Media & Advertising

Publicitatea la tutun dispare din UE

06.12.2002, 00:00 17

Atinsa de o criza fara precedent, presa germana este la stramtoare. Uniunea Europeana se pregateste sa interzica, cu un an inainte de data convenita, publicitatea la tutun. Aceasta este o lovitura dura pentru ziarele germane, afectate din plin de scaderea brusca a investitiilor publicitare, relateaza cotidianul francez Le Figaro. Germania si Marea Britanie s-au desolidarizat oficial de aceasta decizie, pe care 13 din cele 15 state membre ale UE au ratificat-o recent. De fapt in numeroase tari, legislatia locala este deja extrem de severa in aceasta problema, iar noua reglementare nu aduce decat putine modificari.
Acordul adoptat de ministrii sanatatii din UE interzice orice forma de publicitate pentru tutun, in presa scrisa, radio si pe internet. De altfel, directiva interzice sponsorizarea manifestatiilor sau activitatilor care au "efecte transfrontaliere", cum ar fi Marele Premiu de Formula 1. Statele membre au ca termen limita data de 31 iulie 2005 pentru a introduce aceste noi dispozitii in legislatiile lor nationale.
Insa aceasta data era fixata cu un an mai tarziu pe calendarul stabilit de catre Federatia Internationala a Automobilului (FIA). Legendarele masini Ferrari asociate de obicei cu culorile Marlboro vor pierde mai repede decat s-a prevazut unul din insemnele lor istorice cat si unul dintre cele mai mari contracte publicitare. In aceeasi situatie se afla si echipele BAR-Honda si Lordan care au contracte de sponsorizare cu Lucky Strike si Benson & Hedges.
In situatia intrecerilor de Formula 1 se afla intregul sector al curselor de masini care risca sa prinda numai culoarea rosie. Pentru  echipa de raliu, producatorul francez Peugeot tocmai a semnat un parteneriat cu Marlboro, care intra in vigoare in 2002, si acopera o perioada de patru ani.
Noua prevedere nu se refera la publicitatea pentru televiziune, care a fost deja interzisa prin directiva "Televiziune fara frontiere". In plus, textul nu contine nici o referire la publicitatea pe panotaj, cea din salile de cinema, sau publicitatea indirecta pe baza de obiecte. Intr-o directiva anterioara care inglobeaza toate suporturile publicitare a fost deja adoptata de catre UE in 1998, insa ea a fost casata de catre Curtea Europeana de Justitie. Si atunci Germania a jucat un rol hotarator, inaintand recurs ca urmare a presiunilor editorilor de presa germani.
In Franta exista o lege care incepand cu 1 ianuarie 1990, este interzisa orice forma de publicitate pentru tutun. Doar colantele Chesterfield sau bicicletele Gitane mai au dreptul sa apara in public. In rest, tigarile sunt excluse total din comunicarea publicitara din momentul in care activitatile lor paralele, de genul Camel Trophy au fost calificate drept "publicitate indirecta".



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO