovarea bodysprayului Axe prin intermediul internetului. "S-a optat pentru mediul on-line datorita faptului ca targetul brandului Axe este utilizator de Internet, iar afinitatea sa fata de acest mediu de comunicare este foarte ridicata", spune Mihai Ciobanu, brand manager Axe. "De asemenea Internetul permite un grad mare de interactivitate, utilizatorii avand posibilitatea de a se implica direct si activ in aceasta campanie", adauga acesta, precizand ca "aceasta comunicare prin intermediul imaginilor a avut un impact mult mai mare si a asigurat un nivel ridicat de amplificare a mesajului, in raport cu alte medii".



Conceptul campaniei on-line s-a bazat pe "bodysutra" - o noua arta de seductie, in spatele careia se afla harti originale de folosire a bodyspray-ului Axe. Campania s-a desfasurat prin intermediul site-ului www.bodysutra.ro si a inclus cursuri de initiere in noile tehnici de seductie bodysutra, prin intermediul a cinci instructoare. Dupa alegerea uneia dintre instructoare, cursantul "facea cunostinta" cu aceasta, prin intermediul fisei personale, iar apoi era condus prin mai multe etape de initiere bodysutra. La final a fost motivat sa-si aprofundeze cunostintele dobandite, prin inscrierea intr-unul dintre cele mai originale campionate on-line - campionatul bodysutra, ce consta in realizarea unor propuneri de harti cat mai originale, folosind bodyspray-ului Axe. Miza a fost mare iar premiile numeroase si extrem de atractive: iPod-uri mini, rucsacuri, tricouri, snururi pentru telefoane.



Pe parcursul desfasurarii campionatului, in intervalul 7 septembrie - 15 octombrie, website-ul a avut in medie 400 de vizitatori unici/zi si 1100 de inscrieri in concurs. "Rezultatele campaniei au fost in acord cu asteptarile noastre, oferindu-ne oportunitatea unei interactiuni directe cu targetul brand-ului", apreciaza Mihai Ciobanu.



Tot mediul on-line a permis crearea clubului Axe, membrii acestuia fiind permanent informati despre toate actiunile desfasurate de catre brand. "In plus, numarul de vizitatori ai site-ului www.bodysutra.ro ne-a convins de posibilitatile multiple oferite de mediul on-line, fapt pentru care vom dezvolta si in viitor campanii de acest fel, in care relationarea directa cu consumatorii nostri este elementul esential", concluzioneaza brand managerul Axe.





Coca-Cola Light Man asteapta voturile pe Internet



Coca-Cola a lansat recent campania publicitara "Coca-Cola light te vrea celebru", al carei scop este alegerea barbatului Coca-Cola light, cel care va fi pentru urmatorul an imaginea marcii in Romania. O parte importanta a campaniei este votarea online a candidatilor pentru titlul de Coca-Cola light Man. Acest lucru se realizeaza prin intermediul site-ului www.coca-colalightman.ro, creat special pentru aceasta promotie.



La baza deciziei reprezentantilor companiei Coca-Cola de a folosi Internetul ca mediul de comunicare cu consumatorii au stat mai multe considerente. "In primul rand vrem sa continuam sa oferim consumatorilor nostri concepte promotionale inovative. Intregul concept al campaniei "Coca-Cola light te vrea celebru" este in aceasta directie, fiind sustinut intr-o foarte mare masura de modalitatea de implicare a publicului in actul decizional", a declarat Natalia Predut, Activation Manager Coca-Cola Romania. Ea a continuat: "In al doilea rand, Internetul reprezinta un mediu folosit din ce in ce mai mult de romani. Iar consumatorii-tinta ai Coca-Cola light, persoane informate si receptive la nou, sunt foarte familiarizate cu Internetul, folosindu-l in mod frecvent", a adaugat ea.



Astfel, in perioada 25 octombrie - 7 noiembrie consumatorii pot vota online cei 118 candidati, selectati in urma Caravanei Coca-Cola light. Vizitatorii site-ului www.Coca-ColalightMan.ro care isi vor manifesta optiunea vor putea fi recompensati cu premii printre care si o camera foto Olympus C310 Zoom, ce va reveni celui care a anticipat corect cine va fi Coca-Cola light Man. Primii 10 candidati, cei mai bine clasati in topul preferintelor consumatorilor, se vor califica in a doua faza a competitiei, unde va exista o alta perioada de votare online, similara cu prima.



"Campania "Coca-Cola light te vrea celebru" este o premiera in Romania. Ineditul intregului mecanism, dublat de receptivitatea consumatorilor nostri, ne-au facut sa contam pe o implicare activa a acestora. Deja participarea de pana acum (la doar doar cateva zile de la inceperea votarii) ne determina sa credem ca asteptarile noastre vor fi cu mult depasite", a precizat Natalia Predut. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO